2 tips om je bezoekers langer op je website te houden

2 tips om je bezoekers langer op je website te houden

Veel websites zijn onbedoeld en onbewust razend ingewikkeld ingericht. Ze zorgen voor onnodig veel ergernis en frustratie – óók bij digitaal zeer vaardige mensen. Voorkom snel en simpel dat je doelgroep gefrustreerd naar de concurrent rent met deze twee tips.

Belangrijke informatie, zoals contactinformatie, moet goed te vinden zijn en dus op een opvallende plek op je website staan. Dat dit nog lang niet altijd gebeurt, kun je aan dit voorbeeld zien:

Je ziet het: onder ‘Contact opnemen’ staat niks vermeld. Geen naam, geen e-mailadres, geen telefoonnummer, niks. Ik heb echt niets weggepoetst. Het ontbreekt simpelweg op deze website.

Als de gebruiker van je website al hard moet zoeken naar of nadenken bij eenvoudige informatie, is je kans verkeken op een tevreden bezoeker.

Dus hoe pak je dit in één keer goed aan?

Twee makkelijk toe te passen technische tips

Eigenlijk wil ik helemaal niet ingaan op de techniek, want die is redelijk divers, daar kunnen we een aantal blogs mee vullen. Toch zie ik dat er nog wel eens wat onnodig fout gaat en daarom noem ik een paar tips waar je rekening mee kunt houden.

1. Gebruik bestaande iconen

Iconen zijn versimpelde pictogrammen. Denk aan links naar social media-accounts: deze worden vaak weergegeven met een stilistisch zeer vereenvoudigd plaatje.

Deze iconen worden vaak speciaal opnieuw ontworpen voor de website. Leuk, maar bedenk wel: waar dienen ze voor? Inderdaad, om juist snel herkend te worden door de gebruiker.

Net als bij een verkeersbord wil je websitebezoeker snel begrijpen waar hij op kan klikken, wat die keuze betekent.

Het heeft dus niet veel zin te investeren in je eigen iconen-set.

Veel iconen zijn inmiddels gestandaardiseerd: het internet heeft zijn eigen verkeersborden. Wil je er een bord aan toevoegen, wees dan heel voorzichtig. Voor een goed begin adviseer is om te kijken bij de herkenbare iconen van Font Awesome die ook nog eens erg goed schaalbaar (responsive) zijn. Dus voordat je het potlood pakt of de opdracht tot ontwerp geeft, kijk eens op: Font Awesome.

2. Instant laden van pagina’s met skeletschermen

Skeletschermen zijn haast een goed bewaard geheim. Bij correct gebruik valt deze techniek namelijk bijna nooit op. De techniek heeft echter wél een enorme impact op de waargenomen prestaties van je site.

Een skeletscherm is precies wat het zegt: je toont per direct alvast het ‘geraamte’ van een pagina op je website, en hebt zo even een seconde (of wat) tijd gewonnen om de rest van de pagina in te vullen. Je websitebezoeker ziet dat hij binnen een seconde de pagina die hij graag wilde bekijken, ook werkelijk in zijn totaliteit zal zien en wacht geduldig tot de pagina volledig is geladen, in plaats van ongeduldig weg te surfen – naar andere pagina’s of simpelweg naar de website van de concurrent die wél snel laadt.

Interessant vind ik het volgende. Bijna alle zogenoemde ‘native apps’ gebruiken de techniek. Dit zijn platformafhankelijke versies van een toepassing voor een smartphone, die via een centrale winkel (store) gedistribueerd worden. Dus bijvoorbeeld Instagram voor android-telefoons en Instagram voor Apple.)

Maar … naast deze native apps gebruikt bijna niemand het ooit op het web! De websites die het wél goed toepassen, zijn die van LinkedIn en Facebook.

Omdat nog bijna niemand het toepast, is hier dus met een simpele truc veel winst te behalen. Zorg dat er van je belangrijkste pagina’s op je site skeletschermen worden gebouwd, en zorg er zo voor dat veel meer bezoekers veel langer op je website blijven.

Dit was mijn laatste artikel in een korte serie over criteria waaraan je website of applicatie moet voldoen. Niet alleen, als je doelgroep (voor een groot deel) bestaat uit lager opgeleiden en ouderen. Maar ook, als je je digitaal vaardige doelgroep niet wilt zien rennen naar de concurrent.

De overige criteria / artikelen waren:

  1. Je systeem geeft gebruikers duidelijke feedback.
  2. Je hanteert strakke richtlijnen voor gebruiksvriendelijkheid.
  3. Het ontwerp van de site of applicatie is consistent en eenvoudig.

Vind je deze informatie waardevol, stuur het bericht gerust door aan een collega.

 

Maandelijks verrassende inzichten in je user experience? Schrijf je in:


 

Met vriendelijke groet, Edwin de Kuiper

M: +31 (0) 626 665 626