Missie CFPB ondersteund door kennisbank met 100+ publicaties

CFPB is het nationale kenniscentrum voor mens, werk en werkomgeving. Zij helpen organisaties om optimaal te functioneren en presteren door het stimuleren van een waardevolle werkomgeving.
Casus feature image CFPB

Het initiatief
van

Als kenniscentrum initieert en bevordert CFPB onderzoek, productontwikkeling en kennisoverdracht. Dat doen zij samen met partners uit de publieke sector. Maar ook het bedrijfsleven kan met kennisvragen en onderzoeksvoorstellen bij hen terecht.

Om alle waardevolle kennis en publicaties van de vele jaren beschikbaar te stellen voor anderen, was CFPB op zoek naar een goed gestructureerde kennisbank. De vier thema’s; het kantoor, de plaats van werk, de organisatie van werk en welzijn en gezondheid speelden daarbij een belangrijke rol

Mockup van een laptop met een kennisbank-website en een CFPB-koffiebeker op een groene achtergrond.

Aanpak

1

Inventarisatie

De eerste stap van dit project was de Initiatief-Versterker. De vraag die centraal stelden, was ‘Hoe kunnen we onze kennis structuren en online aanbieden in een kennisbank, zodat deze makkelijk vindbaar en toepasbaar is voor diverse gebruikersgroepen?’

Om een antwoord op deze vraag te krijgen, maakten we een analyse van de doelgroepen en van de beschikbare publicaties. 

2

Ontwerp

De volgende stap was het opzetten van het ontwerp. De nieuwe kennisbank werd vanzelfsprekend conform de nieuwe huisstijl opgezet.

Door uitgebreid stil te staan bij de indeling van de kennisbank, mogelijke filters en relevante metadata ontstond langzaam de structuur van de kennisbank.

3

Realisatie

Met de gewenste structuur en en het grafisch design compleet, konden we gaan bouwen. Nadat de technische functionaliteiten waren  ingericht, hebben we de eerste content geplaatst. Deze content konden we ook direct gebruiken om te verifiëren of de opzet voldeed.

4

Optimalisatie en onderhoud

De nieuwe kennisbank is naadloos gekoppeld aan de website. Met de verdere groei van de kennisbank zullen we de indeling van de kennisbank, zoals de onderwerpen, doorlopend blijven optimaliseren. 

5

Resultaat

Het resultaat is een kennisbank met een aanzienlijk aantal publicaties die door gebruikers eenvoudig terug te vinden zijn. De reacties bij de presentatie op het congres waren lovend.

CFPB heeft hiermee een mooie stap gezet als hèt kenniscentrum voor mens, werk en omgeving.

Digital Agency | Nieuw Initiatief

Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen

Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.