NEN Community om kennis te delen over normen

De Stichting Koninklijke Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) verbindt partijen en belanghebbenden en zorgt ervoor dat afspraken worden vastgelegd in normen. De online community is de ideale plek om hier kennis over te delen.
Hoofd afbeelding Community voor NEN

Het initiatief
van

Logo klant NEN kleur

Om haar klanten goed te kunnen bedienen, is de NEN altijd op zoek naar nieuwe digitale oplossingen. Het verbinden van mensen en hen van informatie voorzien, speelt een belangrijke rol voor de organisatie die inmiddels ruim 34000 normen beheert. Met een actief en uitgebreid community platform spelen zij in op deze taak. Door de enorme groei van gebruikers was de NEN op zoek naar een nieuw community platform. Belangrijke eisen waren onder andere en veilige technische omgeving (gecertificeerd en in Nederland gehost), gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid. Vooral dat laatste was bij veel platformaanbieders een knelpunt. 

Gekozen functionaliteiten

  • Forum voor discussies
  • Nieuwspagina
  • Uitwisseling van documenten
  • Een contactpagina om leden te vinden
  • Privéberichten
  • Evenementen
  • Vormgeving in de huisstijl

Resultaten

  • In het afgelopen jaar is er een toename geweest van 412 tot 747 gebruikers.
  • In diezelfde periode is het aantal gedeelde documenten opgelopen van 3 tot 39 documenten.
  • En er is een groei geweest van 20 naar 62 forumdiscussies
  • Er worden tientallen antwoorden op vragen gegeven en soms al binnen een paar minuten.
  • De forumdiscussies zijn goed vindbaar zijn op thema. 
  • De communitymanager besteedt 4 uur per week aan de goedlopende community.
samenwerking NEN en Nieuw initiatief

Aanpak

1
Inventarisatie

De NEN had zelf al een goed beeld van hun eisen en wensen en een lijst met technische specificaties. Dat vormde het uitgangspunt voor de samenwerking.

Na onze feedback konden we al snel aan de slag met het neerzetten van de oplossing; een nieuw community platform.

2
Ontwerp

Door de vele instellingsmogelijkheden konden we ons platform helemaal aanpassen aan de wensen van de gebruikers van NEN. Dat leidde tot zeer enthousiaste reacties en maakte het ontwerpen van de community tot een interessant proces.

3
Realisatie

Doordat we als partijen allebei ervaren waren, konden we snel schakelen en in een heel korte tijd de community realiseren. De samenwerking verliep succesvol en al snel konden alle gebruikers overgezet worden naar de nieuwe omgeving.

4
Optimalisatie en onderhoud

Een community is natuurlijk nooit klaar. Daarom houden we periodiek overleg over hoe het platform in de praktijk werkt en of er eventueel aanpassingen of uitbreidingen nodig zijn.

5
Resultaat

Het resultaat is een actieve community, met tal van mogelijkheden om in de toekomst verder te kunnen groeien. En in verbinding te staan met alle NEN gebruikers.

Meer weten? Lees dan verder over Samenwerking NEN en Nieuw Initiatief.

Ook intressant om te bekijken

blank

Maakt kennis toegankelijk

Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen

Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.