Hoe zorg je met contentmanagement voor een betere user experience

Hoe zorg je met contentmanagement voor een betere user experience

Vorige maand schreef ik over context geven aan je content en hoe belangrijk dat is voor de user experience. Tenslotte wil je op de juiste plaats, op het juiste moment, de juiste informatie kunnen aanbieden aan je klanten. Maar context wordt door meerdere  variabelen bepaald, zoals tijd, sociaal-politiek, cultuur … Context biedt een kader en achtergrondinformatie. Context kan bepalen hoezeer de klant jouw content waardeert.

Goede content in een krakkemikkige interface beoordeel je minder goed dan even goede (of zelfs minder goede) content in een goede gebruikersinterface. Een prachtig schilderij in een oude schuur valt minder op dan een schilderij dat hangt in een fantastisch licht en ruim museum. Of een voorbeeld binnen de uitgeverijbranche: een lang artikel waarin een onderwerp wordt uitgediept is minder fijn voor je klant als die snel een antwoord op een vraag zoekt op zijn mobiel of tablet.

Maar hoe manage je dit allemaal?

Wie een keer een lezing of training van mij heeft bijgewoond, weet dat ik altijd praat over de KVE, de  ‘Kleinst Verkoopbare Eenheid’. Hiermee bedoel ik de eenheid waarin de content getoond wordt binnen de context. Een eenheid die je als het ware los kunt verkopen. Dit kan een boek zijn, maar het kan ook een verdieping zijn op een onderwerp. Dit soort eenheden kun je los verkopen, want de inhoudelijke context is duidelijk. Als dit de eenheden zijn die je wilt managen als uitgever, dan heb je vaak genoeg aan een webshop. Bol.com verkoopt gewoon een boek en managet dit  – eenvoudig uitgelegd – met een webshop en backoffice software. De eenheid boek (content en context in één) wordt verkocht.

Als je als uitgever KVE’s hebt die opgebouwd worden uit kleinere eenheden dan de voorbeelden hiervoor, omdat deze eenheden hergebruikt kunnen worden in andere KVE’s, dan heb je een contentmanagementproces nodig. Een proces dat  de bouwstenen kan samenstellen tot nieuwe KVE’s. Aha, dat is interessant, want als je deze bouwstenen anders kunt rangschikken en content in een andere context kunt plaatsen, dan kun je ook meerdere keren waarde toevoegen.

Laat ik het uitleggen.

Stel, je hebt een magazijn voor schilderijen. Dat zijn je bouwstenen voor een museum. Je hangt de schilderijen op in een mooie zaal met de juiste verlichting. De schilderijen worden bewonderd door de bezoekers, ze hangen in de goede context.

Stel, we plaatsen een aantal van de schilderijen, de content dus, in een andere context. Stel dat we van een schilder alle werken naar één plaats halen, zijn geboorteplaats. Inderdaad, ik heb het over de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’ in Het Noordbrabants Museum. Deze vormde een hoogtepunt, een record. In totaal bezochten 421.700 mensen de tentoonstelling. Er waren 250.000 bezoekers nodig om het tot een succes te maken.

Dezelfde schilderijen, maar in een andere context.

Om dit met de content, de bouwstenen van een (vak)uitgever te kunnen doen, heb je een systeem nodig waarmee je makkelijk nieuwe selecties van content kunt maken. Dat worden dan nieuwe collecties waar de gebruiker uit kan kiezen. Collecties waarmee je jouw content in de juiste context plaatst voor de gebruiker. Je gebruiker wil online op de pc makkelijk kunnen zoeken en filteren. Hij heeft eventueel behoefte aan meer verdieping en verwijzingen naar achtergrondinformatie. Op zijn mobiel of tablet zoekt hij juist kort en bondige content, bijvoorbeeld antwoorden voor zijn werkproces. In het onderwijs of de industrie zoekt een gebruiker bijvoorbeeld 3D-objecten en animaties om te bekijken op zijn Hololens voor het (de)monteren van een machine.

Verschillende contexten zoals onderzoek (pc) en werkproces (mobiel, tablet) vereisen aangepaste content.

Je zag dat bestaande content goed opnieuw verpakt kan worden aan het succes van de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’. Het museum levert met de omgeving en beleving een nieuw product.

Een schuur versus een mooie museumzaal, een rommelige website versus een responsieve moderne gebruikersinterface.

Alle werken van Jeroen Bosch bij elkaar, alle informatie beschikbaar voor die ene doelgroep. Die ene doelgroep die je dan met alles wat nodig is kunt bedienen.

Van boek tot training, van tijdschrift tot event. Een totaal ecosysteem dat je aanbiedt.

Zie ook mijn blog ‘Zo haak je aan bij de klant’ waarin ik meer in ga op het 360-graden ecosysteem. Of bel mij voor hulp bij de opzet van jouw ecosysteem: +31 (0) 626 665 626.

 

Edwin de Kuiper

Maandelijks verrassende inzichten in de user experience van je klanten? Schrijf je in:


 

Mocht je graag de user experience van (potentiële) klanten optimaliseren? Dan plan ik graag een gesprek in: +31 (0) 626 665 626.

Kijk wat Nieuw-Initiatief nog meer voor u kan doen.