Content op maat: de w van waanzin en wangedrocht? 1/3

Content op maat: de w van waanzin en wangedrocht? 1/3

User generated content de oplossing?

Je ziet het steeds meer. Lezers, luisteraars of kijkers die een rol of stem krijgen bij de samenstelling of uitvoering van nieuwe content. Met als meest recente voorbeeld het Koningslied van John Ewbank.  De gevolgen waren desastreus. Is dit de – gevreesde – toekomst? Of is het iets wat je als aardigheidje van tijd tot tijd kunt inzetten? En zo ja, hoe doe je dat als uitgever dan op een succesvolle manier?

Deel 1.

Dankzij voortschrijdende techniek wordt het gemakkelijker content op maat uit te brengen op grote schaal. Content gemaakt voor de klant, door de klant. En doordat dit gemakkelijker wordt, wordt hier ook steeds vaker om gevraagd. Is het niet door de klant zelf, dan wel door kwartiermakers en commissies wiens taak het is te bedenken ‘wat het publiek wil’.

Maar dat het mogelijk is, maakt het nog geen goed idee natuurlijk. Zoals het voorbeeld met het Koningslied van John Ewbank laat zien, als je probeert de wensen van een grote groep mensen in te willigen, krijg je een wangedrocht van heb ik jou daar. Democratie is een mooi ding, maar soms lijken we te vergeten dat we leven in een parlementaire democratie: we gaan niet met z’n allen tegelijk lopen regeren, maar we vaardigen daar mensen voor af die– hopelijk – verstand hebben van het onderwerp.

Dat principe geldt ook voor content. Het maken van een nieuw boek, nieuw nummer, nieuwe film of serie, dat kun je het beste overlaten aan de mensen die daar verstand van hebben. Zeker als je ook nog wat wilt verdienen aan je content. Toch? Of laten we het Koningslieddebacle nu te zwaar wegen? Tijd om wat voorbeelden op een rij te zetten.

Allereerst even dit. Wat het maken van content op maat betreft, onderscheiden we drie vormen:

  1. De maker behoudt alle regie. Hij bedenkt nieuwe content, maar wel zo, dat die met minieme aanpassingen op maat gemaakt kan worden voor de klant. Hier past het voorbeeld van Nick & Simons single Julia bij, dat ik volgende maand uitleg.
  2. De maker nodigt het publiek uit bij te dragen aan de nieuwe content. (User generated content.) Hier past niet alleen het desastreuze voorbeeld bij van het Koningslied van John Ewbank, maar ook het al evenmin geslaagde filmexperiment van Paul Verhoeven. (Zie volgende maand.)
  3. De derde vorm is een mixvorm van de voorgaande twee. De maker behoudt de regie over de content. Hij legt wel zijn gehele klantenbestand meerdere opties voor van hoe de content eruit kan komen te zien. De klant geeft individueel een keus door. De contentvariant die de meeste stemmen krijgt, wordt ten slotte gepubliceerd. Hier past bijvoorbeeld het einde van de aflevering van Hawaii Five-0 bij. (Zie volgende maand.)

Volgende maand geef ik voorbeelden van iedere vorm en geef ik kort aan wat uitgeverijen hiermee kunnen. Ten slotte zal ik dieper ingaan op wat dit kan betekenen voor de educatieve en vakuitgeverij.

 

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag gratis mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan