3 tips voor relevante content in je online community – juist als je weinig tijd hebt

3 tips voor relevante content in je online community – juist als je weinig tijd hebt

We helpen organisaties met succesvolle communities. Het meest uitdagende deel van een online community zijn de bouwstenen: relevante content en een goede aanjager. Want helaas loopt je community niet als vanzelf, als het platform eenmaal staat.

We helpen je op weg met 3 tips voor relevante content, juíst voor organisaties die weinig tijd hebben om hun online community continu te managen.

Content is de inhoud die jouw doelgroep naar je platform of organisatie trekt. Die inhoud bestaat uit allerlei vormen, van tekst, tot beeld of video. Laten we beginnen met een belangrijke vraag:

Wat is relevante content precies?

Daar is niet één simpel antwoord op dat voor elke community geldt. Maar de oplossing ligt hier: zorg dat je het gedeelde verlangen van de mensen uit je community helder hebt. Wat heeft jouw doelgroep met elkaar gemeen? Waar zitten ze mee en wat zijn hun uitdagingen? Hun gemene deler eigenlijk. Daar moet je naar op zoek, zodat jouw content daarin kan voorzien.

Onderzoek de gemene deler

We maken een onderscheid tussen 2 soorten motivaties:

Aangeleerde motivaties: motivaties die ons aangeleerd zijn
Bevredigen van nieuwsgierigheid, superieur zijn, kwaliteit, gemak, efficiëntie, uiten van schoonheid en stijl

Basis motivaties: dieper liggende motivaties die geprogrammeerd zijn in ons brein
Overleven, eten en drinken, vrij zijn van gevaar, comfortabele leefomgeving, zorg en bescherming, sociale acceptatie.

Als je kijkt naar de voorbeelden, zie je dat die laatste twee basisbehoeftes zogenaamde sociale behoeftes zijn. Daarin kun je heel goed voorzien in een community. Om die reden heeft een online community direct al een streepje voor. Ze spelen in op twee belangrijke basismotivaties die elk mens heeft.

Maar daarmee ben je er nog niet.

Je community moet ook nog inspelen op minimaal één aangeleerde motivatie. Daarvoor moet je je doelgroep kennen.

Een voorbeeld. ‘Bevredigen van nieuwsgierigheid’ is een mooie gemene deler voor de leden van een branchevereniging. Misschien verwachten ze van jou wel dat je altijd het laatste nieuws deelt, of zelfs rapporten vanuit de branche die jouw leden als allereerste te zien krijgen.

Als je de gemene deler weet, kun je aan de slag met content die je doelgroep triggert om naar de community te komen. We delen drie tips die je helpen om relevante content te delen in je community.

Tip 1: Content slim hergebruiken

Er is vaak meer content beschikbaar binnen de organisatie dan je denkt. Misschien is er een vakblad dat regelmatig uitkomt? Of zijn er andere publicaties beschikbaar. Zorg dat je die slim hergebruikt.

Is er eerder bijvoorbeeld een publicatie gedeeld over een onderzoek? Kijk of je de verschillende aanbevelingen kunt opknippen in losse artikelen. Extra sterk om er extra duiding aan toe te voegen. Of zet erbij hoe het er op dit moment voor staat. 

Of misschien heb je een webinar of training georganiseerd. Zorg dat je daar fragmenten uitknipt waarover je leden in gesprek kunnen. Zijn er opdrachten of oefeningen beschikbaar? Dan zou je die ook los kunnen delen.

En wat denk je van de uitgeschreven teksten in de presentatie van het webinar, ook die kun je in verschillende blogs gieten.

Tip 2: Werk met een contentkalender

Met een contentkalender kom je dichterbij het publiceren van content op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep. Het dwingt je om na te denken over de kwaliteit van je content. En over wat er de komende tijd speelt in de organisatie en bij je leden.

Maar een contentkalender maken kost toch hartstikke veel tijd?

Dat valt best mee. Er zijn handige Excel formats te vinden als je googelt op contentkalender. Kun je er geen vinden? Stuur mij een bericht, dan stuur ik je ons format toe. 

Een contentkalender dwingt je om na te denken over de kwaliteit van je content.

Tip 3: Zet in op interactie

Stel goede vragen bij je content, vraag bijvoorbeeld naar de ervaringen van je communityleden of wat zij van het onderwerp vinden.

Maak het ook persoonlijk. Vraag of (nieuwe) leden zichzelf willen voorstellen. Bijvoorbeeld zo: “Deel 4 feiten over jezelf, waarvan één een leugen is. Laat de rest van de leden ontdekken wat niet waar is.”
Mensen vinden deze manier van voorstellen erg leuk en reageren er massaal op. Dit moet natuurlijk wel passen bij je organisatie.

Een andere mooie manier om interactie te creëren én te innoveren is ‘crowdsourcing’. Je leden kunnen ideeën aandragen om een vraagstuk op te lossen of de organisatie te verbeteren. Dat kunnen allerlei suggesties zijn zoals het verbeteren van de service, nieuwe producten of slimmere manieren van werken. Je kunt je leden vragen om te stemmen op het beste idee.

Op die manier heeft Starbucks in zeven jaar tijd 190.000 ideeën bij klanten opgehaald (klein én groot) waarvan er 300 geïmplementeerd zijn door de koffieketen.

Meer weten over communities?

We schreven meer blogs over online communities, bijvoorbeeld:

Wil je in gesprek over de content in je online community? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

Maandelijks inspiratie in je mailbox?

Ja, stuur mij maandelijks inspiratie en tips

Full service digitaal bureau

Digitale initiatieven met aandacht voor mensen

Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?