3x user experience inspiratie uit fictie

3x user experience inspiratie uit fictie

Om te overleven als uitgever, is het goed om de klant steeds één stap voor te zijn. Zo kun je de klant steeds opnieuw de user experience (ux) bieden, waar hij nèt op zat te wachten. Maar hoe blijf je de klant steeds een stap voor? Laat je eens inspireren door … tv-series en romans.

Ja. Auteurs en regisseurs zijn vaak namelijk uitstekende trendwatchers. Ze observeren en registreren wat de mens, de samenleving, zoal bezighoudt en gebruiken dit in hun verhalen. Ze pakken een herkenbaar gegeven en vergroten deze uit. Ze maken het tot iets grappigs, spannends, verschrikkelijks of hoopgevends. Soms kunnen ze zelfs redelijk ver vooruit voorspellen. In de filmtrilogie Back to the Future uit de jaren tachtig bijvoorbeeld, was al te zien hoe we anno 2015 op platte schermen tv zouden kijken.

Auteurs en regisseurs zijn tegelijkertijd ons geweten. Ze tonen ons wat de consequenties kunnen zijn van alles wat we bedenken, om de ux van onze klanten te verbeteren.

Drie kijk- en leestips uit de wereld van de fictie,

waarin de gebruikerservaring van klanten volledig centraal staat. Met dank aan Miranda Apeldoorn van ZinVol, bij wie ik mijn licht opstak.

1 Black Mirror

Britse satirische serie over een nabije toekomst. Iedere aflevering ( zeven tot nu toe) staat op zichzelf en toont ons de duistere kant van nieuwe technologie.  Mocht je denken dat Facebook al veel van je vastlegt: in aflevering drie heeft ieder mens toegang tot een geheugenimplantaat, dat in je oog zit en dat alles vastlegt wat je beleeft in je leven. Ieder moment kun je bovendien terughalen en opnieuw afspelen.

2 The Circle

Orwelliaanse roman van de Amerikaanse Dave Eggers die hierin een internetbedrijf schetst, De Cirkel, dat alles in de wereld deelbaar en openbaar wil maken. Alles. Maak je daar even een voorstelling van. Lees vervolgens het boek en je merkt: je eigen voorstelling kwam nog niet half zo ver als in het boek. Wat nog het meest verontrustend is aan dit vlot geschreven verhaal is dat het bedrijf voorwendt de tools en apps die ze doorvoeren, te hebben verzonnen om de wereld een beetje beter te maken, en wie kan daar nou op tegen zijn?

3 Her

In deze dramafilm uit 2013 van Spike Jonze openen of besturen we alles al met onze stem. De film exploreert een bekend thema: wat als technologie zich zover ontwikkelt dat kunstmatige intelligentie zich met de mensheid zelf gaat identificeren, of haar zelfs overstijgt. Dit thema zagen we recentelijk ook terug in de Britse tv-serie Humans of in de thriller Ex machina, maar bestond al in de boeken van Isaac Asimov en in bijvoorbeeld Blade runner uit 1982. Het verschil met alle andere uitwerkingen van het thema is dat Her een film zonder enig spoor van geweld is. Daarnaast wijst het ons en passant ook op een  tegenbeweging, ons verlangen naar alles wat ‘persoonlijk’ voelt. Dat zien we aan het beroep van de hoofdrolspeler: hij is brievenschrijver.

Een eervolle vermelding ten slotte, voor een film uit 2013, App, de eerste Nederlandse film die we op twee schermen tegelijk konden volgen: op het bioscoopscherm en op onze mobiel. Een film waarbij niet alleen het thema aansluit bij het onderwerp uit dit blog van nieuwe gebruikerservaringen, maar ook het bekijken van de film zélf.

Welke kijk- of leestips heb jij, waarin de gebruikerservaring van klanten centraal staat?

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren in 2016? Dan plan ik graag een gesprek in voor het nieuwe jaar: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.