Standaardiseren? Trap niet in de grootste valkuil (4/6)

Alle diensten: wat kan Nieuw-Initiatief voor uitgevers betekenen?

Standaardiseren? Trap niet in de grootste valkuil (4/6)

Blog vier uit een serie van zes over ‘Hoe overleef ik de uitgeefbranche’.

In deel drie uit deze serie schreef ik dat standaardisatie een van drie business drivers is voor uitgevers. Mits je dat goed aanpakt. Lees in dit blog hoe.

Trap niet in de bekendste standaardisatievalkuil:

‘Goed standaardiseren, dat is nodig om mijn business tegen zo laag mogelijke kosten te kunnen voeren.’ Zo wordt standaardisatie vaak gedefinieerd. Volgens deze redenatie geldt: als we allemaal dezelfde auto rijden, dan wordt het autorijden goedkoper. Ja, misschien geldt dat – in dit geval –  bij de aanschaf van een auto, maar verder? Stel, we gaan allemaal in een Landrover rijden, en die rijdt 1:10. Is dat dan goedkoper dan wat we nu rijden? Het is wél gestandaardiseerd …

Kortom, ook standaardisatie moet goed uitgezocht worden.

Daarbij loop je langs de volgende vragen:

  • Welke onderdelen ga je hoe standaardiseren?
  • En kun je nog wel innoveren als je vergevorderde standaardisatie hebt toegepast binnen je uitgeverij?

Ik benader de antwoorden hierop via verschillende onderdelen en gebruik daarvoor mijn vaak gebruikte contentmanagementmodel.

Overzicht Contentmanagement

De volgende onderdelen zijn goed te standaardiseren:

  • Redactietools. Denk aan Word en Xopus (XML-editor).
  • Contentopslag. Denk aan XML.
  • Productietools. Hierbij denk ik als voorbeeld aan Componize.
  • Het redactie- en productieproces. Hier moet goed over nagedacht worden, omdat iedere uitgeefbusiness een andere benadering nodig heeft. Dat komt door de verschillen in de waarde van je content, je doelgroep, en of je een vakuitgever, publieksbladenuitgever, boekenuitgever of educatieve uitgever bent.
  • Techniek. Bijvoorbeeld XML of DITA. Techniek volgt overigens altijd op proces! Stiekem weten we dit wel, maar ik zie het nog zo vaak fout gaan, helaas. Vandaar het Landrovervoorbeeld aan het begin. Daarom deze tip, hopelijk ten overvloede: het businessproces is leidend bij standaardisatie.

Let wel, het volledige contentmanagementproces is leidend voor de overige standaardisatiekeuzes. De hiervoor genoemde standaardisatiekeuzes zijn slechts ter illustratie. Een educatieve uitgever kiest per definitie al een ander standaardisatiemodel dat meer bij het onderwijs aansluit dan een publieksbladenuitgever. In mijn e-book en trainingen ga ik daar dieper op in.

Last but not least: output

Tegenwoordig kunnen we ook onze output standaardiseren. Tijdschriften maken we al zo veel mogelijk automatisch op. Dit kan echter ook met websites. Elektronische media – vast en mobiel – alles wat we nodig hebben is te krijgen in een enorme hoeveelheid beschikbare en kant-en-klare modules. Je kiest de juiste blokken uit, klikt ze aan elkaar en voilà, een standaardsysteem.

Met Instantwebsite voor Uitgevers heb ik zelf het standaardiseren van websites al uitgezocht, want daar zijn goede modules voor te krijgen. In deel vijf van deze blogserie vertel ik daar meer over.
Bij het standaardiseren van een professionele contentopslag, een CMS en een redactie- en productieomgeving komt echter iets meer kijken. Dáárvoor dien je eerst je proces heel duidelijk geformuleerd te hebben, gebaseerd op je businesseisen. Tips en adviezen daarvoor, vind je in mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ dat je gratis kunt aanvragen.

Edwin de Kuiper

www.nieuw-initiatief.nl

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag gratis mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan.