Een online kennisbank – Alles wat je moet weten

Een online kennisbank – Alles wat je moet weten

Online kennisbanken worden gebruikt om kennis en informatie te delen. Wat moet je er eigenlijk allemaal van weten? In dit blog lees je in ieder geval over de doelen, verschillende toepassingen en de voordelen van een online kennisbank.

Wat is een online kennisbank?

Een online kennisbank is een verzameling van informatie. Vaak is het gericht op een specifiek onderwerp of vakgebied. Online kennisbanken worden gebruikt om kennis en informatie te delen met een breed publiek of met een specifieke doelgroep, zoals medewerkers of leden.

Wat moet je ook weten

De informatie in een online kennisbank kan variëren van artikelen en handleidingen tot video’s en podcasts. Online kennisbanken worden gebruikt om kennis te vergroten, problemen op te lossen of om inspiratie op te doen. Sommige online kennisbanken zijn openbaar toegankelijk, terwijl andere alleen toegankelijk zijn voor bepaalde groepen mensen.

Waar worden online kennisbanken voor gebruikt?

Het doel van een online kennisbank is sterk afhankelijk van de doelgroep. De content van de kennisbank dus ook. Om dit even te verduidelijken, zetten we een paar mogelijke doelen op een rij:

Kennis vergroten

Een algemeen doel van een online kennisbank is om kennis te vergroten over een bepaald onderwerp of vakgebied. Het heeft dan in feite een lerende functie.

Problemen oplossen

Online kennisbanken die gebruiksaanwijzingen en how-to artikelen bevatten, zijn meer bedoeld om problemen op te lossen. Een gebruiker heeft een probleem, zoekt in de kennisbank en vindt zijn/ haar oplossing.

Medewerkers ondersteunen

Binnen organisaties kunnen online kennisbanken ook worden ingezet om medewerkers te ondersteunen bij het uitvoeren van hun werk. Denk bijvoorbeeld aan handleidingen of richtlijnen.

Leden ondersteunen

Verenigingen en brancheorganisaties gebruiken kennisbanken om hun leden te ondersteunen. Zulke kennisbanken bevatten bijvoorbeeld branchespecifieke informatie, CAO’s of templates en handleidingen.

Welke organisaties hebben vaak een kennisbank als dienstverlening?

Zoals hierboven al kort aangestipt, zijn er verschillende toepassingen van een kennisbank denkbaar. Dat maakt ook, dat het voor een grote diversiteit aan organisaties geschikt is. Voorbeelden: 

  • Onderwijsinstellingen (universiteiten, hogescholen en andere onderwijsinstellingen gebruiken het om studenten te ondersteunen bij het leren of alumni bij het opdoen van kennis)
  • Overheidsinstellingen (om medewerkers te ondersteunen bij het uitvoeren van hun werk of om informatie te delen met het publiek)
  • Non-profitorganisaties (om informatie te delen met leden of om kennis op te doen over een bepaald onderwerp)
  • Vak- en brancheverenigingen (om leden te ondersteunen bij de uitvoering van hun werk of om informatie te delen over een bepaald vakgebied)
  • Bedrijven (om medewerkers te ondersteunen of om klanten te informeren over producten of diensten)

Wat zijn de voordelen van een online kennisbank?

Nu kun je je natuurlijk nog steeds afvragen Wat heb ik er aan en waarom heb ik een kennisbank nodig? Het antwoord; omdat het heel veel voordelen heeft. De belangrijksten zijn:

Toegang tot relevante en actuele informatie

Een goede online kennisbank geeft je klanten, leden of gebruikers toegang tot informatie die voor hen relevant en actueel is. En daarmee helpt het hen dus om kennis te vergroten en problemen op te lossen.

Gemakkelijk te gebruiken

Gemak dient de mens. Door gemakkelijk door een kennisbank te kunnen navigeren, bespaar je tijd en moeite. 

Verschillende vormen informatie op één plek

Door informatie in verschillende vormen aan te bieden, denk aan artikelen, handleidingen, video’s of podcasts, kunnen gebruikers op verschillende manieren de informatie tot zich nemen.

Ondersteund door experts

Een goede online kennisbank wordt ondersteund door experts of professionals vanuit het vakgebied. Dat geeft vertrouwen in de kwaliteit van de informatie.

Kostenbesparend

Tenslotte kan een online kennisbank ook daadwerkelijk kosten besparen doordat er minder tijd en middelen besteed hoeven te worden aan het opzoeken van informatie.

In het volgende blog zullen we ingaan op het opzetten van een kennisbank en wat je kunt verwachten bij het gebruik ervan.  

Maandelijks meer inspiratie en tips in je mailbox. Wij schrijven over kennis delen (kennisbanken),  mensen verbinden (community) en samen leren (e-learning).

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.