Social media inzetten als goede UX op je website

Social media inzetten als goede UX op je website

Steve Krug schreef over website usability het boek ‘Don’t make me think’. Dat geldt evengoed voor het werken aan een goede gebruikerservaring van je online kanalen. Zorg dat je bezoekers niet hoeven nadenken over hoe zij jouw website of jouw social media-accounts moeten gebruiken.

Hoe makkelijker en sneller bezoekers hun weg kunnen vinden op je online kanalen, hoe beter dat voor je conversie is. Vandaag kijken we naar: Hoe kunnen social media bijdragen aan een goede gebruikerservaring van je website? Vijf zeer eenvoudige tips.

1. Delen, maar alleen wanneer het zinvol is

Bij sommige websites heb je als bezoeker op werkelijk elke pagina de optie om de bezochte pagina te delen. Je ziet dit wel bij sites waarbij dit standaard in het thema is ingebouwd. Niet elke pagina op je website is echter bedoeld om te delen. Denk aan formulieren die mensen voor je invullen. Ja, het is technisch gemakkelijker, zoiets op elke pagina standaard te laten plaatsen. Dus ja, je zult even wat moeite moeten doen, te kiezen op welke pagina’s je dit wel en niet wilt hebben staan. Die tijdsinvestering is de moeite waard omdat het de gebruikerservaring verbetert.

2. Buttons in één kleur en stijl

icons-socialmedia-grijs

Bezoekers van je website zijn op zoek naar waar ze logischerwijs het eerst op moeten klikken om verder te kunnen met hun zoektocht. Ze komen om iets van je te lezen of kopen, om meer van een onderwerp of product te weten te komen. Als bezoekers dus net binnen zijn op je website, is hun eerste actie niet dat ze je willen volgen op Facebook. Als je social media-buttons daarom laat staan in de kleuren en afmetingen waarin deze standaard worden aangeleverd, leid je jouw bezoekers dan ook af met die actie, omdat de Facebook-volgbutton ze opvalt. Waar moet jouw bezoeker als allereerste op klikken als hij verder wil komen met zijn zoektocht? Als díe knop opvalt op de pagina, draagt dat bij aan een betere gebruikerservaring. Je social media-buttons geef je vervolgens allemaal precies dezelfde opmaak en dezelfde (onopvallende) kleur mee, zodat ze volledig integreren met de rest van je website, en niet nodeloos de aandacht trekken.

3 Citaten uitlichten

Zien is kijken met een open mind.

Edwin de Kuiper

Delen op LinkedIn

Eén manier om je bezoekers te helpen is het uitlichten van opvallende citaten in een blog of artikel. Dat deed je al: Je bent uitgever of je bent het niet. En dan nu stap twee: bied  daaronder gelijk de mogelijkheid, via een button, uitgerekend dit citaat met anderen op social media te delen. Ook fijn voor jou; zo kun je meer sturen in wat er online over welk artikel gedeeld wordt.

4 Je webshop inzetten voor je social media

Aan het eind van het verkoopproces, als een klant heeft afgerekend, staat in een webshop vaak: ‘Wilt u verder winkelen?’ Nou nee. Als een bezoeker net iets bij je gekocht heeft, wil hij vast niet verder winkelen. Slimmer is om hier juist gebruik te maken van een tweede oproep tot actie: ‘Volg ons op Facebook’. Of op welk social medium ook. De bezoeker is daar nu klaar voor. Zéker als je ook een goede reden aangeeft, waaróm de bezoeker jou op social media zou moeten volgen. ‘Volg ons op Facebook voor nieuws en achtergronden rondom onderwerp x.’

5 Dagelijks de link op je social medium aanpassen

Mensen krijgen via social media dagelijks enorm veel artikelen getipt van hun vrienden en volgers. Met als gevolg dat mensen daarop klikken, en niet zozeer uit zichzelf op zoek gaan naar jouw tijdschrift of uitgave online. Ze komen niet meer op de homepage van je website terecht, maar op de pagina van een interessant artikel van je.  Op Instagram maakt Personal Body Plan al heel handig gebruik van die trend. Dit bedrijf helpt mensen in zes maanden naar een strak en fit lijf. Dat zie je dan ook steeds voorbijkomen: dubbelfoto’s op hun Instagram, waarbij je links ziet hoe de deelnemer er aan de start uitzag, en rechts hoe strak de deelnemer na 24 weken in zijn lijf zit. Daaronder de testimonial van de deelnemer. Tussendoor plaatsen ze vele nieuwe blogs op hun site. In de begeleidende tekst op Instagram zie je dan staan: link in bio. Wat inhoudt, dat ze dagelijks de link in hun bio aanpassen, tot die van het nieuwe blog op hun site.

 

Reactie? Laat het me weten!

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.