Gebruik persona’s en verlies de doelgroep niet meer uit het oog

Alex persona

Gebruik persona’s en verlies de doelgroep niet meer uit het oog

Je brengt je doelgroep tot leven door persona’s te schetsen. Een persona is een gedetailleerd, semi-fictief profiel van een potentiële klant. Je omschrijft dit personage op basis van gedrag en doelen, door in de huid te kruipen van je klant. We delen een voorbeeld met je.

Voor elk segment een persona

De persona’s maak je op basis van de verschillende segmenten die jij wilt bedienen. Elke persona vertegenwoordigt één segment. De krachtigste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en eigen inzichten in de doelgroep. Vergeet ook niet om intern kennis op te doen over jouw doelgroepen. Bepaal met een multidisciplinair team uit je organisatie welke contactmomenten er per klantgroep zijn.

Maak een profiel

Als je alle informatie over jouw klantgroep verzameld hebt, kun je een profiel schetsen op basis van onderstaande kenmerken.

  • De persoon (woonplaats, leeftijd, geslacht, hobby’s, opleiding, baan, etc.)
  • Doelen, behoeften en verlangens
  • Pijn/probleem, angst, frustratie en belemmering
  • Beïnvloedingskanalen

Maak dat profiel visueel, met het liefst een ‘foto’ erbij van je potentiële klant om het zo realistisch mogelijk te maken. Je persona is dan klaar! Hang je hem wel met trots op de muur van je afdeling? Dan worden jij en je collega’s vaak herinnerd aan je doelgroep. Dat maakt het makkelijker om relevante content te creëren.

Een persona kan er zo uit zien:

Een visueel persona zoals die van Alex maak je heel gemakkelijk zelf, bijvoorbeeld in de gratis designtool Canva.

Persona Alex

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plannen we graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor jou kan doen.