Hoe zet je snel een website voor nieuwe niches op? (5/6)

Hoe zet je snel een website voor nieuwe niches op? (5/6)

Blog vijf uit een serie van zes over ‘Hoe overleef ik de uitgeefbranche’. 

In deel vier gaf ik aan welke onderdelen binnen de uitgeefwereld je kunt standaardiseren. Als je het aanpakt zoals Lego dat doet, heb je legio mogelijkheden je content steeds weer als nieuw product te verpakken en verkopen.

Stel, van je uitgeverij is inmiddels de organisatie en de contentstroom goed gestandaardiseerd. Tijd voor het standaardiseren van het volgende onderdeel: de marketing van je producten.

Ik neem daarbij het voorbeeld van Lego. Je weet wel, de gekleurde standaardblokken die je makkelijk kunt stapelen tot steeds weer nieuwe creaties. Tot nieuwe producten dus. Het grappige is dat de lego-onderdelen los te koop zijn én kant-en-klaar in een voorbedachte bouwdoos zitten. Voor veel uitgevers is het een interessante gedachte ook zo om te springen met hun content.

Hoe houdt Lego de boel fris en nieuw?

De afdeling innovatie bij Lego bedenkt regelmatig nieuwe producten. Daarbij krijgen de mensen van die afdeling één regel mee. Ze mogen maximaal één nieuw steentje ontwerpen. Alle andere bouwblokjes van het product dienen al te bestaan. Hierdoor wordt de creatieve geest hard aan het werk gezet en houdt Lego tegelijkertijd de productiekosten al automatisch in de hand.

Laten we eens kijken hoe we dit principe kunnen toepassen op de uitgeefbranche.

Een van de bouwstenen op applicatieniveau is een website, het online platvorm waar je als uitgever op kunt publiceren. Met een website, mits goed ingericht, kun je snel en handig een specifieke doelgroep aanspreken en van belangrijke nuttige informatie voorzien.

Dat betekent dat je per doelgroep en/of product een website nodig hebt. Het zou dus fijn zijn als ook nieuwe websites, net als nieuwe bouwdozen van Lego, zo uit het rek getrokken kunnen worden, met

  • bestaande onderdelen zó bij elkaar gezocht en samengesteld dat ze passen bij de doelgroep/het product;
  • als enig nieuwe elementen de nieuwe doelgroep die je wilt aanspreken en de producten bedoeld voor die doelgroep.

Zulke websitebouwdozen zijn er.

Waar moet je op letten bij aanschaf van een websitebouwdoos?

  • Bevat de website een compleet open source webCMS?
  • Is er standaard social media-integratie mogelijk?
  • Is het systeem geoptimaliseerd voor zoekmachines?
  • Worden ‘vriendelijke’ URL’s gebruikt en heeft de redactie daar invloed op?
  • Betreft het een responsive webdesign/techniek zodat het geschikt is voor mobiele apparaten zoals tablets en smart Phone?
  • Is content af te schermen voor niet-abonnees. Anders gezegd, kun je abonnees extra waarde bieden?
  • Is het mogelijk nieuwe bezoekers te verleiden zich aan te melden voor de nieuwsbrief of als abonnee?
  • Bestaat er een banner-/advertentiemogelijkheid?
  • Is er een mogelijkheid artikelen later te publiceren, is dat te plannen?
  • Kun je ook vanuit andere systemen content opnemen? Een WebCMS zou niet per definitie leidend moeten zijn.
  • Kunnen gebruikers, abonnees, redactie, auteurs verschillende rollen krijgen?
  • Is er een mogelijkheid RSS-feeds te importeren en/of te exporteren?
  • Is er voldoende taxonomieondersteuning?
  • Kunnen de Google Analytics-snippets makkelijk toegepast worden?
  • Heeft het systeem een zoekmachine ingebouwd?
  • Kun je makkelijk zelf menu’s aanmaken en aanpassen?
  • Worden afbeeldingen goed beheerd met omschrijving en trefwoorden?
  • Welke ondersteuning en welk onderhoud worden erbij geleverd?
  • Is de hosting veilig en snel?
  • Worden updates automatisch uitgevoerd?
  • Is er makkelijk integratie van nieuws en contentmanagement mogelijk? Anders gezegd, is de website heel makkelijk met content te voeden uit het redactionele / cm-systeem?
  • Kunnen makkelijk nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden?
  • Als er nieuwe functionaliteiten beschikbaar komen op een bepaald systeem, kun je daar dan kosteloos gebruik van maken?
  • Kun je makkelijk overstappen naar een andere leverancier?
  • Zijn er nog additionele kosten, zoals hardware of servicekosten?

Welke punten mis jij? Wat is jou ervaring? Laat het mij weten onder aan dit artikel.

Edwin de Kuiper
www.nieuw-initiatief.nl

PS. Op zoek naar een websitebouwdoos? Mijn Instantwebsite voor Uitgevers is een voorbeeld van hoe je met eenvoudige doch uitgekiende standaardisatie, snel markten kunt uittesten en producten kunt lanceren. De sites zijn eenvoudig als een Legosteen vast te klikken op je bestaande proces tegen minimale kosten. En dit kan omdat de instant website gemaakt is met standaardblokken.