Uitgever aan het woord over hergebruik: ‘We kopen de Eiffeltoren nog maar één keer in’.

Uitgever aan het woord over hergebruik: ‘We kopen de Eiffeltoren nog maar één keer in’.

Je content slim hergebruiken. Ik roep al jaren dat dit een uitstekend idee is. Niet alleen om meer – of überhaupt nog – winst te maken. Maar ook om als uitgever in de toekomst relevant te blijven. Je toegevoegde waarde ligt in de kennis die je hebt van de content die je aanbiedt.

Daarom vandaag: drie manieren van slim hergebruik

logo-ThiemeMeulenhoffMet voorbeelden of toelichtingen uit de praktijk van Annette van Walt Meijer. Zij werkt als directeur productontwikkeling bij learning design company ThiemeMeulenhoff, die al enige jaren geniet van de voordelen van slim hergebruik. ThiemeMeulenhoff is een van de drie grote leveranciers van leermiddelen in Nederland. Duizenden leerlingen werken elke dag met leeroplossingen van ThiemeMeulenhoff. Het grootste deel van de scholen – zo’n 80 à 90% – vraagt nog om eindoplossingen. De overgang van papier naar digitaal is voor hen al een heel grote stap. Deze keer gaan we in op hergebruik voor dit type klant; de volgende keer bespreken we hoe je contentmanagement kunt inzetten wanneer dit uiteindelijk maar een onderdeel is van het totaalpakket.

1. Adopteer een helicopterview op je content

Denk vanuit de klant: waaraan hebben zij behoefte? En richt dit conceptueel in.

Annette van Walt Meijer:
‘Afbeeldingen kochten we bijvoorbeeld per vak in. Neem de afbeelding van de Eiffeltoren. De ene keer gebruik je die voor Frans, de andere keer voor aardrijkskunde en zo kochten we een afbeelding van de Eiffeltoren wel vijf keer in. Dat had alles te maken met vanuit het vak denken. Enkele jaren geleden gingen we kijken: waar heeft de school behoefte aan en hoe vertaalt zich dat? Nu kopen we de Eiffeltoren nog maar één keer in, en daar maken we per vak een andere uitsnede van. Je organiseert zo je hergebruik in lagen.’

Binnen twee à drie jaar tijd is ThiemeMeulenhoff zover gekomen dat zij zeker 25% van al hun content hergebruiken. Dit geldt zowel voor hun beeld- als hun tekstuele materiaal. Dit heeft hen 25% opgeleverd in zowel tijds- als kostenbesparing.

Annette van Walt Meijer:
Onze ervaring tot nu toe leert dat dit hand-in-hand gaat. Dus dat als het in tijd 25% bespaart, dit ook opgaat voor het percentage in kostenbesparing. Dit dient natuurlijk nog verder onderzoek. Ik ben heel nieuwsgierig of dit altijd bij iedereen zo is.’

2. Definieer de kleinst verkoopbare eenheid

Doe je dit niet, dan kunnen later kostbare conversiekosten ontstaan (meer daarover in mijn gratis aan te vragen e-book).

Annette van Walt Meijer:
Per discipline is dat verschillend. Je leert een taal anders dan aardrijkskunde of een exact vak. Bij geschiedenis kun je bijvoorbeeld van een tijdvak uitgaan als kleinst verkoopbare eenheid. Periodes als de oertijd veranderen echt niet. De informatie daarover in een vak als geschiedenis of aardrijkskunde blijft min of meer dezelfde. Je biedt wel per leeftijdsgroep of onderwijsniveau een aangepaste tekst aan. Toch is dit hergebruik kosten- en tijdsbesparend. Het is heel anders of je voor een leeftijdsgroep of een vak vanaf nul opnieuw moet beginnen, dan dat je een deel kunt hergebruiken.’

Annette verwacht dat dit voordeel zal blijven, ook als technologische en andere ontwikkelingen je content minder lang houdbaar maken.

‘Nu nog gaat een leermethode in het voortgezet onderwijs gemiddeld vijf jaar mee. Ik verwacht een versnelling in de toekomst, maar dan nog, het basismateriaal zal niet veranderen. Je voegt er actueel voortschrijdende inzichten of actuele ontdekkingen aan toe, waardoor de content een dynamische context krijgt.’

3. Kijk voorbij de landsgrenzen

Content kan internationaal uitstekend uitwisselbaar zijn. Waarom zouden we met z’n allen het wiel opnieuw uitvinden, als we ook kunnen samenwerken?

Annette van Walt Meijer:
‘Met een Duitse uitgever hebben we samengewerkt aan een lesmethode voor het voortgezet onderwijs in Duitsland. Dit hebben we bewerkt hergebruikt voor het voortgezet onderwijs in Nederland. Zo krijg je ook andere vormen van contentmanagement. De eindtermen liggen in Nederland anders dan in Duitsland, dus daar pas je de lesstof op aan, maar de basis van ‘hoe leer ik een taal’ verschilt niet per land.’

Hoe hergebruik jij je content? Laat het hieronder weten bij de reacties.

 

Edwin de Kuiper www.nieuw-initiatief.nl

PS. Maandelijks een artikel ontvangen over hoger rendement behalen met bestaande content?

Geef u kosteloos op: