Wat doet een klant na gebruik van jouw product? Verduurzaam!  

Swapfiets UX service

Wat doet een klant na gebruik van jouw product? Verduurzaam!  

De eerste dinsdag van september is het Duurzame Dinsdag, en ook De Dag van de Duurzaamheid komt er weer aan op 10 oktober 2019. Het laat zien dat duurzaamheid hoog op de agenda staat. Verduurzamen kan op allerlei gebieden, denk aan je energiegebruik op kantoor, de manier waarop je inkoopt, het hergebruiken van kantoorartikelen, afval scheiden, het verpakkingsmateriaal van jouw product, etc. Maar heb je wel eens gedacht aan het verduurzamen van de klantfase ná gebruik van jouw product? Veel bedrijven hebben hierop nog veel te winnen. Laat je inspireren door een aantal mooie initiatieven.

Na gebruik van het product

Veel bedrijven vergeten de fase ‘na het gebruik van het product’. Hier kun je het verschil maken en betrokken klanten veranderen in ambassadeurs. Denk bijvoorbeeld aan een recycle proces, waarbij je klanten de mogelijkheid biedt hun kapotte product in te ruilen voor een kortingsvoucher. Op die manier maak je de customer journey rond en ben je duurzaam en servicegericht bezig, want jij kunt de onderdelen opnieuw gebruiken en je biedt de klant een voordeel. Zo levert het centraal stellen van de klant in deze fase veel op: je draagt bij aan een beter milieu én aan je klanttevredenheid! Sommige bedrijven zijn hier al erg goed in. Laat je inspireren 

Swap je fiets

Een altijd werkende fiets: je kan je erop abonneren. Het concept van het leasefietsenproject Swapfiets is eenvoudig. Voor €17,50 euro per maand (studenten betalen €15 euro) krijgt een abonnementhouder een robuuste fiets met twee sloten. Bij een lekke band of losse ketting komt er binnen 12 uur een fietsenmaker aan huis. Als de fiets niet meer gemaakt kan worden, kun je een nieuwe fiets verwachten.

Het succes van Swapfiets zit ‘m in het gedeelde belang van het bedrijf en zijn klanten. Namelijk een degelijke fiets die zo lang mogelijk meegaat en zo goed mogelijk presteert. En dus ontwikkelt Swapfiets samen met fietsenbouwer Union op basis van de ervaringen van 21.000 klanten door aan de best mogelijke fiets met lichten die lang meegaan, kettingen die niet slijten, banden met zo min mogelijk problemen, etc. Daar zit een groot verschil met de reguliere fietsenmaker of zelfs met sommige fietsfabrikanten: die verdienen geld aan reparaties en nieuwe fietsen. Onverwoestbare fietsen zijn dan niet het hoogste doel. Bij Swapfiets wel. Een zo duurzaam mogelijk product dus.

En wat denk je van de tevreden klanten? De initiatiefnemers van Swapfiets hebben nagedacht over een continue customer journey. De klant komt altijd bij je terug, heeft geen zorgen meer over zaken zoals een lekke band of een losse ketting en hoeft ook niet meer bang te zijn dat zijn fiets gestolen wordt. Wil de klant de fiets niet meer? Dan wordt hij opgehaald en gaat de fiets naar iemand anders. Dat betekent minder afval én minder fietswrakken in de stad.

Ieder schroefje hergebruiken

Een bureaustoel weggooien omdat er een wieltje stuk is of er een scheur in de bekleding zit? Zonde, vindt BMA Ergonomics, producent van bureaustoelen. Zij ontwikkelden de Axia stoel, die langer meegaat dankzij een modulaire opbouw. De kussens en armleuning kunnen bijvoorbeeld eenvoudig vervangen worden, zo is de stoel weer zo goed als nieuw. Na gebruik koopt BMA de stoel terug voor het hergebruik van losse onderdelen of een tweede leven. Letterlijk ieder schroefje wordt hergebruikt voor nieuwe producten. 

Een duurzaam geluid

Jaarlijks gooien we wereldwijd ongeveer 15 miljoen koptelefoons weg. Vaak is de oorzaak een kleine beschadiging of een kabelbreuk. Zonde, dachten de oprichters van Pelican House, en ze ontwierpen een headphone waarvan alle onderdelen vervangbaar zijn. Het geluid is helder, en het ontwerp is strak en functioneel. De uitdaging ligt ‘m er vooral in dat klanten gewend moeten raken aan het principe van leasen. Gebruikers betalen vijf euro per maand voor de headphone, maar als er iets kapot gaat, vervangt Pelican dit onderdeel gratis binnen vier dagen. Aan het eind van de levensduur recyclet de start-up bovendien vrijwel alle onderdelen. Zo dragen de ontwerpers effectief hun steentje bij aan hun uiteindelijke droom: een wereld met uitsluitend circulaire consumentenelektronica. 

Wat doe jij om de duurzaamheid van jouw product te verbeteren?

Maandelijks verrassende inzichten in je user experience? Schrijf je in: