De 5 meestgestelde vragen van community managers

De 5 meestgestelde vragen van community managers

Een community draait niet vanzelf. Niet voor niets dat veel community managers er behoorlijk druk mee zijn. Dit zijn de vijf vragen die het meest gesteld worden over een community. En… onze antwoorden en tips erbij.

1. Hoe kan ik de participatie van leden verhogen? 

Nadat de community staat, moeten de leden er natuurlijk wel wat mee gaan doen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe zorg je dat leden gaan participeren? Een paar suggesties:

  • Zorg allereerst voor interessante en relevante content: Oké, beetje een open deur, maar toch. Leden van een community zullen meer geneigd zijn om deel te nemen als de content die gepost wordt interessant en relevant is voor hen. 
  • Maak het gemakkelijk voor leden om deel te nemen: Zorg ervoor dat het gemakkelijk is voor leden om reacties te plaatsen of nieuwe discussies te starten. 
  • Zorg ervoor dat de community software gemakkelijk te gebruiken is en zorg voor duidelijke richtlijnen over hoe leden kunnen deelnemen. 
  • Maak gebruik van sociale media om te promoten: Gebruik sociale media om te laten zien wat er gebeurt in de community en om nieuwe leden te werven. 
  • Stimuleer interactie: Stimuleer interactie tussen leden door bijvoorbeeld vragen te stellen of prijsvragen te organiseren. 
  • Maak gebruik van moderators: Moderators kunnen helpen om discussies op gang te houden en om leden te verwelkomen en te betrekken bij de community. 
  • Maak het leuk om te participeren: Probeer interessante discussies te initiëren en organiseer leuke activiteiten of uitdagingen voor de community. 
  • Introduceer beloningen of incentives: Overweeg het gebruik van beloningen of incentives om de participatie van leden te verhogen, zoals het aanbieden van kortingen of het uitdelen van prijzen. 
  • Maak gebruik van sociale beïnvloeding: Laat zien dat andere leden actief deelnemen aan de community, wat kan helpen om anderen te inspireren om ook te participeren. 

2. Hoe kan ik de kwaliteit van de inhoud verbeteren? 

Voor je het weet, groeit de community flink. Er wordt door verschillende mensen wat bijgedragen, allemaal vanuit enthousiasme. Maar je wilt natuurlijk ook de kwaliteit bewaken. Hoe doe je dat?

  • Maak om te beginnen duidelijke richtlijnen voor het plaatsen van inhoud: Stel duidelijke richtlijnen op voor leden over wat wel en wat niet is toegestaan om te plaatsen. Benoem ook voorbeelden van wat jij ziet als spam of ongepaste inhoud. 
  • Regel moderators: Wijs moderators aan. Deze kunnen helpen om de kwaliteit van de inhoud te bewaken door bijvoorbeeld ongepaste of irrelevante inhoud te verwijderen. 
  • Maak gebruik van peer review: Door leden te vragen om inhoud te beoordelen of te bewerken voordat het wordt gepubliceerd, kan de kwaliteit ervan worden verbeterd. En je hebt extra betrokkenheid van deze leden. Win-win.
  • Plaats professionele bijdragen: Overweeg om professionele bijdragen te vragen aan experts in het vakgebied. Vaak vinden zij het erg leuk om als gast aan te schuiven en het komt de kwaliteit zeker ten goede.

3. Hoe kan ik de groei van de community bevorderen? 

Het kan zo zijn, dat op een gegeven moment de groei van de community stagneert. Er komen nauwelijks meer nieuwe leden bij. Wat kun je dan doen?

  • Gebruik sociale media: Je kunt via sociale media op een eenvoudige en voordelige manier de community promoten èn nieuwe leden werven. 
  • Maak gebruik van e-mail marketing: Stuur eens e-mails naar potentiële leden om ze te informeren over de community. En nodig ze uit om lid te worden. 
  • Gebruik van zoekmachineoptimalisatie (SEO): Zorg dat de community goed vindbaar is in zoekmachines. Maak bijvoorbeeld gebruik van relevante zoekwoorden. 
  • Maak gebruik van ambassadeurs: Zoek naar ambassadeurs in het vakgebied en vraag of zij de community willen promoten. Als zij zelf enthousiast zijn, dan doen ze dat graag voor je.
  • Maak gebruik van referenties: Vraag aan tevreden leden om de community te refereren aan hun vrienden of collega’s. 
  • Verdiep je in affiliate marketing: Overweeg om samen te werken met andere websites of organisaties die relevant zijn voor het onderwerp van de community, en vraag of ze een link naar de community kunnen plaatsen op hun site. 
  • Vergeet offline marketing niet: Gebruik offline marketing methoden, zoals het uitdelen van flyers of het geven van presentaties, om de community onder de aandacht te brengen bij mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Superkrachtig als je de verbinding tussen offline en online weet te realiseren.
  • Maak gebruik van professionele hulp: Overweeg om professionele hulp in te huren om de groei van de community te bevorderen, bijvoorbeeld door middel van search engine optimization (SEO) of andere online marketing methoden. 

4. Hoe kan ik conflicten binnen de community oplossen? 

Waar veel mensen samen zijn, gebeurt wel eens wat. Hoe kun je ‘gedoe’ het best oplossen?

  • Maak gebruik van moderators: Daar zijn ze weer. De moderators kunnen ook helpen om conflicten op te lossen door bijvoorbeeld te bemiddelen tussen partijen en door ongepaste of schokkende inhoud te verwijderen. 
  • Zorg voor duidelijke richtlijnen: Maak duidelijke richtlijnen voor leden over gepast gedrag en hoe conflicten op te lossen, en zorg ervoor dat deze richtlijnen bekend zijn bij alle leden. 
  • Instellen privéberichten: Als een conflict niet openbaar opgelost kan worden, kan het nuttig zijn om gebruik te maken van privéberichten om het conflict op te lossen. 
  • Schakel professionele hulp in: In sommige gevallen kan het nuttig zijn om professionele hulp in te schakelen om conflicten. Je hoeft niet alles zelf op te lossen.  

5. Hoe kan ik de community blijven ondersteunen en motiveren? 

De content en aandacht voor de community moet deel zijn van je hele bedrijfsvoering. Het is niet iets dat je eenmalig regelt, het is een continu proces.

  • Blijf actief: Zorg ervoor dat je regelmatig aanwezig bent in de community en blijf actief deelnemen aan discussies en andere activiteiten. 
  • Stimuleer interactie: Stimuleer interactie tussen leden door bijvoorbeeld vragen te stellen of prijsvragen te organiseren. Er zijn gedurende het jaar vast en zeker talloze momenten waar je de community bij kunt betrekken.
  • Geef waardering: Wees blij met alle bijdragen van je leden. Dat kun je bijvoorbeeld doen door reacties te geven of andere manieren van waardering te tonen. 
  • Organiseer evenementen of activiteiten: Organiseer af en toe evenementen of activiteiten speciaal voor de community. Denk aan webinars of Q&A-sessies met experts. 
  • Blijf de community ontwikkelen: Blijf de community ontwikkelen door bijvoorbeeld nieuwe functies of diensten aan te bieden of door de lay-out of het ontwerp te verbeteren. 
  • Maak gebruik van beloningen: Een beetje een vervolg op de waardering. Overweeg ook eens of het aanbieden van beloningen, zoals prijzen of professionele ontwikkelingsmogelijkheden bij jouw community past.
  • Maak gebruik van persoonlijke aandacht: Geef leden persoonlijke aandacht door bijvoorbeeld te reageren op hun berichten of door hen te bedanken voor hun bijdragen. 
  • Organiseer events: Dat vinden je leden ongetwijfeld ook leuk. Organiseer events, zoals webinars of meet-ups, om leden te betrekken en om de banden in de community te versterken. 
  • Maak gebruik van peer pressure: Stimuleer leden om actief deel te nemen aan de community door bijvoorbeeld te laten zien hoe andere leden actief zijn.  
  • Maak gebruik van professionele hulp: Overweeg het inzetten van professionele hulp, zoals een community manager, om de community te ondersteunen en uit te bouwen. 

Dit waren onze suggesties om jou op weg te helpen naar een mooie, levendige en actieve community. Denk je nu nog steeds ‘leuke tips, maar toch lukt het mij niet’. Neem dan even contact op. Dan bekijken we samen waar jouw community het meest bij gebaat is.

Maandelijks meer inspiratie en tips in je mailbox. Wij schrijven over kennis delen (kennisbanken),  mensen verbinden (community) en samen leren (e-learning).

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.