Meer interacties op social media: leer van het Van Gogh Museum

Van Gogh Museum social media

Meer interacties op social media: leer van het Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum heeft het hoogste socialmedia-engagement van alle musea ter wereld. Het geheim? De toepassing van psychologie. Zo realiseerde het museum 24 miljoen organische interacties. In deze blog lees je een aantal highlights uit de socialmedia-strategie van het Van Gogh Museum, één van onze huidige klanten.

Psychologie in de Van Gogh Museum contentstrategie

Denk bij de toepassing van psychologie niet aan de bekende marketingtrucs om gedrag te beïnvloeden, zoals de overtuigingstechnieken van Cialdini. Het Van Gogh Museum pakt het serieus aan en koos voor een structurele aanpak. Socialmedia-manager Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht vertelt dat psychologie een vast onderdeel is van de toolkit en strategie van het museum: “In onze zoektocht naar de ideale combinatie van beïnvloedingstechnieken, ontdekten we het Fogg Behavior Model. Alles wat het Van Gogh Museum doet op het gebied van socialmedia-strategie wordt nu getoetst aan dit gedragsmodel.”

Fogg Behavior Model voor engagement op social media.

Volgend het gedragsmodel van Fogg kan gedrag alleen plaatsvinden met de juiste balans tussen motivation, ability (capaciteit) en prompts (triggers). Iemand moet het gewenste gedrag willen, kunnen én een reden hebben om het nu te doen.

Als je je doelgroep aan wil zetten tot actie is het belangrijk dat elk element uit het model geoptimaliseerd wordt. Stel daarbij bijvoorbeeld vragen als: wat kan ik doen om de motivatie te verhogen? Is het gewenste gedrag makkelijk of moeilijk uit te voeren? Is mijn call-to-action duidelijk en opvallend genoeg, en staat die op het juiste moment?

Onderzoek wat jouw volgers willen op social media

De belangrijkste vraag voor organisaties blijft: wat willen mijn fans en volgers op social media? En hoe kun je als organisatie, product of dienst in die behoeften voorzien? Soms is er niet veel nodig voor mooie resultaten. Boudewien signaleerde een overload aan emoties rond Vincent Van Gogh op Facebook, enthousiaste en soms zelfs emotionele reacties. Ook zag zij dat de fans door hem geïnspireerd werk graag met andere fans en met het museum zelf wilden delen. Daarop bedacht het museum de Facebookgroep ‘Van Gogh Inspires Group’. De groep telde na een half jaar bijna 40.000 leden en werd een community van fans. De highlights uit de honderden berichten per dag worden op de Van Gogh Facebookpagina’s gedeeld.

Meer weten?

Lees het hele interview met socialmedia-manager Boudewien op Frankwatching.com

 

Maandelijks inspiratie in je mailbox?

Ja, stuur mij maandelijks inspiratie en tips