Usability test

Een website die echt aansluit bij je bezoekers

Usability Test - Nieuw Initiatief

Inleven in je bezoekers met de Usability Test

Als je een kennisplatform, een webshop of een ander
digitaal product ontwikkelt, wil je natuurlijk dat de gebruikers daar blij van worden. Je wilt dat jouw digitale oplossing naadloos aansluit bij de manier waarop jouw doelgroep denkt en werkt. Maar hoe weet je of je goed zit? Met een usability test krijg je het antwoord op die vraag.

De beste versie van je website​

Bij een usability test onderzoeken we hoe je doelgroep zich gedraagt op jouw website. Werkt het aanmeldformulier voor trainingen eigenlijk wel goed? Zijn de teksten duidelijk? Zien bezoekers een menu item standaard over het hoofd?  

Tijdens de usability test onderzoeken we al dit soort vragen en meer. We testen een aantal deelnemers door hen fictieve taken voor te leggen op je website. Tegelijkertijd observeren we hóe de deelnemers die taken uitvoeren en noteren we waar ze vastlopen. De aandachtspunten die uit de test volgen vatten we voor je samen in een rapport. Als je je website daarna op die punten verbetert, wordt jouw site de beste versie van zichzelf.

Hoe we je helpen

De usability test kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. Van een klein online onderzoek tot uitgebreid en persoonlijk onderzoek bij meerdere deelnemers. We kijken samen wat het beste bij jouw vraag past.

1

Doelstelling

Samen onderzoeken we welke doelen je precíes wilt bereiken op je website. We richten de methode van de test zo in dat de focus op jouw doelen ligt.

2

Onderzoek

Tijdens de test onderzoeken we of deelnemers de belangrijkste taken op je website met gemak kunnen uitvoeren. Wat die taken zijn, verschilt per type bezoeker. Eventueel stellen we vooraf samen een aantal persona’s op.

3

Test

In een testplan zetten we alle taken en vragen voor de deelnemers op een rij. Het testplan is onze gids als we de test afnemen.

4

Analyse

We observeren de deelnemers terwijl zij de taken op je website uitvoeren. Je ontvangt de testresultaten én de verbeterpunten in een praktisch testrapport.

“Ontdek of de aannames die je hebt over je website kloppen. En verbeter je website, stap voor stap.”

Kennismakingsplan

850
  • Online Analyse: Onze experts analyseren je website op techniek, content en UX
  • Basis technische analyse, contentanalyse en UX/interactie analyse
  • Analyserapport met verbeterpunten voor de beste versie van jouw website

Usability Pro

3.500
  • Online Analyse: Onze experts analyseren je website op techniek, content en UX
  • Technische analyse, contentanalyse en UX/interactie analyse
  • Usability Test bij > 5 deelnemers
  • Usability Video: Elke stap van de deelnemers wordt audiovisueel vastgelegd
  • Card Sorting: Een handige stap om je menustructuur te toetsen bij je doelgroep
  • Analyserapport met verbeterpunten voor de beste versie van jouw website
Tip

Maatwerk

In overleg
  • Online Analyse: Onze experts analyseren je website op techniek, content en UX
  • Technische analyse, contentanalyse en UX/interactie analyse
  • Usability Test bij > 5 deelnemers
  • Usability Video: Elke stap van de deelnemers wordt audiovisueel vastgelegd
  • Card Sorting: Een handige stap om je menustructuur te toetsen bij je doelgroep​
  • Crowd Testing: Digitale tests onder grotere aantallen bezoekers
  • Extra maatpakket na intakegesprek
  • Analyserapport met verbeterpunten voor de beste versie van jouw website

Veelgestelde vragen

Je ontvangt een rapport met de testresultaten en verbeterpunten voor jouw website. Als je met het rapport aan de slag gaat, zul je zien dat je bezoekers hun doel op je site beter kunnen bereiken. Daar worden mensen blij van. En blije bezoekers komen steeds weer terug naar je website.

Je kunt de usability test op verschillende momenten doen. Vóórdat je een nieuwe website laat ontwikkelen, zodat je precies weet wat er beter kan aan je huidige website. Of erna, als de website al staat. Zelfs tijdens de conceptfase kun je al testen door de schetsen van je website voor te leggen aan je doelgroep.

Wij adviseren altijd om al snel te testen.Het liefst aan het begin van een project, tijdens de ontwerpfase. Op die manier voorkom je onnodig werk en bouw je op een stevige basis.

Je test dan hoe je bezoekers reageren op de functies op je site. Staan de knoppen op de juiste plek? Weet de doelgroep zijn of haar weg te vinden? Een bezoeker moet altijd direct begrijpen hoe een website werkt. Zodat hij zijn doel zo snel mogelijk kan bereiken.

Je kunt ervoor kiezen om één keer een usability test te doen. Bijvoorbeeld als je net een nieuwe website hebt laten ontwikkelen. Of juist vóór je je website gaat verbeteren, om precies te achterhalen wat er beter kan. Wij adviseren om in verschillende stadia van de ontwikkeling te blijven testen en verbeteren. Optimaliseren is een doorlopend proces.

Als we een Usability Test uitvoeren werken we op basis van 20 jaar UX-ervaring en vier verschillende methoden. Samen kijken we welke methode het beste bij jouw vraag past. In onze drie pakketten hebben we alvast wat methoden gebundeld die goed samengaan. Wil je wat anders? Neem contact met ons op.

  • Online analyse

Wil je snel weten hoe je website ervoor staat? Dan kun je het beste kiezen voor onze online analyse. Onze experts analyseren je website en verzamelen de verbeterpunten.

  • Usability Test

De Basis Usability Test bestaat uit een test bij een aantal deelnemers. Elke deelnemer krijgt fictieve taken om uit te voeren op je website. We leggen elke stap van de deelnemers audiovisueel vast. Na de test krijg je een video waarin je de stappen van de deelnemers kunt volgen. Dichterbij de echte gebruikerservaring kun je bijna niet komen.

  • Card Sorting

Bij card sorting laat je deelnemers een structuur kiezen die zij het meest logisch vinden. Zo test je bijvoorbeeld of je menustructuur goed werkt, of de manier waarop je je informatie sorteert op een pagina van je website.

  • Crowd Testing

Bij crowd testing doen we digitale tests onder grote aantallen bezoekers. Met handige tools kun je heel precies volgen hoe bezoekers door je site scrollen en waar ze klikken.

We bepalen samen hoeveel deelnemers we laten testen. Meestal houden we tussen de 5 en 10 deelnemers aan voor het meest betrouwbare resultaat.

Digital Agency | Nieuw Initiatief

Digitaal kennis delen met aandacht voor mensen

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.