Zo gebruik je een persona voor succesvolle marketing 

Zo gebruik je een persona voor succesvolle marketing 

Je hebt hard gewerkt aan een nieuwe website of een prikkelende campagne om een dienst te lanceren. Maar dan, interactie met je doelgroep blijft uit. En dat terwijl je een ontzettend mooi aanbod hebt neergezet, dat weet je zeker. Maar waar blijven al die nieuwe klanten dan? 

De eerste vraag die je jezelf kunt stellen is: Heb je wel écht goed onderzocht wat je doelgroep nodig heeft? Weet je welk probleem je ideale klant ervaart en hoe jij dat probleem kunt oplossen?  

Het is niet voor niets dat we bij Nieuw Initiatief elk project het liefst beginnen met een onderzoek naar de gebruiker. Of het nu voor een nieuwe website, kennisbank of community is. Alleen door je écht te verdiepen in je gebruiker kun je een oplossing maken waar iedereen blij van wordt. 

Onderzoek naar je doelgroep 

Je kunt je doelgroep zo uitgebreid onderzoeken als je zelf wilt. Een mooie basis die élke marketingafdeling zou moeten hebben zijn persona’s. Een persona is een semi-fictief profiel van een potentiële klant, kennisbankgebruiker of communitylid.  

In zo’n onderzoek wil je achterhalen wat welk gedrag, motivaties, doelen en pijnpunten jouw doelgroep heeft. Ook wil je weten hoe zij tegen jouw product of dienst aankijken.  

Dit kun je doen door het afnemen van interviews, enquêtes, het analyseren van klantdata en het segmenteren van kenmerken zoals leeftijd, locatie, leefstijl, ambities en behoeften. Door al deze informatie te verzamelen, leer je wie je doelgroep echt is en kun je vervolgens gerichte persona’s maken. 

Waarom maak je een persona? 

Voor marketeers is het maken van persona’s een vast onderdeel van hun werk. Maar ook als kennismanager, ict manager of communitymanager kunnen persona’s je helpen. 

Want uiteindelijk gaat het erom dat je aanbod of digitale oplossing precíes aansluit bij wat jouw klant of gebruiker wil. Je moet weten welke emoties, drijfveren en verlangens achter zijn gedrag zitten. Als je dat weet, kun je je doelgroep direct aanspreken op die emoties. En dan is de kans veel groter dat zij enthousiast worden van jouw aanbod, want het past precies bij wat ze nodig hebben. 

In 7 stappen een persona maken 

Voor het maken van een persona doorloop je een aantal stappen. Dit zijn ze:  

  1. Bepaal het doel en de scope van de persona: wees duidelijk over waar je de persona voor wilt gebruiken en welke informatie relevant is. 
  1. Verzamel data: doe onderzoek door middel van interviews, enquêtes, klantdata en online analyses om inzicht te krijgen in je doelgroep. 
  1. Segmenteer de doelgroep: groepeer mensen met vergelijkbare kenmerken en behoeften tot duidelijke segmenten. 
  1. Geef je persona een naam, gezicht en achtergrond: maak de persona levensecht met bijvoorbeeld een naam, foto en beschrijving van leeftijd, beroep en interesses. 
  1. Werk de doelen, wensen, uitdagingen en gedrag uit: beschrijf wat je persona wil bereiken, wat hem of haar tegenhoudt, en hoe hij of zij zich gedraagt ten opzichte van jouw product of dienst. 
  1. Voeg extra details toe: denk aan normen, waarden, communicatievoorkeuren en mediagebruik. 
  1. Test en deel de persona: laat anderen in je organisatie meedenken en feedback geven, zodat de persona scherp en bruikbaar is voor iedereen. 

Deze stappen zorgen ervoor dat je een compleet en praktisch klantprofiel kunt creëren. Het uitgangspunt voor je marketing, productontwikkeling en communicatie. 

Voor elke doelgroep een persona 

Maar dan ben je er nog niet. Het best maak je een eigen persona voor elke subgroep uit jouw doelgroep. Dat is nodig omdat er vaak grote verschillen zijn tussen al die mensen uit je doelgroep.  

Een voorbeeld. Stel je werkt bij een ambulance zorgorganisatie en houd je bezig met de interne communicatie. Dan kun je jouw doelgroep misschien verdelen in verschillende leeftijdsgroepen van medewerkers of misschien wel in verschillende functiegroepen/ afdelingen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Ambulanceverpleegkundige Justin 
  • Ambulancechauffeur Kim 
  • Administratief medewerker Karel 
  • Regiomanager Christa 
  • Schoonmaker Jan 

Als je de verschillende categorieën persona’s bedacht hebt, kun je de informatie voor de profielen gaan verzamelen. De krachtigste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en eigen inzichten in de doelgroep. Vergeet daarbij niet om ook intern kennis op te doen over jouw doelgroep. 

Maak een persona visueel 

Tenslotte raden we je aan om een persona visueel te maken. Dat doe je bijvoorbeeld door een template of speciale online tool gebruiken. Zorg ervoor dat je tekst, afbeeldingen en iconen combineert om het profiel levendig te maken.  

  • Gebruik een naam en foto om de persona menselijk te maken 
  • Voeg kerninformatie en doelen overzichtelijk toe 
  • Werk met kleuren en iconen voor duidelijkheid 
  • Maak de persona toegankelijk en aanwezig, bijvoorbeeld door af te drukken en op te hangen of digitaal te delen 

Het visueel maken helpt om de persona tastbaar en herkenbaar te maken binnen je organisatie. Zo kan iedereen makkelijk begrijpen voor wie het product of je communicatie is bedoeld is. En, het blijft ook nog eens beter hangen.  

Maandelijks meer inspiratie en tips in je mailbox. Wij schrijven over kennis delen (kennisbanken),  mensen verbinden (community) en samen leren (e-learning).

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.