Bent u in beeld?

Bent u in beeld?

Sinds een paar maanden schrijf ik veel over de user experience, de ervaring van de gebruiker van uw website, uw producten of diensten; feitelijk van alles wat u bedenkt, ontwerpt of uitgeeft. Kort door de bocht betekent een goede user experience meer winst en langer bestaansrecht, dan een slechte. Vandaag bespreek ik een groot en belangrijk aspect van een geslaagde user experience: het inzetten van beeld om informatie over te brengen.

Laat iemand een lange lijst vol feiten of cijfers zien, en u hebt grote kans dat hij daar niks mee kan. Een lijst vol gegevens, het is lastig daarvan iets te onthouden of interpreteren, tenzij u  vol in die gegevens duikt voor langere tijd. Maar wanneer u abstracte gegevens in beeld weergeeft, dan stelt u de kijker in staat bijna onmiddellijk ontdekkingen te doen, beslissingen te nemen of verklaringen te bedenken. Dat weergeven wordt Information Visualization oftewel InfoVis genoemd.

Waarom zou u dat willen?

Er bestaan vele onderwerpen waar de halve mensheid mee te maken krijgt, maar waar maar weinigen zich echt voor lijken te interesseren. Pensioenen bijvoorbeeld.

    • U kunt met beeld de aandacht van de kijker vangen, waar u dat voorheen niet voor elkaar kreeg. Haakte eerder iemand af bij de stortvloed aan informatie die u over hem heen probeerde uit te storten; nu is hij geprikkeld door uw visualisatie. In plaats van zich ongeïnteresseerd af te keren, begint hij nu belangstelling te krijgen voor uw onderwerp.
    • U kunt de kijker ermee aanzetten ideeën te bedenken. Beeld maakt uw onderwerp concreet, geeft het vorm. En u zult een keus moeten maken in wat u laat zien. Dat dwingt u te kijken naar het onderwerp als één geheel, en naar wat daarbinnen de kern vormt, of wat de speerpunten zijn. Door dat in beeld te vangen, zien we ook hoe alles verband met elkaar houdt. Dat brengt inzicht, en dat leidt tot nieuwe ideeën. Om bij ons voorbeeld te blijven: een doorbraak bijvoorbeeld, in hoe we ons pensioenstelsel zo kunnen opzetten, dat ook jongere generaties ermee vooruit kunnen.
    • En u kunt op uw beurt uw ideeën bij de kijker overbrengen. Op een begrijpelijke manier uitleggen waar u mee bezig bent als uitgeverij, of welke ontwikkelingen uw auteurs inzichtelijk proberen te maken. Denk ook aan alle beschikbare nieuwe ‘informatie’ – prikkels, boodschappen en berichten waar we dagelijks via allerlei kanalen met behulp van piepjes en knipperende lichtjes op geattendeerd worden. Een eeuw geleden zouden we diezelfde hoeveelheid misschien tot ons nemen in één heel leven. Het internet heeft het delen van uw ideeën met uw doelgroep vele malen makkelijker gemaakt – maar het bereiken van uw doelgroep, het trekken van hun aandacht, is gelijktijdig vele malen moeilijker geworden … Beeld helpt u de aandacht te vangen van al die mensen die haastig rondjakkeren op internet, of die live tijdens conferenties meer bezig zijn met hun smartphone dan met uw presentatie.

infovis-blog

  • En als u dit nog niet voldoende overtuigt, vindt u in dit al wat oudere artikel van DutchCowboys tien redenen waarom mensen blij worden van visualisaties. In het kort komt het erop neer dat we fysiek ingericht zijn op beeldverwerking, dat we beeld ook sneller verwerken, daar eerder een gevoel bij hebben, en instructies beter opvolgen als er beeld bij geleverd wordt.

Waar ging uw aandacht naar uit? De afbeelding of de tekst?
Hoe zet u offline en online beeld in?

Edwin de Kuiper www.nieuw-initiatief.nl

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van uw klanten? Schrijf u in:


Zou u graag meer beeld inzetten om de user experience van uw (potentiële) klanten optimaliseren? Online en offline?
Als u nieuwsgierig bent, kunnen we in een kennismakingsgesprek de mogelijkheden bekijken: 0 626 665 626.

 

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.