Designmanagement: oplossingen waar je klanten warm voor lopen

Designmanagement: oplossingen waar je klanten warm voor lopen

Oké, je contentmanagement is op orde, je weet wat je KVE’s zijn, je proces en systemen draaien op volle toeren, niets te klagen. En dan … De wereld verandert, je markt stort in. Bijna iedere uitgever en ondernemer kent dit.

Wat te doen?

Veel bedrijven en overheden hebben inmiddels het designdenken ontdekt. Een andere manier van kijken naar problemen. Daarbij maak je het probleem van je klant concreet en bedenkt daar een ontwerp, een oplossing voor. Eentje met een goede user experience (UX), een oplossing die bij blijft, waar over gepraat wordt. Klanten gaan over jouw oplossingen praten als ze een fantastische gebruikerservaring meemaken. Zij vertellen anderen erover en zo heb jij er een ambassadeur bij.

Dit designdenken is iets waar ik als industrieel ontwerper mijn tanden graag inzet.

Met designmanagement combineer je namelijk marketing, producten, techniek en processen.

Waarbij overigens ook het gebruik van een product vaak een proces is, stappen die je moet nemen om tot iets te komen.

Binnen een uitgeverij is content de grondstof voor je product. Volgens het voorgaande zou dus niet alleen de redactie zich daarmee bezig moeten houden, maar ook alle andere afdelingen. Ik kom echter veel bedrijven tegen waar marketing volledig los staat van het productieproces. Ook bij uitgeverijen zijn de marketingafdeling en de redactie twee volstrekt gescheiden afdelingen. Andere afdelingen binnen de uitgeverij zoals de helpdesk of het callcenter staan vaak nog verder af van de productontwikkeling.

Dit zorgt ervoor dat er maar moeilijk een goede gebruikerservaring tot stand komt.

De reactie van gebruikers die de helpdesk bellen zijn van cruciaal belang voor de productontwikkeling: aan welke content of functionaliteit is behoefte? De marketingafdeling moet zeer goed weten welke problemen je product, je content oplost. Dan moet marketing dus ook op de hoogte zijn welke problemen er leven onder gebruikers.

Het maakt overigens niet uit of je als uitgever van je content een fysiek product maakt of een online product aanbiedt. Hoe dan ook helpen deze producten (in de regel) je gebruiker met het oplossen van een probleem.

Ontwerpers zijn erg goed opgeleid in het oplossen van een probleem. Zij knopen wat er gebeurt op de helpdesk, bij de marketing en bij de redactie aan elkaar. Zij zien waar het misgaat voor je gebruiker.designmanagement

Maar wat is designmanagement eigenlijk?

Iets wat nog verder gaat dan het oplossen van een probleem, het inhoudelijk verbinden van de afdelingen binnen de uitgeverij. Designmanagement combineert voor een oplossing zowel design, innovatie, technologie, management als klanten op zo’n manier, dat het zowel economisch, sociaal-cultureel als milieutechnisch een voordeel oplevert. De uiteindelijke oplossing maakt de wereld een beetje beter, dus. Designmanagement bevordert samenwerking en synergie tussen ‘design’ en ‘het bedrijfsleven’ en verbetert zo het effect van de oplossing. Designmanagement gaat dus over meer dan alleen vormgeving.

Je kunt designmanagement toepassen op tactisch en strategisch niveau als de sleutel tot verandering en als aandrijver van bedrijfssucces. Daar heb je dan wel voor nodig dat je als uitgeverij doet aan ‘designdenken’, zodat designmanagement niet weer op zichzelf staat zoals in het voorbeeld hierboven van marketing en redactie die als twee gescheiden afdelingen opereren.

Hoe dan ook, designmanagement binnen de uitgeverij is nieuw. Durf jij designdenken toe te laten, en problemen echt op te lossen van je klant?

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.