8 quick fixes voor jouw website waar sitebezoekers dankbaar voor zullen zijn

6 quick fixes voor uw website

8 quick fixes voor jouw website waar sitebezoekers dankbaar voor zullen zijn

Wat je ook bedenkt of ontwerpt: als de gebruiker het vervolgens niet gebruikt, is alle moeite voor niks geweest. Daarom zou de user experience, de ervaring van de gebruiker, voorop moeten staan. In de praktijk blijkt veel voor verbetering vatbaar. De user experience van de gemiddelde website kan beter. We delen acht veelvoorkomende user fails op websites. User fails die je in no time kunt aanpassen of weghalen van jouw website. Je websitebezoekers zullen je dankbaar zijn!

Hoe meer drempels een product of dienst opwerpt in het gebruik ervan, hoe meer gebruikers zullen afhaken. Zo lijden veel makers en uitgevers aan featuritis (functionaliteitsziekte) – zij denken ‘hoe meer functies, hoe beter’.

Fout.

Veel gebruikers zitten helemaal niet te wachten op méér functionaliteiten. Een gebruiker heeft een goede user experience als bijvoorbeeld een website hem helpt sneller en gemakkelijker te werken of helpt om minder fouten te maken.

1. De slider caroussel

Een slider caroussel is zo’n bewegende banner die op veel websites pontificaal op de homepage prijkt. In kleurige reclamefoto’s schuiven de beste aanbiedingen of belangrijkste zaken (volgens de mensen achter de website) voorbij. De slider caroussel neemt een hoop plek op de webpagina in beslag voor niets. Hij werkt namelijk niet. Slechts 1% van jouw bezoekers klikt erop. Weghalen kost vijf seconden. Hebt je meteen ruimte voor tip twee.

2. Niet duidelijk maken wat de bezoeker kan verwachten

Handiger dan een slider caroussel, is de bezoeker vertellen op wat voor site hij beland is. Jij weet dat. Maar mensen, potentiële klanten, die toevallig via via op jouw site belanden, weten dat niet. Wat voor type bedrijf ben jij? En voor wie is de site bedoeld? Bij veel websites kom je daar pas achter door te klikken op verschillende pagina’s, en dat is nu net het punt: dat doen webbezoekers niet. Als de bezoeker niet meteen ziet of hij bij jouw site aan het juiste adres is, dan surft hij weer verder.

3. Een pagina die langzaam laadt

Een website die langzaam laadt, kost je veel bezoekers. Hoe sneller je website, hoe gemakkelijker bezoekers tot de juiste informatie kunnen komen. Dit betekent dat bezoekers langer op je website zullen blijven en meer pagina’s zullen bekijken. Ook Google vindt de snelheid van een website erg belangrijk. Traag laden wordt afgestraft en heeft invloed op jouw plaats in de zoekresultaten. Je zakt in Google en wordt daardoor minder goed gevonden door bezoekers. Een algemene vuistregel is om de laadtijd die nodig is om jouw site te laden, onder de twee seconden te houden.

Geoptimaliseerde afbeeldingen

Je kunt verschillende dingen doen om de laadtijd te verlagen, maar waar je vandaag nog mee kunt beginnen is het verkleinen van je afbeeldingen. Zware afbeeldingen op je website hebben al snel effect op de laadsnelheid van je website. Om je afbeeldingen zo klein mogelijk te houden, kun je het beste kiezen voor .png bestanden. De tool resmush.it zoekt automatisch de afbeeldingen op je website die je nog kunt optimaliseren qua bestandsgrootte.

4. Verplichte velden

In webformulieren worden regelmatig gegevens gevraagd die nogal veel of overbodig lijken voor ‘de beloning’ die jouw webbezoeker ontvangt voor het invullen. Zodra iemand zich bij jouw webformulier afvraagt waarom je bijvoorbeeld zijn telefoonnummer wilt hebben – verplicht nog wel – gebeuren er twee dingen. Óf iemand verzint een telefoonnummer óf iemand ziet af van het invullen van je formulier, waardoor jij conversie misloopt.

