Chief Content Officer nog onderschatte waarde in organisatie

Chief Content Officer nog onderschatte waarde in organisatie

Verantwoordelijke voor contentstromen verdient zichzelf snel terug

Het is alweer even geleden dat ik als Chief Content Officer (CCO) bij Kluwer stopte. Een toen nog zeldzame functie en dat is het nog, geloof ik. Eén eindverantwoordelijke voor contentprocessen en standaarden. Het was in het begin behoorlijk zoeken naar de juiste rol en afstemming met de andere afdelingen. Zeker binnen de uitgeverij houdt iedereen zich bezig met content, het is tenslotte de core business van een uitgeverij. Indien een bedrijf content als waarde herkent, kan het niet anders dan deze op verschillende manieren toe te passingen, her te gebruiken en te combineren met andere informatiestromen. Hiervoor zijn standaarden nodig (op processen, content modellen en semantiek) en dienen bedrijfsbreed opgesteld en bewaakt te worden, de contentarchitectuur.

Veel processen en modellen volgen het ‘papieren protocol’. ‘En volgens mij komt dat in de meeste gevallen omdat er niet één iemand speciaal verantwoordelijk is voor de contentarchitectuur is, maar iedereen doet wat (of niets). De CEO merkt zelf niet direct zoveel van digitalisering. Maar die merkt het wel als het hem veel geld scheelt en zijn klanten tevredener zijn, omdat zaken sneller afgehandeld worden doordat informatie op het juiste moment en plaats beschikbaar is. Aan de andere kant, we kunnen blijkbaar dat papieren processen maar moeilijk loslaten, want de praktijk is nogal weerbarstig. Echter, met de opkomst van social media, content management systemen, cloud-technologie ontstaat een (volgende) informatie-explosie en tegelijkertijd zie je steeds meer dat mensen plaats- en tijdonafhankelijk willen kunnen werken. Dat kan alleen als de informatie die mensen nodig hebben digitaal beschikbaar is. Daar ligt een belangrijk deel van de oplossing van veel informatiegerelateerde problemen waar bedrijven nu nog mee kampen.’

Er is dus nog veel te doen op de weg naar gestroomlijnde en gedigitaliseerde informatiegerichte organisaties. Te weinig bedrijven en organisaties zijn zich ervan bewust dat informatie misschien wel het belangrijkste bezit van een bedrijf is. De bijbehorende ICT is allang beschikbaar, maar wordt nog te veel als kostenpost gezien en te weinig als middel om je te onderscheiden van de rest.

Op het moment dat uitgevers en informatieafnemers (maar ook informatieschrijvers) meer gaan samenwerken en electronische informatieintegratie implementeren, zorgt dit voor significante kostenbesparingen. Het ontstaan van nieuwe businessmodellen zullen zeker gebeuren.

De aanstelling van een Chief Content Officer kan de eerste stap zijn naar die bewustwording.’