Zo bepaal je als organisatie jouw waarde voor de klant

PostIt en Pen

Zo bepaal je als organisatie jouw waarde voor de klant

Als organisatie wil je waardevolle producten of diensten aanbieden aan je klant. Het belangrijkste is dat je weet wie je klanten zijn en hen betrekt bij het (door)ontwikkelen van een product of dienst. Customer centric design noemen we dat. Een handig hulpmiddel om je te verdiepen in de klant, is de Empathy Map. Heb je die ingevuld? Dan is de volgende stap het bepalen van de waarde die je jouw klant kunt bieden. Een handige tool daarvoor is de Value Map uit het Value Proposition Canvas (waardepropositie canvas). Dit is een verdieping op het Business Model Canvas (uit het boek Business Model Generation).

In het Value Proposition canvas (zie hierboven) zet je de pijnpunten en voordelen (pains & gains) voor de klant af tegen de pijnverzachters en voordeelverschaffers van jouw product of dienst. Bij de pijnpunten en voordelen voor de klant heb je uitgebreid stilgestaan in de Empathy Map. Met behulp van de Value Map kun je de waardepropositie die je levert aan jouw klant onderzoeken. De Value Map bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Producten en services

Dit is een overzicht met de diensten en producten die jij aanbiedt aan jouw klant.

  • Pijnverzachters

De pijnbestrijders beschrijven op welke manier jouw product of dienst problemen en pijn van klanten oplossen. Deze vragen kun je stellen om jouw pijnverzachters te achterhalen. 

  • Voordeelverschaffers

Hier beschrijf je op welke manier jouw product of dienst de klant een voordeel biedt. Stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen om jouw voordeelverschaffers te achterhalen. Beschrijf expliciet welke uitkomst jij biedt die de klant verlangt. Je hoeft niet alle verlangens of wensen van de klant te dekken. Focus je op de belangrijkste!

Nu ga je kritisch kijken of de pijnpunten en voordelen van jouw klant die je invulde in de Empathy Map overeenkomen met de pijnverzachters en voordeelverschaffers uit de Value Map. Jouw oplossing of innovatie werkt alleen als er een goede match is tussen jouw klantprofiel en de waarde die je biedt!

Meld je aan voor 3 x customer centricity tips en tools in je mailbox:


Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plannen we graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor jou kan doen.