Drie business drivers voor de uitgever (3/6)

Drie business drivers voor de uitgever (3/6)

Blog drie uit een serie van zes over ‘Hoe overleef ik de uitgeefbranche’.

“Alles wat we met advertenties mislopen, maken we met contentmarketing ruimschoots goed.” Dat zei directeur Ewald Smits van uitgeeforganisatie MT Mediagroep in dit interview. Waren advertentie-inkomsten vroeger het walhalla, tegenwoordig heb je als uitgever met andere business drivers van doen. In dit artikel drie drivers die de uitgeefwereld als zinkend schip op het droge kunnen trekken.

Driver 1. Kies een niche

De vorige keren heb ik geschreven over waarom een niche handig is en hoe je er snel een kunt aanspreken. Veel succesvolle uitgevers doen dit al, schrijven voor een specifieke doelgroep. Ook heb ik uitgelegd dat hoe specifieker je de doelgroep/niche weet te definiëren, hoe duidelijker herkenbaar je product is. Een product over  betontechniek voor ingenieurs bijvoorbeeld is herkenbaarder dan een blad over beton.

Of denk aan educatieve uitgevers. Zij werken heel duidelijk op onderwijsniveau, bijvoorbeeld basisonderwijs of middelbaar beroepsonderwijs. Zij hebben binnen hun gehele portfolio dan bijvoorbeeld producten voor slechtziende kinderen in het basisonderwijs.

Hoe beter je specificeert, hoe beter en herkenbaarder je wordt voor de doelgroep.

Driver 2. Standaardisatie

Om je specifieke doelgroepen te bereiken is het hebben van een aparte website per niche heel handig.  Doe je dit op een ambachtelijke manier, dan kost dat je veel geld. Denk aan het (her)schrijven van een functioneel én een technisch ontwerp, het laten (ver)bouwen, het testen van de conversieroutes op consumenten en van de techniek op verschillende webbrowsers, het tussendoor aanpassen tijdens al deze fases, verlies van inkomsten wanneer updates niet of niet goed worden uitgevoerd  … een budget van € 18.000 is al snel nodig en dan doe je niets geks.

Anno 2013 is het gelukkig heel eenvoudig snel een website voor je niche op te zetten, bijvoorbeeld via de InstantWebsite voor Uitgevers die ik zelf heb opgezet. Toverwoord: standaardisatie.

Henry Ford produceerde in 1924 voor het eerst betaalbare auto’s door te standaardiseren. Door vergaande standaardisatie van het proces en het product, drukte dit de kostprijs enorm.

Een ander mooi en veel aangehaald voorbeeld is het speelgoed Lego. Het blokje uit 1949 dat juist dankzij standaardisatie bijzonder veel mogelijkheden geeft tot steeds weer nieuwe producten en met gemak alle trends in geheel eigen vorm kan bijhouden/toepassen en overleven.

Gelukkig is op e-media-gebied in de afgelopen jaren al erg veel min of meer gestandaardiseerd. Denk hierbij aan

  1. navigatie,
  2. gebruik van websites, zowel in gebruikelijke als in responsive webdesign-vorm – dus websites geschikt gemaakt voor mobiele apparaten,
  3. en techniek.

Ook het gebruik van een taxonomie zie ik steeds vaker terugkomen.

Driver 3. Contentmarketing

Een andere business driver is dat content meer en meer marketing wordt.  Ik noemde al  de uitspraak van directeur Ewald Smits van MT Mediagroep. “Alles wat we met advertenties mislopen, maken we met contentmarketing ruimschoots goed.” In het interview wordt onder meer het voorbeeld van softwarepakket Exact gegeven. Waar dat bedrijf eerder advertenties plaatste in de bladen van MT Mediagroep (Sprout, Management Team), laten zij de schrijvers/redacteuren van MT Mediagroep nu (papieren!) boekjes maken waarmee Exact vervolgens leads kan genereren.

Zou je deze drie business drivers willen toepassen en snel een niche willen aanspreken met een (tijdelijk) elektronisch product, dan kun je niet meer om standaardisatie heen. De informatierevolutie, zoals sommigen dit tijdperk wel eens noemen als de nieuwe industriële revolutie. Prima.

Kies je module en probeer

In mijn volgende artikel schrijf ik wat meer over de onderdelen waar je standaarden voor kunt inzetten en aan welke modules je kunt denken. Waarbij de modules staan voor jouw eigen Lego-stenen om naar believen steeds iets nieuws mee te bouwen.

Edwin de Kuiper
www.nieuw-initiatief.nl

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag gratis mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan.