5 alledaagse situaties die allesbehalve gebruiksvriendelijk zijn 

Wat is user experience en wat kun je ermee?

5 alledaagse situaties die allesbehalve gebruiksvriendelijk zijn 

Vaak wordt ons gevraagd wat user experience precies is. User experience is de ervaring die een gebruiker heeft bij een product of dienst. Er is eigenlijk geen betere manier om hier een beeld van te krijgen dan met een aantal voorbeelden. Omdat de slechte voorbeelden vaak toch het best blijven hangen, delen we er vijf met je. 😊 Onderstaande foto’s van situaties die niet gebruiksvriendelijk zijn, komen je ongetwijfeld bekend voor.

Dit voorbeeld is wel heel gebruiksonvriendelijk. Je moet er even wat langer naar kijken, maar dan zie je wat hier (flink!) mis gaat. Welke kant zou jij op gaan? 

   

Black & Gold heeft een duidelijke visuele identiteit, maar er is niet nagedacht over de verpakkingen vanuit de behoeften van de klant. Dat kan best lastig zijn, als je per ongeluk de insectenverdelger uit de kast pakt in plaats van de bakspray.   

In het voorbeeld hieronder zie je de boarding pas zoals je hem kent, en een boarding pas met user experience design. Als je dit ziet, vraag je je toch af waarom we bij elke vliegmaatschappij nog die eerste boarding pas krijgen?! Kleine moeite, en het scheelt sowieso vragen en andere onduidelijkheden bij het boarden.  

 

Deze ben je vast wel eens tegengekomen, de klapdeur met een enorme knop erop. Zo een waaraan je kunt trekken, althans dat is het eerste wat de meeste mensen doen. Met dan een klein bordje erboven waarop staat aangegeven dat je moet duwen tegen de deur. Waarom plaatsen ze dan niet een simpele metalen duwplaat? 

Wat is user experience en wat kun je ermee?

Heb jij meer van dit soort voorbeelden? Als je erop let, kun je in het dagelijks leven veel van dit soort tegenstrijdigheden spotten. Van die situaties waarin van alles lijkt mis te gaan, terwijl het simpelweg te voorkomen was als iemand andere keuzes had gemaakt bij het ontwerpen. 

Tip: Zorg ervoor dat de gebruiker geen fouten kan maken. Niemand vindt het leuk om fouten te maken! We proberen juist om het voor de gebruiker zo leuk en makkelijk mogelijk te maken. Als je een product of dienst ontwerpt, zorg er dan voor dat fouten goed afgevangen worden, of beter, voorkomen worden. 

Meer weten?

Benieuwd naar de goede voorbeelden? Bekijk ook deze blogs: