Kennisbank

Door kennis in een kennisbank goed gestructureerd en toegankelijk te maken, kan het efficiënt worden gebruikt en doorgegeven.

Zonder plan is het gewoon een map vol bestanden.
Overzicht van een kennisbank op verschillende beeldschermen.

Een kennisbank waarover nagedacht is

Misschien heb je een enorme hoeveelheid aan waardevolle informatie die je wilt delen met klanten, leden of medewerkers. Of misschien wil je de kennis van je medewerkers op één handige plek organiseren. Of je wilt dat de kennis in je kennisbank nog toegankelijker wordt door een AI-chatfunctie, omdat de bezoeker dan in natuurlijk taal kan zoeken zonder de structuur van de kennisbank te hoeven kennen.

Wie wil er nou niet een kennisbank die een bron van inspiratie is waar bezoekers graag terugkomen? Bij Nieuw Initiatief weten we precies hoe je een kennisbank maakt waarmee je dat bereikt!

De beste digitale oplossing voor jouw organisatie

Juíst in de digitale wereld is inlevingsvermogen enorm belangrijk. Je hebt niets aan een platform dat er aan de buitenkant gelikt uitziet, maar waarbij de gebruiker teleurgesteld afhaakt. En je hebt niets aan een resultaat waar de ene afdeling dolblij mee is, maar waardoor rest van het bedrijf juist extra werk heeft.

Door samen goed te kijken naar alles wat relevant is, vinden we de beste digitale oplossing voor jouw organisatie. Een oplossing die misschien nog wel meer brengt dan mensen hadden verwacht. Dan weet je zeker dat ze de kennisbank met plezier gaan gebruiken. 

Medewerkers van Nieuw Initiatief in gesprek.

Onze full service aanpak

Stappen Initiatief aanpak Visueel: van strategie via ontwerp, realisatie, tot onderhoud – zichtbaar proces.

Onze full service aanpak kenmerkt zich door een aantal stappen die we graag met je doorlopen:

  1. Onderzoek en strategie
    We onderzoeken samen welke doelen je precíes wilt bereiken met je kennisbank. Ook willen we de gebruikers beter leren kennen. Eventueel stellen we vooraf samen een aantal persona’s op.
    Dit doen we met de Initiatief-Versterker en zorgt ervoor dat we een gestructureerd plan  kunnen neerzetten.
  2. Ontwerp
    We maken de eerste opzet voor jouw kennisbank, met extra aandacht voor de informatiearchitectuur en het UX design. Het ontwerp maken we op basis van de strategie en het onderzoek naar de gebruikers.
  3. Content
    Sterke content is de basis van je kennisbank. De informatie moet meteen duidelijk zijn voor je lezer én aansluiten bij de vraag van de doelgroep. We helpen je graag met de juiste content voor jouw kennisbank.
  4. Realisatie
    Als alle aspecten in kaart gebracht zijn en er een doordacht ontwerp ligt, gaan we daadwerkelijk bouwen. We kiezen de techniek die het beste past bij jouw wensen en die van de doelgroep.
  5. Testen
    Na de ontwikkeling testen we je kennisbank samen met de doelgroep. Ook jouw organisatie test in deze fase uitgebreid. Werkt alles zoals we samen van tevoren bedacht hadden? En kunnen alle betrokken afdelingen met de techniek overweg?
  6. Optimalisatie
    Een kennisbank heeft net als mensen aandacht nodig. Het verbeteren van de kennisbank is daarmee een doorlopend proces. Als je wilt, blijven we beschikbaar om je kennisbank te onderhouden én steeds weer te verbeteren.

Veelgestelde vragen

Wij maken een ontwerp voor je kennisbank met aandacht voor je bezoekers. Daarna zorgen we dat de ontwikkeling op rolletjes loopt. We begeleiden de bouw van begin tot eind en blijven ook daarna betrokken als je wilt. Dan kun je altijd bij ons aankloppen als je iets wilt veranderen aan de kennisbank.

We helpen je graag met de migratie van informatie, maar hoeveel tijd dat kost verschilt. Dat ligt bijvoorbeeld aan hoe nauwkeurig de informatie opgeslagen is. Een migratie wordt een stuk makkelijker als jouw informatie op een verfijnde manier opgeslagen is en leesbaar opgehaald kan worden.

Het helpt als je de doelgroep goed kent, maar het is geen probleem als je nog geen visie hebt op de informatiearchitectuur en kennismodellen. Dat onderzoeken we samen.

Als je als organisatie allerlei typen informatie en de relaties tussen die informatie precies gedefinieerd en vastgelegd hebt, kan de gebruiker informatie ontdekken waarvan hij misschien niet eens wist dat hij ernaar op zoek was.

Als een klant bijvoorbeeld op zoek is naar een boek en alleen een genre of auteur in zijn hoofd heeft, ben je als organisatie in staat om nog veel meer gerelateerde boeken te tonen. Je kunt gerelateerde boeken tonen uit jouw eigen bronnen op basis van een categorie of andere metadata, maar ook door relevante informatie te tonen uit andere bronnen. 

Bij ons is de keuze voor software nooit een doel op zich. We gebruiken de software die het beste past bij jouw doelen, en bij die van de eindgebruiker. We werken met ontwikkelaars die bíjna alles kunnen bouwen. Van openbare software zoals WordPress tot eigen ontwikkelde software; techniek kent eigenlijk geen geheimen voor ons.

Dit hebben we voor anderen gedaan

Maakt kennis toegankelijk

Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen

Hoe zorg je dat jouw kennisbank geen slapend bestaan leidt? Zet de eerste stap en start met onze 

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.