Communiceren met “no-reply”, Web-marketing 1.0?

Communiceren met “no-reply”, Web-marketing 1.0?

In het afgelopen jaar heb ik veel geschreven over als uitgever munt slaan uit informatie met de verschillende vormen van metadata en het beheren van al deze informatieblokjes. Er is ook positief gereageerd op mijn inbreng en dat is fijn. Tenslotte kan ik mijn diensten en resultaten verbeteren als ik weet wat u wilt weten, of welke problemen belangrijk zijn om opgelost te kunnen worden in contentmanagementland. Iedere ondernemer wil dat, het willen weten wat er leeft bij je doelgroep, waar behoefte aan is. Laten we het definiëren als communiceren, om het cliché van “de klant centraal stellen” even te mijden.

Goed communiceren, daar verstaan de meeste mensen onder: twee-richtingenverkeer van informatie tussen twee individuen. Zenden en ontvangen. Er worden daarvoor marketeers en communicatiespecialisten ingehuurd, adviseurs om nieuwe campagnes te starten of het product een lekkere saus te geven en dan hoop ik maar dat ze heel erg goed weten wat de klant nou werkelijk wil. Natuurlijk lange en kostbare marktonderzoeken hebben hun beste tijd gehad, je kunt met e-media en socialmedia heel snel nieuwe producten uitproberen. Tenminste, als je ook reacties wilt ontvangen. Ja duh – hoor ik u nu denken – dat weten we toch al. Ik hoop het, want – hoe droevig ik er ook soms van word- ik krijg regelmatig berichten waar ik niet op mag reageren. U kent het wel, van die automatisch gegenereerde berichten met “no-reply” functionaliteit. Ik noem het maar een functionaliteit …

Een geanonimiseerd voorbeeld :

Van: Meesters communicatie<no-reply@meesters.nl>
Hierbij bevestigen wij dat uw account is verwijderd en u ook geen e-mail meer zult ontvangen.
Wij zouden het zeer op prijs stellen om te horen waarom u bent gestopt bij Meesters communicatie.

Een leuke gedachte van het bedrijf om te willen weten waarom ik gestopt ben. Misschien was het wel omdat het mij als klant extreem moeilijk gemaakt wordt te reageren. Dankzij de no-reply mag ik hier namelijk niet op reageren!

Drie andere voorbeelden van ‘communicatie’ op een website die u klanten kost:

  1. De bekende sterretjes voor een veld die aangeven dat de velden verplicht zijn om in te vullen. Waarom niet vertellen dat ze nodig zijn om het bestelproces goed te kunnen afronden? Klinkt een stuk vriendelijker.
  2. Bij een online bestelling administratiekosten in rekening brengen. Heb je net zelf al je gegevens ingevuld voor dat bedrijf en dan brengen ze mij de “kosten” in rekening. De perceptie van de bezoeker zal zijn dat je erg duur bent en weg is je potentiële klant. Gebruik de term “administratiekosten” niet, of beter, laat het gewoon weg.
  3. Daarnaast zijn er webshops waar je kunt afrekenen zonder afschrikwekkende formulieren in te vullen. Er staat dan “als gast uitchecken”. Ik wil helemaal niet uitchecken, maar afrekenen. Vertel dit dan ook en geef de voordelen aan als je je gegevens wel invult.

 

Maar goed, formeel ben ik geen (web) marketeer maar contentmanagementspecialist. Toch is dit informatie die er toe doet in het proces. Dergelijke kleine stukjes tekst beheer je daarom ook op de website, dicht bij het proces, waar het gebruikt wordt.

Wellicht is het raadzaam toch naar deze punten te kijken. Laat dat eens doen door iemand die geen marketeer is, maar door iemand die juist als (onbekende) gebruiker scherp naar de website kan kijken.

U mag natuurlijk altijd op mijn artikel reageren. Ik ga graag de dialoog aan.

 

Altijd persoonlijk en vol energie voor nieuwe initiatieven!

Eens of oneens? Voorbeelden of uitzonderingen?
Laten we van elkaar leren!