Verkopen, nog voor je product af is

CG Visualisatie van product, studio Edwin de Kuiper

Verkopen, nog voor je product af is

Het mooie van de tijd waarin we leven is dat we fysieke en digitale producten als boeken, audio of filmmateriaal al kunnen verkopen, nog vóór ze af zijn. Vroeger was je als uitgever eerst aan het uitgeven. Dat wil zeggen: de portemonnee aan het trekken. Tegenwoordig zijn er allerlei manieren om kopers al bij je aanbod te betrekken, in de fase waarin je aanbod nog slechts een idee is. Mits goed gedaan, betekent dat meer zekerheid over de te verwachten belangstelling voor een nieuw product en over je omzet.

Hoe kun je daar als uitgever optimaal gebruik van maken?

Online valt voor uitgevers nog een wereld te winnen.

Laten we het boek even als voorbeeld nemen. Een middel dat de uitgever al van oudsher uitstekend inzet is een titel op te nemen in de nieuwe zomer- of wintercatalogus, nog vóór een boek goed en wel is afgeschreven. Goed moment voor de start van de marketingcampagne. Zo kun je recensenten en boekhandelaren ruim op tijd interesseren.

Maar er valt méér te benutten dan de digitaal of fysiek toegestuurde catalogus.

Waarom voor werkelijk ieder boek dat je uitgeeft bijvoorbeeld niet een eigen url reserveren? Er hoeft beslist niet veel op de website ervan te komen staan. Veel gedoe hoeft het dus niet te zijn. Alles staat of valt alleen met hóe je het boek presenteert.

Nu is een boekenwebsite namelijk vaak nog net zo opgemaakt als de catalogus. Beetje tekst, foto van de auteur, plaatje van de cover. Traditioneel.

Wat heel vaak mist is de call to action button, gelijk op de homepage.

De knop waar je op kunt klikken als je denkt ‘Dit boek is wat voor mij’, zodat je als lezer gelijk het boek kunt kopen. Nou ja, reserveren in dit geval, want het boek is nog niet af. Maar de koper laat zijn gegevens achter en betaalt vast voor het boek en de porto.

Daarnaast kun je – zeker bij auteurs die al enige populariteit hebben – nog veel meer doen met cross selling en upselling.

Een middel dat je daarvoor kunt inzetten, zijn computertekeningen.

Producten die nog niet bestaan of af zijn, zoals het boek uit ons voorbeeld, kun je prima visualiseren. En wel op zo’n manier dat je werkelijk niet kunt zien dat het geen foto is van het product, maar een computertekening (CG: Computer Graphic). Daarmee kun je het boek bij wijze van spreken in geuren en kleuren laten zien: je kunt bijvoorbeeld via CG een stapel van het boek tonen in een drukbezochte boekhandel, je kunt de auteur tonen met het boek al blij in zijn handen, je kunt in het geval van een kinderboek een kleuter laten zien, zittend op een stapel van het boek en verrukt lezend in het boek zelf.

Met CG breng je de beleving van het lezen van het boek al een stap dichterbij dan met een tweedimensionale jpg van de cover.

Daarnaast kun je desgewenst meer dan het boek alleen verkopen. T-shirts, mokken, posters, koelkastmagneten, (sport)tassen: als het past bij het (onderwerp van het) boek, dan kun je door middel van CG een heel aanbod rondom het boek heen creëren.

Ook kun je vast naast een paperbackeditie ook een prachtige, duurdere hardcover laten zien. Of als het boek er één uit een serie betreft, de hele serie alvast laten zien in een schitterende bewaardoos.

Andere branches maken volop gebruik van visualisaties.

Denk aan de kinderwagens van Bugaboo. Niets op de site van Bugaboo is echt gefotografeerd. Ik weet dit omdat ik mij met CG bezig houd en de makers van de site gesproken heb. Via CG zijn de kinderwagens al helemaal digitaal ontwikkeld. Ideaal om de marketing te starten, buzz te genereren. Bugaboo kan via CG meteen alle gebruikerswensen valideren: waar hebben gebruikers behoefte aan, waar moet de kinderwagen voor hen aan voldoen.

Zelf gebruik ik deze technologie ook om de communicatie tussen verschillende afdelingen makkelijker te maken.

Denk aan de afdelingen redactie, productie en marketing. Niet iedereen kan bijvoorbeeld een (technische) tekening lezen. Door het product voor iedereen die ermee te maken heeft, al zo veel mogelijk echt te maken, praat iedereen die bijdraagt aan de ontwikkeling en verkoop ervan op hetzelfde niveau mee en worden (ongewenste) verrassingen met het product voorkomen. Zo kan CG ook intern kosten besparen.

 

Reactie? Laat het me weten!

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Ook de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.