Uw site op mobiele telefoons: 9 dingen die mis kunnen gaan

Responsive webdesign, analyse door Nieuw Initiatief

Uw site op mobiele telefoons: 9 dingen die mis kunnen gaan

We kunnen er niet omheen: onze klanten gebruiken meer en meer de mobiele telefoon en tablets om ons uitgevers en organisaties te ontdekken en bereiken. Ze lezen onze e-mails en blogs via hun smartphones, abonneren zich zo op onze mediakanalen, nieuwsbrieven en video’s, doen mee aan onze prijsvragen … en installeren onze apps voor hun gebruiksgemak. Dat wil zeggen, als we al een app in de aanbieding hebben. Hoe beter we daarbij zorgen voor een uitstekende gebruikerservaring (user experience in jargon, vaak afgekort tot ux), hoe eerder en langer onze klanten fan van ons worden – en blijven.
Dat is nog niet zo eenvoudig. Hierna negen dingen die mis kunnen gaan en hoe u dit kunt voorkomen.

1. Uw website simpelweg verkleinen tot mobiel formaat
Zonder responsief ontwerp, zoals dat heet, red u het sowieso niet meer. Zeker niet nu Google per 21 april besloot niet-responsieve websites te straffen met een lagere ranking. Dus een responsive design is wel het minste wat u kunt doen voor uw mobiele aanwezigheid. Is er budget, overweeg dan voor mobiel opnieuw bij het begin te beginnen: namelijk bij de beleving die u graag voor uw klant zou creëren. Bouw daarna de app op met bestaande elementen van uw online aanwezigheid om die beleving te bereiken.

2. Geen rekening houden met wat de gebruiker komt doen
Het heeft weinig zin om alles mobiel aan te bieden, wat u aan functionaliteiten, informatie en vormgeving te bieden hebt in de pc-versie van uw website. Een smartphonegebruiker heeft niet het geduld of de databundel beschikbaar om dat allemaal binnen te halen en dan op z’n gemak op zoek te gaan op zijn ieniemieniescherm naar de informatie die hij zoekt of de actie die hij wil ondernemen. Gebruikers kunnen we grofweg in twee groepen delen. Een deel wil snel iets vinden of regelen. En een deel heeft tijd en zin een beetje meer rond te kijken. Kies de functionaliteiten van de pc-versie uit, die de eerste groep in zo min mogelijk stappen helpt iets te vinden of doen en minimaliseer de rest. Zorg dat de tweede groep snel bij een wat breder aanbod aan informatie terecht kan komen, bijvoorbeeld bij het extensieve artikel- of bloggedeelte van uw site.

3. Alles wat u biedt even belangrijk vinden
Richt voor de gein eens een tijd uw (Google) analytics zo in, dat alleen bekeken wordt wat en hoe mobiele gebruikers uw site gebruiken. Welke pagina’s met welke functionaliteit(en) springen er dan het meest uit? Denk aan de 80/20-regel: 80% van uw online bezoekers gebruikt maar 20% van alles wat u te bieden hebt. Als u ontdekt hebt, welke 20% in uw geval geldt, kunt u dit aangrijpen om te zorgen dat in ieder geval die 20% zo gemakkelijk en intuïtief mogelijk te gebruiken is via de mobiel.

4. Tijd en ruimte verspillen
Smartphonegebruikers willen een taak volbrengen. Die kan breed genomen worden – bijvoorbeeld een blog uitlezen – maar ook heel specifiek zijn – ‘hoe laat gaat mijn trein?’ Dankzij punt 3 hebt u een idee van wat de meeste gebruikers mobiel hopen te doen op uw site of app. Help ze bij het geruisloos volbrengen van hun taak. Val ze zo min mogelijk lastig met de rest tijdens het volbrengen hiervan.

5. Uitleg nodig hebben voor het gebruik van uw app of site
Op een mobiel zou de weg op uw app of site zich vanzelf moeten wijzen. Als u de boel omstandig moet gaan uitleggen, is het foute boel. Dankzij de enorme hoeveelheid apps die de uwe al voor gingen, zijn gebruikers gewend geraakt aan zekere betekenissen, routes, iconografie. Wijk daar niet te veel vanaf in uw behoefte origineel/onderscheidend te zijn, omdat dit de gebruikerservaring niet ten goede komt. Zo zijn er richtlijnen voor de grootte van buttons en dergelijke – die zijn er niet voor niks. En ach, hoe eenvoudiger uw app, hoe makkelijker en goedkoper het is deze te updaten en ondersteunen met service.

6. Zelf uw app of site niet mobiel gebruiken
Enkele jaren geleden sprak ik iemand van de Kamer van Koophandel die als functie had bedrijven te adviseren over het gebruik van social media. Zelf had hij echter geen enkel social media-account ooit aangemaakt, want dat leek hem maar tijdverslindende nonsens. Dit voorbeeld zegt hopelijk genoeg. Hebt u, of heeft uw werkgever, een app, downloadt deze op uw telefoon en speel er een paar weken lang intensief mee. Geen betere manier om te ontdekken waar uw klanten tegenaan lopen.

7. Niks doen met data-bijvangst
Bijvangst, dat is wanneer u vist op schol, maar ook nog ander spul in uw netten vindt. Een smartphone verzamelt een berg aan data waar je u tegen zegt. Als het u lukt gebruikerservaringen te verbeteren met behulp van de bijvangst, zullen gebruikers u in de meeste gevallen dankbaar zijn. Voor een paar terzijdes over hoe u beschikbare data NIET moet aanwenden, lees mijn blog Behavioural targeting van uw bezoekers.

8. Geen rekening houden met onderbreking
Smartphonegebruikers worden te pas en te onpas gestoord. Ze checken hun mobiel terwijl ze in gesprek zijn met anderen, bij de kassa in de rij staan, eigenlijk zouden moeten werken, enzovoorts. Dat betekent dat het handig is als een gebruiker niet één lange taak hoeft te vervullen, maar een aantal zeer kleine taakjes. Zo kan de gebruiker steeds na een onderbreking weer verder waar hij gebleven was, in plaats van steeds opnieuw aan de gehele taak te moeten beginnen.

9. Denken dat de app of uw site op een dag klaar is
… Maar dat geldt ongetwijfeld niet voor u. Sinds de eerste websites ergens eind jaren negentig verschenen, hebt u inmiddels genoeg ervaring om te weten dat online nooit iets af is, maar altijd een werk-in-uitvoering. Immers, wat gisteren nog hip was, is morgen weer uit, en wat gisteren technisch nog onmogelijk was, is vandaag opgelost.

Edwin de Kuiper
www.nieuw-initiatief.nl

PS. Maandelijks een artikel ontvangen over hoger rendement behalen met bestaande content? Schrijf u in: