De auteur als klant

Business Canvas 3D uitgever brug tussen lezer en auteur

De auteur als klant

Open access. Wat ‘open source’ is voor de IT-wereld, is ‘open access’ voor de uitgeverswereld. Bij open access zijn publicaties gratis online toegankelijk zonder dat een abonnement of andere vorm van betaling nodig is.

Toen er vijftien jaar geleden mee begonnen werd, had je kunnen denken: open access is een speciale hel voor uitgevers in Dante’s Inferno.

Dat hoeft niet (meer). Bij open access is er weliswaar sprake van een veranderd businessmodel, maar er zit dus nog steeds een businessmodel achter. Een waarbij niet langer de lezer je klant is, maar de auteur.

Hieronder lees je hoe dat werkt.

Voor alle wetenschappers heeft de overheid het open access publiceren van hun onderzoeksresultaten verplicht gesteld. http://www.vsnu.nl/openaccess Vanaf 2024 moet met belastinggeld betaald onderzoek 100% gratis toegankelijk zijn. Gaan we uit van de wens van de EU, dan moet dat zelfs in 2020 al zover zijn.

Wetenschappelijke uitgevers hebben afgelopen jaren het accent van lezer naar auteur als betalende klant verlegd op de volgende manieren:

  • De auteur betaalt de uitgever voor publicatiekosten per artikel of per boek. Soms sponsort de universiteit of het instituut waaraan de auteur verbonden is, deze kosten. Dat gaat via APC’s: via ‘article processing charges’.
  • En verder bieden ze een zee aan auteursdiensten. Denk aan het aanbieden van redactie- en vertaaldiensten. Aan de verkoop van schrijftools. Aan de hausse aan trainingen en workshops op het gebied van (zelf) publiceren. Of aan het aanbieden van posters van je tijdschriftcover aan de auteurs die voorop staan, zodat ze deze ingelijst aan hun muur kunnen hangen. Flauw voorbeeld? Elsevier doet het al!

Dit nieuwe auteursdiensten-businessmodel is gaande onder wetenschappelijke uitgevers, en tja, die moesten ook wel.

Kan dit businessmodel desondanks voor andere uitgevers interessant zijn?

Maak zelf een boek en geef die uit, bereken de prijs.Ja.

Er is al een complete generatie aan het opgroeien, die gewend is zijn of haar content gratis en voor niks op het web te gooien. Sterker nog, die gewend is om zelf te betalen voor haar publicaties. Bijvoorbeeld via de kosten die het met zich meebrengt om haar  blogs en vlogs op haar eigen site te publiceren. Deze generatie is er ook aan gewend rechtstreeks contact te hebben met hun volgers: hun lezers en kijkers. Die op hun beurt eraan gewend zijn alles (allereerst) online te kunnen vinden, en vaak pas daarná eventueel ertoe overgaan een (e-)boek te kopen of filmmateriaal te streamen via betaalde kanalen als Netflix.

Deze generatie contentmakers doet ook zelf de verkoop. Waarom zouden deze bloggers  en vloggers zich dan nog tot uitgevers wenden?

 

Natuurlijk, omdat uitgevers bepaalde zaken beter en sneller kunnen, dan de schrijver of filmer dat kan. En zelfs, zou ik zeggen, dan de eerste generatie zelfpublicatiebedrijven dit kunnen. De uitgever zorgt voor een betere user experience, zowel voor de auteur als de lezer/kijker. Door het werk van de auteur kwalitatief naar een hoger niveau te tillen, bijvoorbeeld. (En dat is vaak ook hard nodig!) Maar ook door het verzamelen van allerlei data waardoor de auteur in één klap een groter deel van haar doelgroep bereikt – iets wat je als uitgever ook meetbaar kunt aantonen. En ook in het verzorgen van het contact tussen auteur en lezers/kijkers kan een uitgever veel (meer) betekenen. Denk aan het organiseren van speciale meet&greet-evenementen. Onder schrijvers en lezers van Young Adult-boeken zijn die momenteel vrij populair.

Zit jij als uitgever al in de transitie van lezersdiensten-businessmodel naar auteursdiensten-businessmodel? Laat het me weten.

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


Ook de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.