Succesvolle strategie voor slim beheer assets voor Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum beschikt over veel digitale content. Om die enorme hoeveelheid informatie goed te kunnen gebruiken én te beheren vroeg het museum Nieuw Initiatief om hulp. We ontwikkelden een strategie en ontwerp voor het slim beheren en toegankelijk maken van al deze assets.
Assetbeheer van het Van Gogh Museum: een boekpresentatie voor het gebouw

Het initiatief
van

Klant: Van Gogh Museum

De organisatie is inmiddels wereldberoemd als museum, maar óók als kenniscentrum. Alle kunstwerken en objecten in de collectie van het museum zijn gedigitaliseerd. Er zijn ook veel documenten en transcripties beschikbaar over het leven van Vincent van Gogh. Het museum zocht een manier om het gebruiken en beheren van die enorme hoeveelheid aan informatie makkelijker te maken. Wij boden een unieke strategie voor het assetbeheer van het Van Gogh Museum.

Van Gogh Museum - Digital Asset Management Strategie en ontwerp

Aanpak

1
Inventarisatie

Met een uitgebreid intern gebruikersonderzoek hebben we geïnventariseerd hoe de verschillende assets (digitale bestanden, documenten, foto’s, brieven, audio en video) gebruikt worden en wannéér deze gebruikt worden. Uit het onderzoek volgde een goede oplossingsrichting: een gebruiksvriendelijk platform waar alle assets snel en makkelijk te vinden en beheren zijn.

2
Ontwerp

In een aantal sessies hebben we use-cases, UX-diagrammen en wireframes opgesteld voor het platform. Ook hebben we gekeken naar de IT-architectuur en kennisarchitectuur van het museum. Er is gekozen voor een oplossing met een ontologie, ook wel een knowledge graph genoemd. Dat is een kennismodel waarin allerlei informatie betekenisvol met elkaar verbonden kan worden. Door die verbinding wordt allerlei informatie uit verschillende bronnen verzameld als je bijvoorbeeld zoekt op een schilderij zoals de ‘De Aardappeleters’. Dan vind je onder andere een audiofragment waarin het schilderij wordt beschreven, een dagboekfragment van Vincent en een brief van zijn zus Anna uit de tijd waarin Vincent De Aardappeleters schilderde.

3
Realisatie

Voor de realisatie is gekozen om het platform te bouwen met een bestaand systeem waar het museum al vertrouwd mee was. Onze rol in deze fase was adviserend: we hebben samen met het team van het museum kritisch gekeken naar de inrichting, metadata en koppelingen, zodat de gekozen oplossing ook echt werkt zoals bedacht. Geen onnodige maatwerkbouw, wél een slimme inzet van wat er al is.

We geloven erin dat je als externe partij vooral waarde toevoegt door richting te geven, niet door alles zelf te willen doen. Daarom hebben we bewust geen eigen technologie naar voren geschoven, maar het museum geholpen om het maximale uit hun bestaande systemen te halen.

4
Optimalisatie en onderhoud

Hoewel wij hier geen actieve rol meer speelden, zagen we achteraf kansen om het platform verder te versterken. Bijvoorbeeld door periodiek te meten hoe vaak specifieke assets worden gevonden en gebruikt, of door nieuwe connecties te leggen tussen verschillende kennisdomeinen met behulp van AI.

Ook hadden we het museum kunnen ondersteunen met workshops om medewerkers nóg vaardiger te maken in het vinden en delen van verhalen. Want de kracht van een kennisplatform zit niet alleen in de techniek, maar vooral in het gebruik.

5
Resultaat

Door de realisatie van de uitgewerkte strategie kan het museum het verhaal van Van Gogh makkelijker delen. Ook kunnen alle medewerkers van het museum sneller verbanden zien tussen alle beschikbare kennis in beeld, tekst en geluid.

De strategie die we voor het museum ontwikkeld hebben, helpt de hele organisatie om een eenduidig verhaal te communiceren. Team Marketing & Communicatie kan nu bijvoorbeeld veel beter een verhaal vertellen bij tentoonstellingen of op social media, door de enorme hoeveelheid aan documenten waar ze uit kunnen putten. Tentoonstellingen worden nóg indrukwekkender, omdat er sneller een verhaal neergezet kan worden bij elk werk van Van Gogh. Of bij een product in de webshop.

Daarnaast verkleint de strategie de kans op dubbele inkoop van bijvoorbeeld fotografen of andere contentmakers. Ook wordt het beheer van gebruiksrechten op ingekocht beeldmateriaal een stuk makkelijker. Alle kennis is dan namelijk snel en makkelijk beschikbaar op één platform.

Ook intressant om te bekijken

blank

Maakt kennis toegankelijk

Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen

Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.