Blendle. De redding van de uitgeefwereld?

Blendle. De redding van de uitgeefwereld?

De Verenigde Staten, Rusland, Duitsland, Finland … allemaal willen ze weten: wat gebéurt daar in Nederland? In ons land stikt het namelijk van de interessante initiatieven. Interessant, omdat ze allemaal trachten een nieuw verdienmodel bloot te leggen voor de uitgeefwereld. TPO Magazine. MyJour. eLinea. De Correspondent. En de bekendste: Blendle. Wat houden die initiatieven in? En kun je er wat mee als kleine uitgever?

Waar Blendle en andere initiatieven op neerkomen is dat je je als lezer niet langer op één krant, één tijdschrift abonneert, maar dat je toegang hebt tot vele kranten en tijdschriften tegelijk, en zo artikelen kunt shoppen die jou als lezer het meest interesseren. Digitale platforms zijn het dus, en Nederland telt er inmiddels 28 van, volgens dit artikel van De Nieuwe Reporter. Voor de uitgever ligt het gevaar op de loer dat je je identiteit verliest. Als los en versnipperd jouw artikelen online te vinden zijn, is het hard werken om goed uit te dragen dat je staat voor een bepaalde norm, niche, kleur,  of wat verder maar je identiteit bepaalt. Een oplossing die vanzelf aan de horizon zal verschijnen, is dat er naast de nu nog algemene digitale platforms ook gespecialiseerde platforms zullen ontstaan, waarbij alleen uitgevers zullen aansluiten die passen bij de norm, niche, kleur of wat ook van dat platform.

Het businessmodel

Hoe je als consument vervolgens voor die artikelen betaalt, verschilt per initiatief. Soms een duppie per artikel, soms een bedrag per maand om van alles binnen het platform te kunnen grazen. Maar dát de consument ervoor betaalt, dáár draait het allemaal om. Kan het, lukt het, om de consument te laten betalen voor artikelen op internet, nu deze al helemaal gewend is online alles gratis en voor niks tot zich te nemen? De voortekenen zijn goed. Blendle had een maand na de oprichting 60.000 gebruikers, waarvan 20% na het gratis tegoed van 2,5 euro heeft bijgestort. Dit zou volgens medeoprichter Alexander Klöpping al een bedrag van boven de zes cijfers hebben opgeleverd. Dit wordt voor een deel ook vertegenwoordigd door mensen van onder de 35, die tot voor kort nooit betaalden voor content. De Correspondent wist vorig jaar binnen acht dagen 15.000 donateurs ad 60 euro te vinden. Het eerste obstakel op weg naar een nieuw businessmodel lijkt dus te passeren te zijn.

Ook interessant aan deze nieuwe vorm van ontbundeld uitgeven is dat ‘eerder geproduceerde artikelen ver na de deadline van een titel beschikbaar en verkoopbaar blijven en door nieuwe combinaties misschien wel extra waarde krijgen. Hoeveel dat waard is voor de mediaconsument is natuurlijk de grote vraag. Het zal hoe dan ook tot interessante experimenten leiden.’ (Bron: De Nieuwe Reporter)

Relevant blijven – voor de consument én voor de journalist

Maar er is iets waar je als kleine uitgever rekening mee moet houden. Blendle sluit contracten met uitgevers, en dus zijn dit de partijen die zij uitbetalen. Blendle gaat ervan uit dat jij als uitgever vervolgens weer de freelance journalist betaalt.

TPO Magazine richt zich echter juist op de freelance journalist als leverancier, die daarmee dus zijn eigen uitgever wordt. Via TPO Magazine komen de artikelen van de journalist terecht op Blendle, eLinea, MyJour en in de toekomst vast op nog meer platforms. TPO Magazine houdt 10%, de auteur 90%. De aantrekkingskracht hiervan is volkomen logisch, want de journalist wil net zo goed brood op de plank, en dan graag alstublieft zonder wurgcontracten van klakkeloos overgehevelde auteursrechten en tarieven die ieder jaar naar beneden worden bijgesteld. Het staat hier bot en dat moet ook: als je als uitgever in de toekomst een rol van formaat wilt spelen, is het zaak je schrijvers een plek te bieden die hen méér oplevert – qua uitbetaling, eigen ontwikkeling, hulp bij marketing en acquisitie, enzovoorts – dan wanneer zij het heft in eigen handen nemen.

Het zou dus maar zo kunnen dat de uitgever beter af is met het bestuderen van TPO Magazine, dan het bestuderen van Blendle.

Hoe denk jij daarover?

Edwin de Kuiper www.nieuw-initiatief.nl

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag gratis mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan