Zorgt jouw site al voor een dopamineshot bij je klant?

Zorgt jouw site al voor een dopamineshot bij je klant?

Kun jij je e-mail negeren, als je ziet dat je een nieuw bericht hebt?

Kun je dat bericht ongelezen laten? Of moet je haast dwangmatig dat bericht openen? Hoe zit dat wanneer je de *ping* van een WhatsApp hoort? Kun je moeiteloos een tv-serie kijken, een gesprek voeren, in een restaurant op je afspraak wachten zonder naar je telefoon te grijpen? Ben je wel eens gaan googlen naar bepaalde informatie, om er dan een half uur later achter te komen dat je al zoekend en klikkend bij een heel ander onderwerp bent uitgekomen dan waarnaar je op zoek was?

Misschien voel je je schuldig daarover. Maar het ligt niet helemaal aan jou. Dit zijn allemaal voorbeelden van hoe het stofje dopamine je in beslag genomen heeft.

Dopamine maakt je verslaafd aan informatie.

Dat werkt als volgt. Hersenscans tonen aan dat je brein meer stimulatie en activiteit vertoont wanneer je een beloning verwacht, dan wanneer je er werkelijk één krijgt. Er is onderzoek onder ratten gedaan waarbij hun dopamine-neuronen werden vernietigd. De ratten konden vervolgens nog steeds lopen, kauwen en slikken. Desondanks stierven ze letterlijk van de honger, zelfs als het eten pal naast hen stond. Ze waren het verlangen naar eten verloren.

Neurowetenschappers doen al sinds 1958 onderzoek naar je dopaminesysteem.  Je maakt het stofje aan in diverse delen van je brein, waar het van belang is in allerlei soorten hersenfuncties, zoals denken, bewegen, zoeken, slapen, je humeur, je aandacht, je motivatie en beloning. Het stofje stond eerder bekend als het gelukshormoon, omdat het stofje zou regeren over het deel van je brein dat je goed laat voelen. Onderzoekers zijn er echter inmiddels achter, dat het stofje maakt dat je dingen wil, of ergens naar verlangt of ergens naar op zoek gaat. (Het opioïde systeem speelt een rol bij gevoelens van geluk.)

Dopamine verhoogt je algemene opwindingsniveau, je motivatie en je doelgerichte gedrag. En dat gaat echt niet alleen maar over fysieke basisdingen als verlangen naar voedsel en seks. Het gaat ook over abstracte concepten! Dopamine maakt je nieuwsgierig naar ideeën. Het voedt je zoektocht naar informatie.  Zonder dopamine was de mens eeuwen geleden nooit zijn grot uitgekomen om de wereld om zich heen te ontdekken.

kopen-tassen

Waarom is dit interessant voor jou en je kennisorganisatie?

Omdat klanten blijven zoeken naar informatie.  Het dopaminesysteem is sterker dan het opioïde systeem. Dus zolang zij zich niet (volledig) tevreden voelen, zullen ze blijven zoeken naar hun  ‘beloning’. Daarom kan het zo lastig zijn om de telefoon, Whatsapp en de mailbox met rust te laten.

Dit natuurlijke principe helpt je ook bij het vasthouden van klanten en het binden van nieuwe mensen aan je. Dat gaat alleen als je informatie geeft die interessant is voor de lezer. Vaak zie ik nog corporate sites die willen verkopen, waarop de mensen uit die onderneming vertellen hoe goed hun product of bedrijf wel is. Deze informatie voedt noch je dagelijkse dopamineshot, noch je opioïdeniveau. Op het moment dat je waardevolle content aanlevert, waar lezers meer over willen weten, dan stijgt het niveau van dopamineafgifte en wordt je lezer aangezet tot meer zoeken en lezen.

Sterker nog, je lezer kan eigenlijk niet meer van je site wegblijven. Dit is waarom de laatste tijd ook zoveel geschreven is over het gratis aanbieden van waardevolle content. Zolang je het ‘actiesysteem’ (dus de dopamine) blijft voeden, zet je aan tot actie. Dit is ook interessant als je conversie wilt bereiken op je site. Voor bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement, of een boek. Aanschaffen, kopen, is ook een van de acties die voortkomt uit dopamine, waarna de opioïde voor een geluksgevoel zorgt.

Het aanbieden van nuttige informatie, waarin je als lezer steeds verder kunt zoeken naar meer, zorgt voor meer actie. Actie die kan leiden tot een werkelijke aanschaf. Je corporate of marketingsite zou dus bol moeten staan van de waardevolle inhoudelijke informatie.

Hoe is dat bij jouw onderneming?
Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren?
Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.