Hoe een goede 404 pagina je kans op klanten vergroot

404 voorbeeld

Hoe een goede 404 pagina je kans op klanten vergroot

Een goede foutmeldingspagina 404 vergroot de kans dat je klanten binnenhaalt. In een aantal blogs delen we verschillende kleine stappen die je als organisatie online kunt zetten om de UX (user experience) van je klanten te verbeteren.

Wat is een 404?

De 404 is de foutmeldingspagina die oppopt als je een link aanklikt die nergens (meer) naar verwijst. Je hebt bijvoorbeeld een blogartikel van je website verwijdert, een categorie opgeheven, of misschien een menuknop op je website een andere naam gegeven. Iedereen kent die 404-pagina. Het is een technische code die de server afgeeft als het niet meer weet wat te doen.

Er zijn duizenden van zulke codes, foutcodes, errors, en systeemmeldingen met nummers en onbegrijpelijke teksten. Ben je geïnteresseerd in deze codes, kijk dan op deze pagina van het W3C. Daar vind je ze allemaal. Het W3C is het World Wide Web Consortium: deze internationale gemeenschap houdt alle codes nauwlettend in de gaten en zorgt voor standaardisatie.

Interesseert jou dit niet? Vraag je dan af waarom je jouw bezoekers er dan wel mee lastig zou vallen?

Dat is namelijk wat er gebeurt op veel websites. Aan elk detail heb je zorg besteed. Je hebt gekeken naar de customer journey. Je hebt klantervaringen geëvalueerd. (Dat de klantreis en de klantervaring twee verschillende dingen zijn, lees je in dit eerdere blog) Je hebt gezocht naar manieren die je helpen je bezoekers het naar de zin te maken, zodat jij je klanten behoudt en er nieuwe klanten bij krijgt. Maar je 404-pagina, toont enkel een 404-foutmelding. Meer niet. Terwijl die pagina met hulp en een klein beetje aandacht een wereld van verschil kan maken.

Veel organisaties veranderen de 404 in een nuttige én leuke pagina

We delen er een aantal met je. Laat je erdoor inspireren om deze foutcode ook op jouw website klantvriendelijker te tonen.

  1. Bol.com verwijst je door naar de homepage: https://www.bol.com/raar
  2. Intermediair wijst lezers op hun uitgebreid artikelarchief en geeft ze de link naar de sitemap:  https://www.intermediair.nl/raar
  3. Klap maakt van de gelegenheid gebruik uit te leggen wat je hebt aan een assurantiekantoor met een toffe strip: https://www.klap.com/raar
  4. Stedentripper helpt je alsnog je stedentrip te kiezen: http://www.stedentripper.com/raar
  5. The Useless Web Index zegt het met stokstaartjes: https://www.theuselesswebindex.com/error/
  6. Ook Blue Egg zegt het met humor: http://bluegg.co.uk/404
  7. LEGO heeft zelfs de 404-pagina geheel in stijl met de rest van haar site aangekleed: https://www.lego.com/404notfound
  8. Magnt ging viraal met hun creatieve 404-pagina: http://www.magnt.com/404/
  9. MailChimp houdt het duidelijk en simpel: https://mailchimp.com/404/
  10. Bitly vat gelijk even samen wat Bitly is: https://app.bitly.com/raar
  11. eHarmony brengt je op een goed idee: http://www.eharmony.com/404/
  12. ZinVol laat zien dat er zelfs zzp’ers zijn die begrepen hebben dat je werk moet maken van je 404-pagina: https://www.ditiszinvol.nl/404
  13. Het team van carwow heeft iets gemaakt waar de 404-pagina fungeert als een interactief 2D-auto spel om hun rijvaardigheid te testen. Je kunt het spelen op: https://www.carwow.co.uk/404

Deze organisaties hebben het goed begrepen: laat je websitebezoekers niet ontsnappen!

Zorg dat ze hoe dan ook naar je website terugkeren, zodat ze alsnog hun aankoop kunnen doen. Of als ze géén aankoop doen, dat in ieder geval hun klantervaring een goede blijft, dankzij een vriendelijke of grappige, maar in de eerste plaats vooral behulpzame foutmeldingspagina.

Je kunt natuurlijk ook je server zo inrichten dat de foutpagina helemaal niet kan verschijnen. Dat doe je door een zoekmachine in te richten, en wel op zo’n manier, dat deze suggesties toont aan de websitebezoeker. Met de boodschap: “Ik heb niet exact gevonden wat u zoekt, maar mag ik u een paar suggesties doen?” Die zoekmachine moet natuurlijk wel bijzonder goed werken, zonder dat deze vreemde en rare suggesties geeft. Test dit dus uitgebreid.

Heb je al wel een goede 404-pagina?

Zorg op z’n minst voor een veld op de pagina waarop iemand een reactie kan geven. Over wat hij zocht maar niet vond.

Een melding dat “de webmaster op de hoogte is gesteld van deze fout” is ook een aardige tip.

 

Reactie? Laat het ons weten!

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Ook de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? We plannen graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor je kan doen.

Maandelijks inspiratie in je mailbox?

Ja, stuur mij maandelijks inspiratie en tips