Wat kun je dan wel doen? Maak een notitie aan bij dat veld, in plaats van een veld verplicht te maken. Daarin leg je uit waarom je die gegevens nodig hebt. De bezoeker kan de notitie lezen wanneer hij met zijn muis over het invulveld schuift. Een andere tip. Gebruik niet: ‘verplichte velden zijn met een * aangegeven’ maar bijvoorbeeld ‘velden met een * zijn nodig om uw aanvraag goed te kunnen afronden.’ Dat komt veel sympathieker over.

5. Nieuwsbriefdrempels

Verstuur jij een nieuwsbrief? Dan wil je vast dat zoveel mogelijk bezoekers hun e-mailadres op jouw site achterlaten. Nu er miljoenen nieuwsbrieven zijn op de wereld, is het weghalen van drempels hier extra belangrijk. De webbezoeker is nieuwsbriefmoe, ga daar maar vast vanuit. Wat je kunt doen is, de website zo inrichten, dat een bezoeker automatisch ‘tegen de nieuwsbrief aanloopt’ op een logische plek in de klantreis. Vraag vervolgens alleen om het e-mailadres – andere gegevens komen later wel, wanneer een abonnee bijvoorbeeld iets bestelt. En geef de abonnee een goede reden zich te abonneren, bijvoorbeeld om meer tips te krijgen over goede user experience.

6. Verwarrende menuknoppen

Een goede test is om aan enkele willekeurige mensen te vragen wat zij per menuknop verwachten aan te treffen op de pagina erachter. Komt dat overeen met wat jij onder die menuknop hebt gezet? Staat er ‘Boeken’ dan verwachten mensen ‘boeken om te lezen’ – als ze weten dat ze op de site van een uitgeverij zitten. Op de site van een verhuurder van zomerhuisje, verwachten mensen iets anders: namelijk dat zij het zomerhuisje kunnen boeken.

7. Een website zonder call to actions

Een (nieuwe) bezoeker besluit meestal in een paar seconden of hij op je website blijft of niet. Hij wil weten of jouw site aansluit bij zijn wensen. Deze bezoekers moeten weten wat je exact aanbiedt en wat je van hen verlangt. Als je bezoekers niet de goede kant op wijst, zijn ze snel weg. Een succesvolle call to action voorziet hierin en geeft antwoorden op vragen. Een call to action is meestal een button of link die bezoekers aanzet tot actie. Zorg altijd dat je call to action opvalt! Gebruik voor een button bijvoorbeeld een andere kleur dan de rest van de kleuren uit je webdesign. Ook de tekst van je call to action is erg belangrijk. Schrijf altijd vanuit je bezoeker en hou het beknopt. Dus ‘offerte ontvangen’ in plaats van ‘offerte aanvragen’. Het werkt ook goed om mogelijke voordelen (gratis, korting, enz.) bij je call to action  te vermelden om je bezoeker te verleiden om te klikken.

8. Alles op je website even belangrijk vinden

De laatste user fail: als je geen keuze kunt maken in wat je op de website het belangrijkst vindt. Als jij dat al niet kunt, hoe moet je bezoeker dan een keus maken? Verplaats je in jouw doelgroep. Wat vindt die belangrijk? Dat je geen verzendkosten rekent voor bestellingen in Nederland bijvoorbeeld, dat is iets waar klanten blij van worden. Die informatie mag goed opvallen. Probeer voor je site verder te bedenken, wat de kerntaken ervan zijn. Laat die dingen dan prominent opvallen. Allerlei andere dingen die je ook wil delen, zoals de vele andere projecten waar jij je mee bezighoudt, kunnen dieper gelegen in de website aan bod komen. Dat leidt alleen maar af.

Welke quick fixes mis jij nog? We zijn benieuwd!

Maandelijks verrassende inzichten in je user experience? Schrijf je in: