Voorkom de enige UX-fout die je je niet kunt veroorloven

Voorkom de enige UX-fout die je je niet kunt veroorloven

Websites. Om ze goed te laten ‘scoren’, investeren we tijd en geld in de opzet van SEO – en in een goede user experience (UX) natuurlijk. Investeringen die zich makkelijk terugverdienen dankzij de stijging in het aantal conversies die vervolgens plaatsvindt op je website. Toch?


Alléén als die user, die gebruiker, al die tijd voorop heeft gestaan.

SEO of UX heeft geen enkele zin, als je niet de doelstellingen van je uitgeverij of organisatie koppelt aan die van de gebruiker. Neem dus niet de “gemakkelijke” weg door te proberen Google te behagen. Door je te storten op algoritmes en dergelijke. Je zult eindigen met een heleboel teleurgestelde gebruikers en geen verhoogde verkoopaantallen. Websitebezoekers hebben slechts een zeer korte aandachtsspanne. Als je niet direct laat zien dat je hun problemen snel kunt oplossen, dat ze via je site het antwoord op hun vragen kunnen vinden, zullen ze vertrekken.

Onderzoek daarom de behoeften van je bezoekers en wees beter dan je concurrentie.

Hoe organiseer je dat?

Geef je het uit handen aan een websiteontwikkelaar of een webontwerper, of kun je eigenlijk de beleving van je bezoekers, je klanten niet ontwerpen?
De beleving die een klant ervaart, is uiteraard heel persoonlijk. De een vindt laadsnelheid belangrijk, de ander heeft graag een groot en goed leesbaar lettertype, een derde wil zo min mogelijk afleiding. Daarnaast wordt de hele beleving beïnvloed door andere zaken, waar we totaal geen invloed op hebben. Is de websitebezoeker goed gemutst? Hoe is diens privésituatie? Staat hij of zij onder stress? En dan moet zo’n website in een keer goed werken voor die bezoeker.

Kun je dat wel ontwerpen?

Ja. Misschien niet 100%, maar je kunt in het ontwerp zéker rekening houden met die gebruiker, ongeacht zijn of haar gemoedstoestand. Een paar zaken die ik tegenkom.

1. Ontwerpers hebben vaak een hypermoderne laptop, bijvoorbeeld een Mac met een Retina-scherm. Zo’n zogenoemde HiDPI-scherm (High Dots Per Inch) komt ook steeds vaker voor op andere computers, zoals de Surface Pro van Microsoft of de computers van Dell.

Om nog iets te kunnen lezen op het beeldscherm, wordt alles 200% vergroot, met behoud van de resolutie.

Alle onderdelen op het beeldscherm zien er daarom vlijmscherp uit. Ik zie daar veel ontwerpers en ontwikkelaars gebruik van maken door ragfijne lettertypes te gebruiken. Zeker, die zijn met goede ogen goed te lezen op zo’n HiDPI-scherm. Maar wat nu, als je niet zo’n hypermodern toestel hebt, of niet langer de ogen van een twintigjarige?

Neem nou dit voorbeeld:

spotify-contrast

2. De ontwikkelaar kan zijn online applicatie vaak rustig ontwikkelen op een onbelaste testserver. Enthousiast voegt hij allerlei leuks toe. “Wow, nog een functionaliteit of animatie erbij.” Maar wat nu als de gebruiker dit over een 2G netwerk moet bekijken met apparatuur van drie jaar oud?

Of wat te denken van twee vaak voorkomende gekkigheden die heel simpel te voorkomen zijn.

3. In een nieuwsbrief staat: “Kunt u deze nieuwsbrief niet goed bekijken, open deze dan in uw browser”.
Reactie van de gebruiker die zijn e-mail online leest: “Maar ik heb de nieuwsbrief toch al geopend in een browser?” Een heel slimme opmerking. Zo breng je de gebruiker in de war.

4. Nog steeds kom ik in webformulieren de bekende sterretjes tegen, soms met daarbij het woord “verplicht”. Wow, denk ik dan altijd. Waarom niet iets in de trant van “Deze gegevens hebben wij nodig om uw bestelling af te kunnen ronden”. Is veel vriendelijker!

Kortom, alle goede bedoelingen van de ontwerper ten spijt, het is de gebruiker die het systeem makkelijk moet kunnen gebruiken. Je kunt niet iemands beleving ontwerpen, maar je kunt wel de functionaliteit en de content die nodig is op een eenvoudige(r) manier aanbieden.

Edwin de Kuiper
Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren?
Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.
Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.