“Wij helpen scholen hun eigen onderwijs vorm te geven”

“Wij helpen scholen hun eigen onderwijs vorm te geven”

Vorige keer besprak ik 3 manieren waarop je content slim kunt hergebruiken . Handig in een wereld waarbij klanten om eindoplossingen vragen. We groeien echter toe naar een toekomst waarbij de klant zelf ook steeds meer invloed wil en gaat uitoefenen op de vorm en inhoud van jouw aanbod als uitgever. Je contentmanagement is in die toekomst nog maar een onderdeel van het totaalpakket.

Hoe stap je deze toekomst in?

Iemand die al wat licht kan laten schijnen hierop met praktijkvoorbeelden en toelichtingen is Annette van Walt Meijer. Zij werkt als directeur productontwikkeling bij learning design company ThiemeMeulenhoff. Kwam zij vorige maand nog aan het woord over de voordelen van slim hergebruik, deze maand vertelt zij over haar ervaringen van het samen met schooldocenten ontwikkelen van content.

Annette van Walt Meijer:
We gaan toe naar een hybride samenwerking met scholen om het onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven. Op dit moment is zo’n 10% van al onze klanten hier al volop mee bezig. We noemen onszelf de learning design company, en worden in de educatieve uitgeversmarkt gezien als innovatief. Bij ons heten mensen ook geen uitgevers meer maar productmanagers. Wat vooral voorop staat is die scholen te helpen hun eigen onderwijs vorm te geven en te vernieuwen.”

Wat betekent dat, contentmanagement als onderdeel van het totaalpakket?

Annette van Walt Meijer:
“Content wordt krachtiger als je het combineert met de mogelijkheden van de aanwezige devices en de gebruikte vakdidactiek. Een voorbeeld van zo’n device is de tablet, waarop de docent, lopend door de klas, kan zien wat de vorderingen zijn van iedere leerling. De leraar kan zo meten en monitoren. De gebruikte vakdidactiek is ook van invloed. Geeft een docent klassikaal/frontaal les, zoals altijd gebruikelijk was? Of beschouwt een docent iedere leerling als een talent die zijn eigen leerweg volgt en zet deze docent zich in die leerlingen te coachen? Deze didactische vormen vragen om verschillende manieren van contentmanagement inzetten. Het gaat erom: hoe vorm je contentmanagement met materiaal om de visie van de school te ondersteunen?”

Hoe pak je dat aan, samen content maken?

Annette van Walt Meijer:
“Veel van onze eigen mensen spreken regelmatig met vaksecties van scholen. We ontwikkelen met zogenoemde pilotscholen samen allerlei leeroplossingen. Hoeveel scholen nodig zijn, hangt af van het doel van ons onderzoek. We laten zowel leraren als leerlingen nieuw materiaal testen en toetsen. Dat gebeurt de ene keer in de klas, de andere keer bij ThiemeMeulenhoff, weer een andere keer door gebruikersresultaten te meten.

Steeds meer scholen vinden het heel leuk al in een vroegtijdig stadium mee te denken en werken. Via gebruikersdagen bijvoorbeeld. Wij observeren hen tijdens zulke dagen en we bespreken met hen na, noteren feedback. Dat is weer input voor ons om agile verder te werken op content-, faciliteit-, of didactiekgebied.”

Samenwerken met je klanten: wat kost dat?

Annette van Walt Meijer:
“Dit stuk kost niet zoveel tijd en geld. Scholen zijn graag bereid mee te werken en ons levert het on the spot resultaat op. Het is veel concreter dan dat wij bijvoorbeeld zoals vroeger een enquête doen waarbij je zes weken op het resultaat moet wachten. We maken dus ook geen oplossing meer die vervolgens zes jaar stil staat. Leraren en leerlingen krijgen dagelijks updates op hun mobiel van onze apps. Scholen verwachten ook dat we materiaal tussendoor updaten.”

Ten slotte: ook de distributie verandert mee

Vorm en inhoud van het aanbod van ThiemeMeulenhoff gaat dus met zijn tijd mee. Een laatst, nog niet genoemd aspect van de vorm is de distributie van het lesmateriaal.

Annette van Walt Meijer:
“We kennen in ons aanbod verschillende licentievormen; afhankelijk van wat scholen willen. Alleen folio (alles zogezegd nog ‘op papier’ – red.) of een combinatie tussen folio en ict of alleen een digitale licentie.”

Logisch, maar toch goed om even aan te denken, wanneer je als uitgever de toekomst in stapt.

Ontwikkel jij je content al samen met klanten? Laat het hieronder weten bij de reacties.

 

Edwin de Kuiper www.nieuw-initiatief.nl

PS. Maandelijks een artikel ontvangen over hoger rendement behalen met bestaande content?

Geef u kosteloos op: