Wanneer is je website aan vervanging toe?

Wanneer is je website aan vervanging toe?

Een paar jaar geleden had je hem zo vaak aan, die ene wollen trui met blauwe streepjes. Je woonde er bijna in. Het kledingstuk is van zulke goede kwaliteit dat hij drie jaar later nog steeds mooi is. Je voelde je er altijd heel goed in, maar nu kun je de trui niet meer zíen. Het was een dure trui dus je moet hem af en toe nog aan van jezelf. Maar eigenlijk word je er niet meer blij van. Herken je dat gevoel?

Precies dat gevoel kun je ook hebben bij je website. Drie jaar geleden heb je je site laten bouwen, toen paste het perfect bij jouw bedrijf. Het design, de tekst en de functionaliteiten: het was een kloppend geheel. Het sloot helemaal aan bij wat je wilde uitstralen en ook de bezoeker vond zijn weg op je site.

Nu zie je dat de bezoekersstatistieken niet zijn wat het geweest is. Zelf ben je ook niet meer zo enthousiast als toen. Vooral als je de frisse, nieuwe sites van andere bedrijven ziet.

Steeds vaker krijg je verbetervoorstellen van collega’s. Ook van klanten krijg je opmerkingen over de uitstraling of een belangrijke functionaliteit zoals de formulieren.

Maar een website is natuurlijk geen trui die je even online besteld…

Wanneer is een website precies aan vervanging toe?

Drie jaar geleden is er veel geld betaald voor een website die voldoet aan de nieuwste standaarden. Is er nu alwéér zo’n investering nodig voor de website? Vergeet niet dat drie jaar een lange tijd is in de digitale wereld.

Als je zelf niet meer blij bent met de site omdat het design verouderd is of je steeds vaker feedback krijgt van klanten of bezoekers, dan is het antwoord ‘ja’.

Het spreekt voor zich dat de ervaring van je bezoekers belangrijk is, want dat zijn de mensen voor wie je website bedoeld is. Je bezoekers moeten gemakkelijk kunnen vinden wat zij nodig hebben. Maar vergeet ook niet hoe waardevol het is dat alle medewerkers trots zijn op de website. En misschien nog wel belangrijker: dat je site helemaal aansluit bij wat jij wilt uitstralen als bedrijf.

Als jij je hierin herkent, weet je dat het tijd wordt voor een nieuwe site:

  • Er zijn veranderingen in je bedrijf die zo ingrijpend zijn dat ook de website anders moet: een nieuwe naam, een andere huisstijl of je gaat voor een nieuw product of dienst met bijbehorende doelgroep.

  • Als je website duidelijk verouderd is: niet mobielvriendelijk, verouderde technieken die niet meer worden ondersteund door veelgebruikte browsers of het ontwerp niet meer van deze tijd is.

  • Als je website gehackt of gecrasht is.

Punt één en drie zijn duidelijk, maar misschien roept ‘een verouderde website’ vragen bij je op. Hoe weet je dan of het ontwerp niet meer van deze tijd is? Het helpt bijvoorbeeld om te kijken naar wat je concurrenten en andere bedrijven doen.

We delen een voorbeeld van een ontwerp van ‘deze tijd’. Websites zijn tegenwoordig vaak zo opgebouwd dat je één onderwerp tegelijk in beeld hebt. Dat komt omdat we steeds vaker browsen via onze telefoon. Kijk maar eens naar het voorbeeld van Dopper hieronder.

De eerste rij laat feiten en cijfers zien over de impact die ze gemaakt hebben. Daaronder wordt een nieuw product uitgelicht. De pagina is niet langer op zo’n manier opgebouwd dat je aan de zijkant ook nog iets zoals een uitgelichte rij of blok met blogs hebt. Dat zou alleen maar afleiden en werkt bovendien niet op mobiel.

Dopper vindt design erg belangrijk. Dat zie je aan hun waterfles en aan de website. Ze vertellen een verhaal op elke pagina en de impact die zij maken komt daarin continu terug.

Wil je graag uniek zijn en afwijken van ‘de standaard’ als het gaat om je webdesign? Niet doen! Wij mensen houden ervan als dingen werken zoals we gewend zijn. Meer weten? Lees ook de blog Waarom je psychologie moet inzetten als je een goede website wilt.

Verander eens wat accenten op je site

Soms hoef je niet opnieuw te beginnen met je site, maar doet een flinke opfrisbeurt al een hoop. Je gaat niet voor een nieuwe trui, maar je laat je eigen gestreepte trui vermaken zodat hij mooier past.

Online spelen er continu nieuwe design trends. Een tijdje geleden zag je op websites overal felle nuon kleuren verschijnen en nu zijn het juist weer zachte pasteltinten. Ook organische, botanische vormen zie je nu veel terug op websites. Daarin kun je meegaan als bedrijf als dat past bij je bedrijf.

Albert Heijn kiest er bijvoorbeeld voor om mee te gaan in design trends. De basisstijl van de site blijft langere tijd hetzelfde. Het herkenbare oranje en blauw van Albert Heijn komt al jaren terug. De accenten zijn steeds anders. Zo zie je nu zachte pasteltinten in de productfoto’s terug.

Het is geen heel grote verandering, maar geeft wel gelijk een ander beeld.

wanneer is een website aan vervanging toe?
Albert Heijn gebruikt zachte pasteltinten bij de productcategorieën, als aanvulling op het herkenbare blauw en oranje uit de huisstijl.

Nu weet ik nog steeds niet of míjn website aan vervanging toe is

Om de drie jaar je website vervangen is geen keiharde deadline voor elk bedrijf. Dat is niet altijd nodig, vooral niet als je je site regelmatig test en door ontwikkelt.

Wel raden we je aan om zeker elke drie jaar je website kritisch door te lichten, samen met een webbouwer en designer. Misschien past de technologie, de content of het design niet meer bij wat je wilt uitstralen, bij de wensen van je doelgroep of voldoet het niet aan nieuwe ontwikkelingen.

Dan wordt het toch tijd voor een nieuwe trui…

Veel van onze klanten gingen inderdaad na een jaar of drie voor een nieuwe site.

We denken graag met je mee

We snappen dat het voor jou lastig kan zijn om te bepalen of je webdesign of de functionaliteiten op je site verouderd zijn. Bij Nieuw Initiatief denken we graag met je mee als je twijfelt om je website te vervangen.

Als je je huidige website wilt verbeteren is onze Usability Test misschien interessant. Je kunt de test zien als een website-APK. De test levert waardevolle verbeterpunten op die je zelf simpelweg niet meer ziet.

Werkt het aanmeldformulier voor trainingen eigenlijk wel goed? Zijn de teksten duidelijk? Zien bezoekers een menu item standaard over het hoofd? De usability test geeft je een antwoord op al dat soort vragen en meer. Ook de technologie en het design van je site nemen we onder de loep.

Meer weten? Stuur ons een bericht.

Maandelijks meer inspiratie en tips in je mailbox. Wij schrijven over kennis delen (kennisbanken),  mensen verbinden (community) en samen leren (e-learning).

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.