Zo haak je aan bij je klant

Zo haak je aan bij je klant

In de blog van vorige maand heb je gezien dat je brein door de aanmaak van dopamine beloond wordt bij het zoeken naar informatie. Waardoor je dus even iets gaat opzoeken op internet om er even later achter te komen dat je over een ander onderwerp leest dan waar je eigenlijk naar op zoek naar was. Waardoor je steeds benieuwd bent naar het onbekende, maar o zo aanlokkelijke e-mailtje of sms-je dat knippert op je laptop of telefoon.

Door dopamine blijf je zoeken.

Deze kennis kun je ook inzetten bij je informatieproducten.

Er zijn allerlei zaken die je daarvoor kunt gebruiken. Een paar voorbeelden:

  1. Push-acties. Natuurlijk, social media is juist ingericht op pull: laat de gebruiker zelf kijken wat hij of zij interessant vindt. Maar stel een zogenoemd alerting systeem in, in de vorm van een sms-dienst of e-mail, en je zorgt ervoor dat de aandacht weer naar je elektronische informatieproduct getrokken wordt.
  2. Nieuwsbrief voor je doelgroep. Je doelgroep heeft zich ervoor ingeschreven, en verwacht dus dat je komt met berichten van het gehalte ‘Dit mag je niet missen!’
  3. Een gratis dertig-dagen-challenge of een korte serie webinars of video’s, waarin je enige informatie weggeeft die smaakt naar méér, waarna je klant zich kan inschrijven voor volgende, betaalde thema-webinars.

Een heel aardige ontwikkeling is de trend waarin de fysieke wereld en de elektronische wereld steeds meer in elkaar overgaan. Denk aan augmented reality, internet of things, diverse sensoren waardoor licht zichzelf bijvoorbeeld uitschakelt of waarbij een wc automatisch doortrekt. Een wereld waarin ‘de dingen’ ook gelegenheid bieden tot ontdekking. Ontdekking van informatie en functionaliteit, wat weer zorgt voor het bekende verslavingseffect door de aanmaak van dopamine.

Het wordt voor jou als uitgever daardoor ook steeds makkelijker om een 360-graden ecosysteem te ontwikkelen rondom de gebruiker.

Een voorbeeld: stel, je doelgroep is de skiër. Voor deze wintersporter heb je een magazine – ja, dat kan nog steeds. In zijn gebruikerservaringsproces kun je op verschillende momenten aanhaken en hem/haar nieuwsgierig maken en zo steeds meer binden aan je product.

Het proces van de skiër (wintersporter)

  1. Voorbereiden: zoekt informatie over reizen, skigebieden, kleding en ander materiaal, ervaringen
  2. Aanschaffen: zoekt recensies, (web)winkels, advies, artikelen
  3. Skiën: zoekt het weerbericht, routes

Het is overduidelijk dat zodra het materiaal is uitgekozen en je skiër op de piste staat, het geen nut meer heeft hem/haar informatie aan te bieden over een veiliger skibinding. Informatie over routes en het weer zijn veel interessanter op dat moment. Bij stap 1 is een tijdschrift nog interessant, bij stap 3 is alleen mobiele media interessant.

augmented-ski anim

Een idee is om voor de skiër een augmented skibril te ontwikkelen zodat informatie over de route en eventueel gevaar realtime geprojecteerd worden op zijn scherm. Als uitgever is het dus van belang hierop aan te sluiten en een volledig ecosysteem te ontwikkelen voor je doelgroep. Niet alleen op papier, online of op mobiel, maar ook fysiek met bijvoorbeeld een bijeenkomst.

Combineer plezier en functionaliteit, laat de gebruiker zich thuis voelen bij de groep, vanaf het begin van het proces, tot het eind.

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:



Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren?
Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.