Is zoekmachineoptimalisatie (SEO) belangrijker dan User Experience (UX)?

Is zoekmachineoptimalisatie (SEO) belangrijker dan User Experience (UX)?

Hoog ranken in Google (of een andere zoekmachine): het lijkt nog vaak de heilige graal. Ja, want als je website bij bepaalde zoektermen niet op Googles eerste pagina staat … vergeet het dan maar, denken velen. Dan wordt het niks meer, met je bedrijf, magazine of titel. En dus steken veel bedrijven veel tijd, geld en energie in zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO.

Is dat zinvol?

Ja. Het is goed om de (marketing)website van je bedrijf te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.

Maar nog beter dan begrijpen wat Googles algoritme verlangt, is te begrijpen wat je klant verlangt!

10.000 unieke bezoeken aan je website per maand? Dat betekent niets als je website vervolgens niet bijdraagt aan een goede gebruikerservaring (UX). Anders zijn die bezoekers tenslotte zó weer weg. Als je daarentegen ziet dat bezoekers regelmatig veranderen in klanten – of op z’n minst in terugkerende bezoekers – dan weet je dat je goed op weg bent qua gebruikerservaring.

Ik durf dan ook te stellen dat het veel krachtiger is, als je klanten graag naar je doorverwijzen via social media, dan dat je op nummer één staat bij Google.

Afhankelijk van wat je verkoopt of welk proces je ondersteunt, kun je de gebruikerservaring voor je klanten leuker en makkelijker maken. Herinner je je nog het voorbeeld van Airbnb uit het vorige blog? Airbnb maken aanmelden voor hun dienst en zoeken van een locatie echt supersimpel. Daarnaast zorgt het bedrijf ervoor via tussendoor gestelde vragen steeds meer te weten te komen over de voorkeuren van hun klanten, zodat de website hen kan helpen te vinden wat ze zoeken. Hoe leuker, opmerkelijker en completer de gehele dienstverlening is voor de doelgroep, hoe eerder mensen je dienst zullen noemen, zelfs aanbevelen. Voor bestaande klanten geldt ook dat zij veel langer klant blijven bij je dienst of product.

Je kunt stellen dat een zogenaamd ecosysteem waarin alles klopt met elkaar, gecombineerd met waardevolle content, zorgt voor een succesvol product. Daarom vind ik user exprience belangrijker dan zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je dat (digitale) ecosysteem vol waardevolle content creëert, dan zorgt dit ervoor dat je als bedrijf waarde toevoegt, ook in een overvol lijkend landschap van concurrentie. Let daarbij goed op de balans tussen

  • content & service, en
  • nuttig & entertaining.

Het gaat om het proces dat de klant doormaakt van vraag naar antwoord (jouw dienst), of hij/zij zich thuis voelt in een (doel)groep, en of hij/zij plezier beleeft aan het rondsurfen op je site.

Tot slot, wat betreft het optimaliseren van de website van je bedrijf voor zoekmachines. Je komt al een heel eind als je let op de volgende zaken.

  • Je hebt een mobielvriendelijke site nodig. Daar hecht Google sinds vorig jaar veel waarde aan, en dat komt dan weer door het natuurlijke proces dat het met 4G-verbindingen op onze smartphones zo gemakkelijk is even te internetten op onze telefoons.
  • Ook belangrijk is een snelle laadtijd. Kijk daar goed naar. Zorg onder meer dat je voldoende verwerkingscapaciteit hebt en dat je alle zoekbots een goede structuur van je website biedt waar ze snel in kunnen ‘neuzen’.
  • … En tenslotte komt opnieuw de gebruikerservaring om de hoek kijken. Als je wilt dat je site het goed doet in zoekmachines, dan heb je het nodig dat anderen naar je website linken, en dat je content gedeeld wordt op sociale media.

Gebruikerservaring is belangrijker dan zoekmachineoptimalisatie – eens of oneens? Laat het me weten!

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten?
Schrijf je in:


 

Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren in 2016? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.