Minimalistic design: waarom is dat belangrijk?

Minimalistic design: waarom is dat belangrijk?

“Kill your darlings”. Een advies dat we meegeven aan alle soorten schrijvers, van auteurs en scenaristen tot content- en copywriters. Ongeacht hoe goed het geschreven is, als een zin of scène niet werkt voor het geheel, moet het eruit. Een advies dat we zelf ook uitstekend kunnen gebruiken voor het profileren van ons bedrijf. Wat wil je dat de klant doet? Op je website of bij bezoek aan je bedrijf? Wat het antwoord ook luidt, je klant begrijpt je bedrijfsboodschap het best, als je die zo min mogelijk ‘verstopt’ achter allerlei toeters en bellen. Kom tot de essentie van de functie. En dat geldt zowel voor de digitale als de fysieke wereld, dus van de functie van je website tot je interieur.

Minimalisme als leidraad

Laat ik me even beperken tot websites. De beste manier om tot de essentie van de functie, en daarmee tot een minimalistisch ontwerp te komen, is paradoxaal genoeg het ontwerpen van een volledige website. Vaak gaan mensen er ten onrechte vanuit dat meteen een minimale website maken, minder tijd of moeite kost om te creëren. Het tegendeel is waar.

Een minimalistisch ontwerp is het strategisch ontdoen van buitensporige functies en versiersels om te eindigen met een beknopte en duidelijke boodschap aan je doelgroep / publiek.

Zodra je ontwerp van de website compleet is, kun je beginnen met het verwijderen van objecten of afbeeldingen die geen functie of doel op je website vervullen. Ofwel: reductionisme in webdesign.

Daarbij gaat het erom gecompliceerde dingen om te zetten in veel eenvoudigere zaken. Daarbij kun je denken aan zaken als in het voorbeeld hieronder, in beeld of infographic uit te drukken. In plaats van dat je een lange tekst met uitleg schrijft over je verschillende producten, is de lezer in één oogopslag duidelijk, wat welk product voor hem kan doen.

  • Losse stekker

  • 49voorverkoop
    • 1 Stekker.
    • App voor het gebruik op je smartphone
    • Deze stekker kun je bijvoorbeeld voor de wasmachine gebruiken. Je mobiel geeft aan wanneer de machine klaar is. Uiteraard kun je deze stekker ook gebruiken in combinatie met de basisset en de uitgebreide set.

  • Bestel
Meest gekozen
  • Basisset

  • 149voorverkoop
    • 1 Stekker
    • 1 Basisstation (mobiele unit)
    • Waarschuwing als de elektriciteit is uitgevallen
    • Een goede basisset met 1 basisstation voor op tafel en 1 slimme stekker, geschikt voor ieder apparaat in huis. Het basisstation is geschikt om tot wel 8 stekkers op aan te sluiten.

  • Bestel
  • Uitgebreide set

  • 245Voorverkoop
    • 3 Stekkers
    • 1 Basisstation (mobiele unit)
    • Waarschuwing als de elektriciteit is uitgevallen
    • App voor gebruik op je smartphone
    • Dit is de meest uitgebreide set met 3 stekkers, 1 basisstation (waar je tot 8 stekker op kunt aansluiten) en 1 app voor je smartphone. Voor alle huishoudelijke apparaten geschikt.

  • Bestel

Als je de complexiteit van dingen begrijpt en ze in kleinere componenten verkleint, kom je tot een beter, consistenter en eenvoudiger ontwerp.

Ik benader daarom alles vanuit een architectuurgedachte. Of dit nu een interieur, product of een website is. En of dit nu vormgeving, een proces of techniek is.

Als je in staat bent om zaken in begrijpelijke blokjes in te delen en je kunt dit in een logisch geheel plaatsen, dan kun je ook de verschillende architecturen samenvoegen. Daarom praat ik eigenlijk  liever over een architectuur dan een ontwerp. Het geeft expliciet aan wat het voordeel is voor de klant, de gebruiker en voor jou zelf als eigenaar.

Vier manieren om minimalisme toe te passen op je huidige website.

