Van informatie naar kennis naar een antwoord 

Van informatie naar kennis naar een antwoord 

Iedereen heeft inmiddels wel gehoord over ChatGPT. Een zeer interessante ontwikkeling waarmee je in plaats van zoeken en een reeks resultaten krijgen, naar het vinden van een antwoord gaat. Met dit idee ontving ik in 2003 al de innovatieprijs bij Wolters Kluwer. Nu is deze technologie beschikbaar. De combinatie van ChatGPT en kennisbank.

De waarde van informatie

ChatGPT maakt gebruik van een eigen en tot op heden onbekende dataset. Je weet dus niet waar de antwoorden van GPT op gebaseerd zijn. Dit maakt dat de antwoorden niet verifieerbaar zijn en mogelijk voorzien zijn van de bekende bias. 

Het wordt echter interessant als je de technologie kunt toepassen op een eigen set aan informatie. Daarmee maak je bijvoorbeeld je eigen kennisbank nog waardevoller voor je servicedesk. Eenvoudig uitgelegd, ChatGPT, dit is mijn vraag, het antwoord moet je halen uit deze informatiebron. Erg interessant als je een goede kennisbank hebt. 

Testen ChatGPT en kennisbank

Daarom hebben wij direct testen uitgevoerd en is het ons gelukt om ChatGPT gebruik te laten maken van onze mini kennisbank; de blogs op onze website. De antwoorden zijn dus uitsluitend gebaseerd op de informatie die wij hebben aangeboden. 

De resultaten geven het volgende aan. 

Q: Hoe zet je een pijlermodel in om je online community te laten groeien? 

A: Het pijlermodel voor groei in je online community is bedoeld voor organisaties die een community willen starten of hun bestaande platform willen verbeteren. Het model bestaat uit drie belangrijke pijlers waarop je kunt sturen:  

1. Leden: Het is belangrijk om te weten wie je ideale community leden zijn. Wat zijn hun pijnpunten en verlangens? En met welke content weet je hen naar je community te trekken? Maak een contentstrategie met bijbehorende contentkalender. Op die manier werk je met een duidelijke focus aan groei voor je online community. 

2. Interactie: Zonder relevante content die inspeelt op de behoeften van jouw doelgroep geen waardevolle community. Het is belangrijk dat er regelmatig nieuwe content gedeeld wordt. Plaats dagelijks updates zoals branchenieuws, vacatures, whitepapers of video’s. Het kan helpen om je collega’s of groep van ambassadeurs te vragen om extra actief te zijn in het begin. Op die manier is de groep al snel levendig en krijg je de community gemakkelijker van de grond. 

3. Content: Relevante content en de juiste interactie zijn ontzettend kansrijk. Het is onverstandig om lukraak wat content te delen: werk in plaats daarvan aan een goede strategie.  

Een belangrijk aandachtspunt dat het model je leert: als je wilt groeien op één van de drie pijlers, moet je je niet blindstaren op dát specifieke punt. Kijk juist ook hoe je de twee andere punten kunt verbeteren. 

Een controle vraag; 

Q: Welke dag is het vandaag? 

A:  Antwoord niet gevonden. 

Dit antwoord is correct, omdat deze informatie niet gevonden kan worden in onze kennisbank. 

Nog een controle vraag;

Q: Wat levert een community op? 

A: Een community kan veel opleveren voor zowel de doelgroep als de organisatie. Het delen van kennis wordt interessanter omdat de informatie wordt gevalideerd en aangevuld met elkaar in de online community. Leren wordt effectiever omdat het gebeurt in een veilige digitale groep, plaats- en tijdonafhankelijk. Verbinden wordt nog sterker als het echt ergens over gaat, bijvoorbeeld over een gedeelde passie of vakgebied. Sociale acceptatie is een belangrijke basisbehoefte en het gevoel dat je erbij hoort ontstaat vooral onder gelijkgestemden. Een community kan ook helpen bij het faciliteren van trainingen en het vergroten van de kans dat het geleerde blijft hangen met 20%. Andere voordelen van een community zijn het bieden van een veilige digitale omgeving, het vergroten van de betrokkenheid van leden voor de lange termijn en het bieden van relevante en actuele content. Het is belangrijk om te zorgen voor voldoende leden en actieve deelname vanaf het begin aan te moedigen. 

Dit is informatie die ChatGPT wel kan vinden in onze kennisbank, in het blog Dit levert een community op en zo overtuig je de directie.

Technologie en toekomst voor kennisbank

ChatGPT heeft onlangs ChatGPT 4 uitgebracht. We zullen steeds steeds meer applicaties gaan zien die hier gebruik van maken. Bing en Microsoft 365 maken al gebruik van deze technologie.

Een ander voorbeeld is Be My Eyes. Be My Eyes is een gratis mobiele app met één hoofddoel: de wereld toegankelijker maken voor blinden en slechtzienden. De app verbindt blinden en slechtzienden met ziende vrijwilligers en bedrijven van over de hele wereld via een live videogesprek https://www.bemyeyes.com/

Heb jij een kennisbank met veel kennis, ik praat graag met je verder over de inzet van deze technologie. Mail naar edwindekuiper@nieuw-initiatief.nl.

Maandelijks meer inspiratie en tips in je mailbox. Wij schrijven over kennis delen (kennisbanken),  mensen verbinden (community) en samen leren (e-learning).

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.