6 quick fixes voor uw website waar uw sitebezoekers dankbaar voor zullen zijn

6 quick fixes voor uw website

6 quick fixes voor uw website waar uw sitebezoekers dankbaar voor zullen zijn

Wat je ook bedenkt, ontwerpt of uitgeeft: als de gebruiker het vervolgens niet gebruikt, is alle moeite voor niks geweest. Daarom zou bij alles wat bedacht, ontworpen of uitgegeven wordt, de user experience, de ervaring van de gebruiker, voorop moeten staan. Dat klinkt logisch, toch? In de praktijk blijkt echter dat er een hoop voor verbetering vatbaar is. Neem nou de user experience van de gemiddelde website. Die kan echt stúkken beter. In dit artikel zes eenvoudige manieren om uw website gebruiksvriendelijker te maken voor uw bezoekers. 

User experience gaat over wat u doet met een product of een service wanneer u er als gebruiker mee in contact komt. Wat willen we? Eén ding maar. Een product dat of service die makkelijk te gebruiken is. Doet het product of de service dat? Of wordt het u ingewikkeld gemaakt om iets simpels voor elkaar te krijgen? Denk aan het terugvragen van uw geld bij de NS! Genoeg treinreizigers beginnen daar niet eens meer aan …

Hoe meer drempels een product of service opwerpt in het gebruik ervan, hoe meer gebruikers zullen afhaken. Zo lijden veel makers en uitgevers aan featuritis (functionaliteitsziekte) – zij denken ‘hoe meer functies, hoe beter’.

Mis.

Veel gebruikers zitten daar helemaal niet op te wachten, op almaar méér functionaliteiten.  Een gebruiker heeft een goede user experience als dat wat hij  gebruikt, hem helpt sneller te werken of minder fouten te maken.

De komende maanden ga ik nog veel uitgebreider in op de user experience. Vandaag beperk ik me tot het bespreken van een paar veelvoorkomende user fails op websites. User fails die u in no time kunt aanpassen of weghalen van uw site. Uw sitebezoekers zullen u dankbaar zijn.

1.     De slider carousel

Een slider carousel is zo’n bewegende banner die op veel websites pontificaal op de homepage prijkt. In kleurige reclamefoto’s schuiven de beste aanbiedingen of belangrijkste zaken (volgens de mensen achter de website) voorbij. De slider carousel neemt een hoop plek op de webpagina in beslag voor niks. Hij werkt namelijk niet. Slechts 1% van uw bezoekers klikt erop. Weghalen kost vijf seconden. Hebt u meteen ruimte voor tip twee.

slider fail

2.     Niet vertellen wat voor uitgeverij u hebt of voor wie uw site bedoeld is

Handiger dan een slider carousel, is de bezoeker vertellen op wat voor site deze beland is. U weet dat. Maar mensen, potentiële klanten, die toevallig via via op uw site belanden, weten dat niet. Wat voor type uitgever bent u? En voor wie is de site bedoeld? Bij veel websites kom je daar pas achter door te klikken op verscheidene pagina’s, en dat is nu net het punt: dat doen webbezoekers niet. Iets simpels – ‘op welke site ben ik’ – is in de ervaring van de gebruiker dan nodeloos ingewikkeld gemaakt, want die moet zelf maar het antwoord zoeken. Als de webbezoeker niet meteen ziet, of hij bij uw site aan het juiste adres is, dan surft hij weer verder.

delubas

 

3.     Verwarrende menuknoppen

Een goede test is om aan enkele willekeurige, u onbekende mensen te vragen, wat zij per menuknop verwachten aan te treffen op de betreffende pagina. Stemt dat overeen, met wat u onder die menuknop hebt gezet? Staat er ‘Boeken’ dan verwachten mensen ‘boeken om te lezen’ – mits ze weten dat ze op de site van een uitgeverij zitten. Immers, op de site van iemand die een zomerhuisje verhuurt, verwachten mensen dat zij het zomerhuisje kunnen boeken.

