4x user experience inspiratie uit fictie

4x user experience inspiratie uit fictie

Als klantgerichte organisatie wil je je klant steeds één stap voor te zijn. Zo kun je de klant steeds opnieuw de user experience (ux) bieden, waar hij net op zat te wachten. Maar hoe doe je dat? Laat je eens inspireren door tv-series en romans.

Auteurs en regisseurs zijn vaak namelijk uitstekende trendwatchers. Ze observeren en registreren wat de samenleving zoal bezighoudt en gebruiken dit in hun verhalen. Ze pakken een herkenbaar gegeven en vergroten dit uit. Ze veranderen het in iets grappigs, spannends, verschrikkelijks of hoopgevends. Soms kunnen ze zelfs redelijk ver vooruit voorspellen. In de filmtrilogie Back to the Future uit de jaren tachtig bijvoorbeeld, was al te zien hoe we anno 2015 op platte schermen tv zouden kijken.

Auteurs en regisseurs zijn tegelijkertijd ons geweten. Ze tonen ons wat de consequenties kunnen zijn van alles wat we bedenken om de ux van onze klanten te verbeteren.

Vier kijk- en leestips uit de wereld van de fictie

In elke kijk- en leestip staat de gebruikerservaring van klanten volledig centraal. Met dank aan Miranda Apeldoorn van ZinVol.

1 Black Mirror

Ken je deze Britse satirische serie over een nabije toekomst? Iedere aflevering staat op zichzelf en toont ons de duistere kant van nieuwe technologie. Als je denkt dat Facebook veel van je vastlegt: in aflevering drie heeft ieder mens toegang tot een geheugenimplantaat die zich in je oog bevindt. De implantaat legt alles vast wat je beleeft in je leven. Ieder moment kun je bovendien terughalen en opnieuw afspelen. Bijzonder!

2 The Circle

Orwelliaanse roman van de Amerikaanse Dave Eggers die een internetbedrijf schetst, genaamd De Cirkel. Het internetbedrijf De Cirkel wil alles in de wereld deelbaar en openbaar maken. Alles. Maak je daar even een voorstelling van. Als je daarna het boek leest, zal je merken: je eigen voorstelling kwam nog niet half zo ver als in het boek. Wat nog het meest verontrustend is aan dit verhaal: het bedrijf verklaart dat ze hun tools en apps hebben verzonnen om de wereld een beetje beter te maken. Wie kan daar nou op tegen zijn? De roman werd ook verfilmd, in 2017.

3 Her

In deze dramafilm uit 2013 van Spike Jonze besturen we alles om ons heen met onze stem. De film exploreert een bekend thema: wat als technologie zich zover ontwikkelt dat kunstmatige intelligentie zich met de mensheid zelf gaat identificeren, of haar overstijgt. Dit thema zagen we recentelijk al terug in de Britse tv-serie Humans of in de thriller Ex machina, maar bestond al in de boeken van Isaac Asimov en in bijvoorbeeld Blade runner uit 1982. Het verschil met alle andere uitwerkingen van het thema is dat Her een film zonder enig spoor van geweld is. Daarnaast wijst Her op een tegenbeweging, ons verlangen naar alles wat ‘persoonlijk’ voelt. Dat zien we aan het beroep van de hoofdrolspeler: hij is brievenschrijver.

4. App

Tot slot een eervolle vermelding voor een film uit 2013, App.  De eerste Nederlandse film die we op twee schermen tegelijk konden volgen: op het bioscoopscherm en op onze mobiel. Een film waarbij niet alleen het thema aansluit bij het onderwerp uit dit blog van nieuwe gebruikerservaringen, maar zelfs het bekijken van de film zelf.

Welke kijk- of leestips heb jij, waarin de gebruikerservaring centraal staat?

Maandelijks verrassende inzichten in je user experience? Schrijf je in: