De waarde van emoji in je contentstrategie

De waarde van emoji in je contentstrategie

Tranen van het lachen, een beetje blozen en een groot roze hart, dat zijn de emoji die we in 2018 het meest hebben gebruikt op Twitter. Dat blijkt onderzoek van contentmarketingbureau Coosto. Het bureau analyseerde alle openbare Nederlandse tweets met een emoji erin, dat zijn er ruim 11 miljoen. Er is zelfs een World Emoji Day in het leven geroepen sinds een aantal jaar: 17 juli is de dag waarop we het bestaan van emoji vieren. Je houdt ervan of je haat het, maar één ding is zeker: je kunt niet meer om de emoji’s heen. Ze zijn aanwezig in elke vorm van digitale communicatie, van e-mail tot Facebook en Whatsapp. Ook merken kunnen profiteren van emoji-gebruik. Wat is de toegevoegde waarde van emoji in je contentstrategie?

Een stukje geschiedenis

Is het je wel eens opgevallen dat tussen de emoji in de categorie ‘eten’ veel Japans voedsel staat? Van noodles tot sushi en van dumpling tot rijst met chopsticks. Deze overvloed aan Japanse emoji is er met een reden: de eerste emoji is in 1998 of 1999 gemaakt door Japanner Shigetaka Kurita. Het woord emoji betekent letterlijk ‘afbeelding’ (e) + ‘karakter’ (moji). De emoji waren oorspronkelijk alleen in Japan te gebruiken, maar na een tijdje zijn er een aantal opgenomen in het programma Unicode, waardoor steeds meer landen er gebruik van kunnen maken. Tegenwoordig zijn er bijna 3000 universele emoji in gebruik. 

Emoji in je contentstrategie: do’s and don’ts

Voor jongere generaties is het schrijven van een online uiting met emoji dagelijkse kost. Emoji maken de lading achter een berichtje visueel en daardoor bijna tastbaar. Eigenlijk is het de universele taal van de toekomst. Iedereen weet wat je bedoelt. Bovendien verwerken mensen beelden (zoals emojis) 60.000 keer sneller dan tekst. Ook merken gebruiken steeds vaker emoji. Voor mensen dienen ze als communicatietool om emoties uit te drukken, voor merken eerder als versterking van een statement. Denk als merk wel goed na of het past bij jouw product of dienst en doelgroep! We delen een aantal do’s and don’ts met je: 

  • Bedenk allereerst of je als bedrijf wel emoji zou moeten gebruiken. Vraag jezelf af of het bij je merk past. Is het antwoord nee? Blijf dan zeker weg van emoji in je contentstrategie.
  • Gebruik emoji met mate. Vermijd een overkill.  
  • Zorg ervoor dat je weet wat de emoji betekenen! Tip: check Emojipedia
  • Zoek een paar belangrijke emoji die je identificeert met je merk. 
  • Laat emoji je lezer niet verwarren en gebruik ze niet als vervanging van je boodschap. 
  • Houd het spontaan, 59 procent van de emoji-gebruikers tussen de 18 en 34 jaar vindt dat bedrijven te hard hun best doen om emojis in hun boodschap te verwerken.

Niet overtuigd van emoji in je contentstrategie? Bekijk de statistieken

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat emoji de betrokkenheid van de doelgroep verhogen. Er wordt meer geklikt en geopend als je emoji in je content gebruikt.

  • Tweets met emoji zagen 25% meer betrokkenheid en op Facebook resulteerden emoji in 57% meer likes, 33% meer reacties en 33% vaker delen. 
  • In een recent onderzoek zag meer dan 50% van de merken een toename van het aantal e-mails dat werd geopend wanneer de onderwerpregels emoji bevatten. 
  • Push notificaties met emoji zagen 85% stijging van de open rates en 9% stijging in conversies. 

Emoji en design thinking

Je kunt als organisatie ook aan andere toepassingen van emoji denken. Op dit moment wordt de G-moji app getest die jongeren met psychische problemen wil helpen om hun emoties zichtbaar te maken, via emoji’s! De app vraagt één keer per dag aan de jongeren hoe het gaat. Aan de hand van een aantal emoji’s kunnen zij delen hoe ze zich voelen. Er wordt nog onderzocht hoe de app precies ingezet wordt, maar de initiatiefnemers denken aan jongeren die al in therapie zijn, op een wachtlijst staan of uitstromen. De komende maanden zal design thinking worden ingezet om samen met de gebruikers tot een co-creatie te komen. De ambitie van de app-ontwikkelaars is om jeugdhulp overbodig te maken. Een mooi voorbeeld van het spreken van de taal van je doelgroep. Ook laat dit voorbeeld zien hoe design thinking leidt tot emoji-gebruik omdat dat goed past bij de gebruikers.  

Is er in jouw organisatie een plek voor emoji in de contentstrategie?

Maandelijks meer inspiratie en tips in je mailbox. Wij schrijven over kennis delen (kennisbanken),  mensen verbinden (community) en samen leren (e-learning).

Tips en inspiratie in je mailbox

Hopelijk heb je de informatie gevonden die je zocht. Maandelijks sturen wij je een e-mail vol tips, ideeën en inspiratie. Meld je aan om die te ontvangen.