‘Nieuws’ is anno 2015 een van de meest achterhaalde menuknoppen voor kleine ondernemers, die vaak niemand zal missen als deze wordt weggehaald. ‘Nieuws’, wat staat daar dan? Nieuws over de uitgeversbranche? Als u met uw site mikt op lezers en niet zozeer op mensen uit de branche, dan hebben die lezers daar niet zoveel mee. Staat er nieuws over uw eigen onderneming? (Hoe oud is het laatste bericht?) Als u nieuws over uw onderneming hebt, komt dit tegenwoordig eerder en beter aan bij uw klanten, als u dit op de diverse social media-kanalen en in uw nieuwsbrief aankondigt. Wat de willekeurige, onbekende mensen uit uw test hoogstwaarschijnlijk niet verwachten aan te treffen onder de knop nieuws, is een verzameling data per wanneer u op een boekenbeurs staat. Dan kunt u de menuknop beter hernoemen tot ‘op de boekenbeurs’ of ‘agenda’ of iets dergelijks.

nieuws dat gaat over een boekenbeurs

 

4.     Verplichte velden

‘Hoezo is dit veld verplicht?’ In webformulieren worden nogal eens gegevens gevraagd die nogal veel of overbodig lijken voor ‘de beloning’ die uw webbezoeker ontvangt voor het invullen. Zodra iemand zich bij uw webformulier afvraagt waarom u bijvoorbeeld zijn telefoonnummer wilt hebben – verplicht nog wel – gebeuren er twee dingen. Óf iemand verzint een telefoonnummer (mijn ondernemerscoach vult regelmatig 0000000001 in) óf iemand ziet af van het invullen van uw formulier, waardoor u conversie misloopt.

Wat kunt u dan wel doen? in plaats van een veld verplicht te maken, kunt u een notitie bij dat veld aanmaken waarin u uitlegt waarom u dit nodig hebt. Uw webbezoeker kan deze notitie lezen, wanneer hij met zijn muis over uw invulveld schuift. Of nog beter als je toch met responsive websites hebt… zeg niet, ‘verplichte velden zijn met een * aangegeven”maar bijvoorbeeld ‘verlden met een * zijn nodig om uw aanvraag goed te kunnen afronden.’ Echt een stuk simpatieker.

verplichtevelden
 

5.     Nieuwsbriefdrempels

nieuwsbrief aanvraagprometheus-nwsbrfHebt u een nieuwsbrief, dan is het zaak dat u zorgt dat zo min mogelijk webbezoekers uw website verlaten zonder hun e-mailadres bij u te hebben achtergelaten. Vaak bezoekt een potentiële klant uw site maar één keer. Word hij  nieuwsbriefabonnee, dan hebt u plots een voet tussen de deur. U komt dan op regelmatige basis bij de abonnee ‘binnen’.
Nu er miljoenen nieuwsbrieven zijn op de wereld, is het weghalen van drempels hier extra belangrijk. De webbezoeker is een beetje nieuwsbriefmoe, ga daar maar vast vanuit. Wat u kunt doen is, de website zo inrichten, dat uw webbezoeker als het ware naar de nieuwsbrief toe geschoven wordt. Vraag vervolgens alleen om het e-mailadres – andere gegevens komen later wel, wanneer een abonnee iets bestelt. En geef de abonnee een uitstekende reden zich te abonneren.

Prometheus plaatst ‘nieuwsbrief’ pas halverwege op haar webpagina en geeft geen reden je op te geven. Als je als uitgevers meer boeken wilt verkopen begin dan bij lezers verzamelen op je mailinglijst

6.     Alles op uw website even belangrijk vinden

De laatste user fail ten slotte, is wanneer u geen keuze kunt maken in wat u op de website de belangrijkste zaken vindt. Als u dat al niet kunt, hoe moet uw webbezoeker dan een keus maken? Verplaats u in uw doelgroep. Wat vindt die belangrijk? Dat u geen verzendkosten rekent voor bestellingen in Nederland bijvoorbeeld, dat is iets waar uw klanten vast heel blij van worden. Zoiets mag goed opvallen. Probeer voor uw site verder te bedenken, wat zogezegd de kerntaken ervan zijn. Moeten webbezoekers zo snel mogelijk kunnen zien hoe zij voor hun onderwijsniveau hun schoolboeken bij u kunnen bestellen? Laat dit dan prominent opvallen. Allerlei andere dingen die u ook wilt vertellen, zoals dat u zich met nog vele andere projecten of websites bezighoudt, kunnen dieper gelegen in de website aan bod komen.

Let op de slogan ‘geen verzendkosten’ dat staat zo klein, dat ziet niemand. En er staat naast een hoofdmenu nog een heel zij-menu dat overbodig is, omdat veel van die menuknoppen ook al een glorieus  eigen website hebben.


 
Mist u nog quick fixes? Hoe kan deze lijst worden aangevuld? Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Edwin de Kuiper
www.nieuw-initiatief.nl

Maandelijks een artikel ontvangen over hoger rendement behalen met bestaande content? Schrijf u in:


Zou u graag de user experience van uw (potentiële) klanten optimaliseren? Online en offline? Als u nieuwsgierig bent, kunnen we in een kennismakingsgesprek de mogelijkheden bekijken: +31 6 26 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.