Blijf als uitgever gezond: neem een tablet

Blijf als uitgever gezond: neem een tablet

Integraal lesmateriaal op tablet valt tegen

NOT 2013Een markt die eeuwig hongerig blijft naar nieuwe content is het onderwijs. Voor uitgevers kan deze markt een oase in woestijntijden als deze zijn. Binnen deze markt is nog geld, en afnemers bestellen doorgaans in aardige aantallen tegelijk, of nemen een abonnement op je content. Een markt met perspectieven dus, mits je uiteraard weet, hoe je de behoefte aan content inhoudelijk en vormtechnisch nu en in komende jaren het beste invult.

Gelukkig vindt om het jaar in januari de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) plaats, de vijfdaagse vakbeurs voor en door onderwijs. Daar vinden we tussen de meer dan 400 exposanten en talloze actuele workshops antwoord op de vraag waar het onderwijs met spoed op zit te wachten. En wat blijkt?

De hoeveelheid lesmateriaal geschikt voor tablets, valt op dit moment flink tegen.

De tablet als hulpleermiddel in de klas wint snel aan populariteit en dat is niet verwonderlijk. De voordelen zijn legio. Een tablet …

  • is licht in gewicht
  • is ook makkelijk op te bergen of mee te nemen
  • is snel op te starten
  • is prettig om mee te werken voor leerlingen en leraren vanwege alle touch screen-functionaliteiten
  • heeft multimediale mogelijkheden (foto’s, filmpjes, audio)
  • en voor de docent is het fijn dat hij niet tegen allemaal schermen aankijkt

NOT 2013

Maar tot nu toe is voor het tablet alleen een losse verzameling aan apps (applicaties) beschikbaar. Dat geeft Jan Kees Meindersma aan, unitmanager Expertise PO, VO en MBO bij Kennisnet. Die moet je als docent eigenhandig bij elkaar zien te harken. Niet alleen ziet hij zo vanwege het groeiende aanbod al snel door de bomen het bos niet meer. Volgens Meindersma kan een docent er ook geen curriculum mee opbouwen. En dat is wel een voorwaarde, want alleen zo kunnen docenten meten en weten of en hoezeer hun leerlingen vorderen, hoeveel zij van de aangeboden lesstof oppakken en begrijpen.

Hier ligt dus een kans voor uitgevers die gezond willen blijven groeien. Wat (traditionele) uitgeverijen vóór hebben op slimme start-ups die één app bouwen, is dat zij niet alleen lesmateriaal genoeg voorhanden hebben, maar ook verstand hebben van het in totaalpakketten aanbieden ervan. Daarnaast beschikt een uitgeverij – als het goed is – over een gestandaardiseerd contentmanagementproces waardoor een totaalconcept op de tablet snel te voeden is met actueel lesmateriaal.

Is er binnen uw uitgeverij of kennisinstituut nog geen eenduidig contentmanagementproces voor de verschillende media- en contenttypen, neem dan contact op.

Belangrijk bij het voor tablets geschikt maken van lesmateriaal is rekening houden met didactische trends die nu al spelen binnen het onderwijs.

NOT 2013

Zo is het bijvoorbeeld handig het lesmateriaal dusdanig te structureren dat aanhangers van Flipping the classroom en andere vernieuwende onderwijsconcepten het ook direct kunnen gebruiken.

Een tijd geleden sprak ik bijvoorbeeld docent economie van het Etty Hillesum Lyceum die instructie geeft via de chatfunctionaliteit van Facebook. Zij vertelde dat tijdens deze sessies er meer leerlingen in de ‘virtuele’ klas zitten dan in haar eigen klas.

Ga je voorbij aan trends als deze, dan lig je er als uitgever straks uit, als we de berichten over digitale disruptie mogen geloven. Deze nieuwe term is bedacht omdat de digitale mogelijkheden van nu maken dat een innovatief idee een complete branche veel sneller en ingrijpender dan we vroeger gewend waren op z’n kop kan zetten. Het David versus Goliath-tijdperk: een start-up kan razendsnel een enorme bedreiging vormen voor grote gevestigde organisaties. Tenzij je als uitgever de start-ups omarmt, of hun innovaties adopteert.

Overigens brengt aanbod van lesmateriaal voor tablets nog een andere kans om gezond te groeien met zich mee. Veel docenten hebben de grootste moeite de digitale ontwikkelingen goed bij te houden en in te zetten.

Scholen roepen voor het leren omgaan met nieuwe leermiddelen daarom steeds vaker de hulp in van de uitgeverijen die ze aanbieden.

Workshops en trainingen zijn welkom. Je hebt (als docent) ten slotte niks aan content als je niet weet hoe je dit kunt gebruiken. Ook hier is een mooie rol voor de uitgeverij weggelegd!

Reageren op dit artikel? Bijvoorbeeld om te vertellen hoe ver jouw uitgeverij is met het aanbieden van materiaal geschikt voor tablets? Dat kan hieronder.

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag kosteloos een abonnement op mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan.