Geef context aan je content

Geef context aan je content

Als uitgever streef je ernaar, het je klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Of het je klant nou gaat om lezen, kijken, luisteren of zoeken naar informatie, als uitgever help je je klant zo snel en soepel mogelijk te vinden wat hij zoekt. In de marketingwereld heet dat ‘een goede gebruikerservaring creëren’. Of eigenlijk ‘een goede user experience’ want tegenwoordig wordt alles in het Engels uitgedrukt, lijkt het wel.

Hét sleutelwoord voor een goede user experience? Context.

Dit betekent dat je je klant niet zomaar in het wilde weg content aanbiedt. Nee, je biedt hem gerichte content. Je biedt hem een ervaring die je klant net op dát moment ook nodig heeft. Dat doe je met behulp van bijvoorbeeld zijn locatiegegevens of zijn  individuele klantgeschiedenis. Of je gebruikt de predictive analytics van geaggregeerde gegevens, met daarbij variabelen zoals tijd en locatie – hoe laat is het, waar is je klant nu, wat kan hij nu dan goed gebruiken?

Een klein voorbeeld? Leg de focus op welke content je laat zien bij gebruik van welk apparaat. Zo geeft de website van een bank op een computer bijvoorbeeld informatie over producten van de bank en internetbankieren. Op een smartphone geeft de website meer mobiel relevante informatie, zoals bijvoorbeeld betalen met je telefoon of (heel simpel) de bank bellen. Zo kun je als uitgever ook te werk gaan.

En dat blijft waarschijnlijk niet beperkt tot je huidige aanbod!

In de toekomst kun je als uitgever jouw content verspreiden via nog zoveel méér producten dan je nu hebt. Laten we even verder kijken.

Wat nu veel gebeurt, is dat de informatie die we opslaan, gesynchroniseerd wordt met  verschillende apparaten. We zetten het ‘in de cloud’, via bijvoorbeeld Dropbox en Onedrive. Zo kunnen we op elk apparaat – mobiel, tablet, computer – bij de laatste versie van onze documenten. We hoeven onze informatie niet langer op een usb-stick overal naartoe te slepen en zelf op ieder apparaat te updaten.

Microsoft trekt deze ontwikkeling nog verder door met ‘Continuum’. Stel, je leest een document op je mobiel terwijl je in de trein zit. Je komt thuis, zet je computer aan en … je computer weet waar je in de trein gebleven bent met het lezen van je document.

De volgende stap brengt ons bij het begrip ‘The internet of things’. Hierin zijn niet je computer, smartphone of tablet het domein van al je informatie … maar eigenlijk alles! Denk aan een tafel dat weet dat je eraan werkt, en daarom automatisch de lampen voor je aan en uit doet.

Het ontbreekt nu nog aan standaarden in de wereld van the internet of things, maar binnenkort lachen we erom als we terugkijken en bedenken dat er een tijd was waarin we in de auto op onze telefoon de verwarming aanzetten. Waarom? De auto wéét dat je naar huis rijdt. Tenslotte heb je je navigatie aan staan. De auto weet ook wanneer je thuis bent. Je huiscentrale ontvangt dus van je auto het signaal om het huis klaar te maken voor jouw thuiskomst, en zet dus je verwarming aan.

User experience in optima forma.

Hoe user experience zich verhoudt tot content management? Daar kom ik volgende keer op terug.

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.