1. Content reductionisme

Werkt minimalisme ook met de content zelf? Er moet vanuit de SEO-gedachte immers wél veel content op een website staan, wil deze interessant blijven voor zoekmachines?

Jazeker werkt dat. Denk aan onnodig taalgebruik en complexe zinsconstructies.

Neem dit voorbeeld:

Je kunt ook zeggen: “Ontvang onze gratis informatie voor nieuwe auteurs”.

2. Kleur

Het belangrijkste is niet om kleur te gebruiken maar te weten hoe je het moet gebruiken.

Je kunt een ononderbroken achtergrondkleur gebruiken om de emotie en toon van een website in te stellen, terwijl accentkleuren de aandacht van je websitebezoeker trekken en de meest kritische kenmerken van de site benadrukken.

Een site waar ik zelf aan meegewerkt heb, is die van Stimulansz, kennisexpert in het sociaal domein. Hun witte achtergrondkleur zorgt ervoor dat het geheel een frisse moderne indruk geeft en voldoende contrasteert terwijl de blauwe en oranje accentkleuren consistent gebruikt worden voor verschillende functies. Bijvoorbeeld blauw is de rustige basis (huisstijl) kleur en oranje wordt gebruikt voor een uitspringende call-to-action.

3. Typografie

Met typografie is veel te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld kaders aangeven door uitlijning. Hierdoor heb je geen extra belijning meer nodig. Dat kun je dan weglaten.

Voor het web zijn er wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden.

  • Schreefloze letters zijn digitaal makkelijker leesbaar.
  • Gebruik lettertypes van voldoende grootte. De resoluties van beeldschermen worden steeds hoger en te kleine letters om ruimte te besparen is allang niet meer nodig.
  • Voldoende spatieruimte tussen de letters en het contrast.

Enkele voorbeelden:

Krappe spatieruimte

Kleine letters

Schreefloze letters

Prima voorbeeld van schreefloos, leesbaar en voldoende spatieruimte

Wil je zeker weten dat je lettertype schreefloos is en op zich goed leesbaar, mits je deze voldoende groot inzet? Gebruik een van de gratis Google lettertypes. https://fonts.google.com

4. Layout

Nog even over spatieruimte. De juiste spatiëring als het gaat om inhoud en afbeeldingen zou wat mij betreft veel aandacht moeten krijgen in webdesign. Leg de nadruk op minder is meer: negatieve ruimte is een krachtig hulpmiddel voor een ontwerper.

 

In variërende hoeveelheden kan die negatieve ruimte fungeren als een onderbewuste visuele gids voor je bezoeker die hem waardevolle feedback geeft over welke items op het scherm van groot belang zijn.

Eenvoudig gezegd, hoe meer een bepaald item op zichzelf staat, hoe meer aandacht het waarschijnlijk krijgt.

Negatieve ruimte kun je ook gebruiken voor het groeperen van gelijksoortige stukjes informatie. De leegte tussen deze groepen informatie geeft de hersenen en ogen een noodzakelijke rust.

nabijheid design principe

Nabijheid: dingen die dichter bij elkaar staan, zullen worden gezien als groep omdat ze bij elkaar horen.

 

gelijkheid design principe

Gelijkenis: dingen met dezelfde kenmerken (vorm, kleur, arcering, kwaliteit, oriëntatie) zullen worden gezien als groep omdat ze bij elkaar horen.

Uiteraard moet je ook rekening houden met de grootte van knoppen en velden. Nu er steeds meer aanraakschermen bestaan, drukt je bezoeker met zijn vingers op knoppen op het scherm. Dat kan het scherm van een tablet, laptop of ander apparaat zijn. Knoppen zijn groot genoeg als ze minimaal 1 cm hoog zijn. Dit geldt ook voor invulvelden!

Probeer deze maar eens …

Versus deze …

 

Vind je het lastig te ontdekken welke darlings er ge-killed moeten worden, neem dan contact met me op. Ik combineer design, informatie en technologie om tot de kern van jouw product of bedrijf te komen, zodat je één heldere boodschap kunt uitdragen.

 

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in je user experience? Schrijf je in:


 

Wil je de user experience van je (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.