Niches: wat er regelmatig mis loopt binnen uitgeverijen (2/6)

Egg color Nieuw Initiatief

Niches: wat er regelmatig mis loopt binnen uitgeverijen (2/6)

Blog twee uit een serie van zes over ‘Hoe overleef ik de uitgeefbranche’.

In blog één ‘Waarom je minder klanten nodig hebt’ besprak ik de voordelen voor uitgevers van het stoppen van tijd, geld en energie in het kiezen en promoten van een niche. Maar niet iedere niche is even interessant voor iedere uitgever. Hoe weet je of je de juiste niche gekozen hebt? En wannéér weet je dat?

Een goede niche voldoet aan enkele voorwaarden.

Allereerst moet het simpel voor je zijn de doelgroep(en) aan te wijzen waarop de niche zich richt.

En dat aanwijzen bedoel ik vrij letterlijk. De doelgroep moet zich dermate onderscheiden van de massa, dat ze te vinden is op specifieke plekken, online en offline. Online bijvoorbeeld op fora of in LinkedIn- of Facebook-groepen die ze voor zichzelf hebben opgericht, of op Twitter via trefwoorden in de korte bio’s die mensen over zichzelf schrijven. Offline omdat de groep bepaalde congressen of bijeenkomsten bezoekt, een bepaalde sport of hobby uitoefent, of regelmatig een bepaalde culturele instelling bezoekt. Een doelgroep kan bestaan uit één beroep, zoals tandartsen, of een wat breder getrokken beroepsgroep, zoals de tandheelkundige zorg. De groep kan bestaan uit mensen die een interesse delen, zoals operaliefhebbers of voetbalsupporters. En het kan ook een groep zijn met een gedeelde zorg, vraag of wens, zoals diabetici of mantelzorgers van demente ouders.

Particulieren zijn geen doelgroep. Je kunt ze niet onderscheiden van de massa. Het is onmogelijk particulieren aan te spreken op een specifieke vraag of interesse die ze werkelijk allemaal delen.

Ten tweede heb je kennis nodig van waar je doelgroep werkelijk behoefte aan heeft.

Welk medium je ook gebruikt om te publiceren, van e-book tot app, van tijdschrift tot video, het zal een antwoord moeten geven op vragen waar je doelgroep mee rondloopt. Voor ons uitgevers geen enkel probleem. Dit is ten slotte ons vak. Daarnaast zal je doelgroep – of de groep adverteerders op zoek naar diezelfde doelgroep – voor het antwoord op die vragen een (kleine) investering moeten over hebben. Dat betekent dat de content die je biedt of nergens anders te vinden moet zijn, of aan allerlei gemaksbehoeften voldoet (zo’n beetje het bestaansrecht van iedere app).

Heb je aan deze twee voorwaarden voldaan, dan heb je kanalen nodig om je medium snel en goed aan de niche te brengen.

Dit is waar het nog geregeld mis loopt in de uitgeverijwereld. Vele uitstekende ideeën worden bedacht, vele prachtige media worden ontwikkeld, die daarna enkel een marginaal bestaan leiden waarbij we met veel hangen en wurgen pogen de markt te veroveren. We vertrouwen nog te vaak op oude manieren om onze waar aan de man te brengen, en mailen bijvoorbeeld het ene persbericht na het andere aan een algemeen mailingbestand waar we verder nauwelijks mee communiceren, in de hoop dat het goed komt. Content, daar hebben we verstand van. Maar hoe zet je razendsnel een voor de doelgroep aantrekkelijke website, Facebook-pagina of andere online populaire marketingtool op? Zodat je niet alleen op zoek kunt gaan naar je doelgroep, maar jouw doelgroep je zelf ook nog eens goed kan vinden? Het is een catch 22. Vaak ontbreekt de kennis of menskracht om het binnen de uitgeverij met spetterend resultaat op te pakken, of anders ontbreekt het budget om het buiten de uitgeverij goed en snel te laten uitvoeren. Daar komt nog bij dat het maar afwachten is wat een niche je gaat opleveren, wat je nog terughoudender maakt te investeren, en resultaat van de weeromstuit nog langer op zich laat wachten.

Een antwoord hierop zouden slimme initiatieven als InstantWebsites kunnen zijn, waarbij je met weinig middelen en menskracht toch snel een website speciaal voor je niche kunt opzetten. Zo kun je bijvoorbeeld een jaar de tijd nemen per niche om te kijken of deze levensvatbaar is. Als dat eenmaal het geval blijkt, dan gaat de term long tail voor je werken. Dat komt erop neer, dat je per kanaal slechts een kleine doelgroep bereikt, maar al je themakanalen bij elkaar trekken meer klanten dan een algemene site alleen.

Een dergelijk initiatief kost een fractie van traditionele marktonderzoeken en je kunt direct in contact komen met jouw specifieke doelgroep.

 

Edwin de Kuiper

www.nieuw-initiatief.nl

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag gratis mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan