Juridische kennisbank voor het sociale domein

Stimulansz biedt kennis en advies aan gemeenten in het sociaal domein. Ruim 300 gemeenten gebruiken de kennisbank Inzicht Sociaal Domein van Stimulansz voor het opzoeken van juridische informatie.

Het initiatief van
Stimulansz

Klant: Stimulansz

De kennisbank van Stimulansz begon ooit met een digitaal handboek, dat ze graag wilden doorontwikkelen naar een modern platform dat beter aansluit bij de gebruikers. De wens was een complete kennisbank waar gemeenten niet alleen wet- en regelgeving kunnen vinden, maar ook advies, beleid en een helpdesk.

Aanpak

1

Inventarisatie en onderzoek

We zijn begonnen met het opstellen van customer journeys en persona’s, om inzicht te krijgen in de wensen en het gedrag van de doelgroep. Daarna hebben we de functionaliteiten van het platform bepaald met de Design Thinking methode. Op basis van die functionaliteiten hebben we een doordachte informatiearchitectuur voor de kennisbank ontworpen.

2

Ontwerp

Vanuit de inzichten uit de onderzoeksfase hebben we een UX en UI ontwerp gemaakt voor de kennisbank. We stelden ook een programma van eisen op zodat we de juiste techniek én developers konden selecteren. Vervolgens hebben we een prototype van de kennisbank gemaakt om samen met Stimulansz te testen. Om een compleet beeld te krijgen hebben we een ontwerp gemaakt van het hele ecosysteem. Dat is nodig om te zorgen dat de kennisbank goed aansluit bij de andere producten en de software die Stimulansz gebruikt. 

3

Realisatie

Na de ontwerpfase heeft Nieuw Initiatief de realisatie van de kennisbank begeleid. We hielpen bij de overgang van het handboek naar een volwaardige kennisbank binnen de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het opleiden van betrokken afdelingen, zoals de afdeling marketing & communicatie, klantcontactmedewerkers en inhoudelijke experts.

4

Optimalisatie en onderhoud

Na oplevering van een eerste versie van de kennisbank hebben we het platform verder doorontwikkeld. We konden de bevindingen van de eerste gebruikers gebruiken om de kennisbank nóg beter te maken. Bij deze doorontwikkeling hebben we extra aandacht besteed aan de ontwikkelprocessen Scrum en DevOps. Op die manier is Stimulansz in staat om de kennisbank doorlopend te blijven ontwikkelen.

5

Resultaat

Nieuw Initiatief heeft samen met Stimulansz een kennisbank ontwikkeld die door ruim 300 gemeenten met plezier bezocht wordt voor juridische informatie. Alle gewenste onderdelen zijn toegankelijk gemaakt vanuit het platform én gemakkelijk vindbaar door de gebruikers.

“Nieuw Initiatief heeft ons geholpen bij de vernieuwing van ons handboek tot een moderne kennisbank. Het systeem is binnen tijd en budget overgegaan naar een nieuwe vormgeving én betere functionaliteiten. Het geheel is uniek als kennisbank: volledig responsive en grotendeels adaptive, met allerlei extra mogelijkheden voor de lezer. Nieuw Initiatief blijft gelukkig nauw betrokken bij de verdere doorontwikkeling.”

Evelien Meester, Manager en jurist bij Stimulansz

Full service digitaal bureau

Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen

Kunnen we jou helpen bij een digitale oplossing met aandacht voor mensen?