5 tips om de uitgeefbranche te overleven (6/6)

5 tips om de uitgeefbranche te overleven

5 tips om de uitgeefbranche te overleven (6/6)

Blog zes uit een serie van zes over ‘Hoe overleef ik de uitgeefbranche?’.

Hoe zorg je als uitgeverij dat je over één, vijf of tien jaar ook nog steeds bestaat? De afgelopen maanden gaf ik tips en adviezen op chronologische volgorde van actie ondernemen. Dit zijn de belangrijkste vijf:

Tip 1: Zoek je meer klanten? Richt je dan op minder.

Om op te vallen als uitgeverij tussen honderden andere uitgeverijen moet je precies dat doen: opvallen. Dat gaat niet als generalist. Die biedt iets voor iedereen, en juist dat onthoudt niemand. (Tenzij je decennia geleden al begonnen bent met je uitgeverij en zo’n imperium hebt opgebouwd dat niemand meer om je heen kan.) Durf te kiezen. Specialiseer je in een thema, een onderwerp, een genre, een andere manier van werken. Wijk af van de massa en je valt op. Gevolg? Klanten zullen je sneller weten te vinden dan voorheen. Beter marktleider in een markt met 100.000 potentiële klanten, dan onzichtbaar zijn in een markt met miljoenen potentiële klanten.

Lees meer in: Waarom je minder klanten nodig hebt.

Tip 2: Fiks je zwakste punt. Je marketing.

Dat je goede, interessante content te bieden hebt, staat buiten kijf. Maar je lezers, je gebruikers verdrinken nu al in een dagelijks groter wordende aanwas van informatie. Ze hebben weinig tijd en nog minder geduld om uit te pluizen of jouw content hun aandacht waard is. Om ze te bereiken, laat staan hun loyaliteit te veroveren, is meer nodig dan persberichten, advertenties en ‘like’-acties op Facebook op ze af te vuren. Marketing is geen kwestie van reclame, integendeel. Goede marketingcommunicatie draait om het opbouwen en onderhouden van relaties met (potentiële) klanten. Iets om even veel tijd aan en aandacht in te investeren als in je content.

Lees wat je daarnaast nog meer nodig hebt in: Niches: wat er regelmatig mis loopt binnen uitgeverijen.

Tip 3: While you’re at it, fiks ook gelijk de marketing van je klanten.

De advertentiemarkt is ingestort. Kranten en tijdschriften vallen daardoor om, of gaan alleen digitaal verder. Tijd om de uitgeefbusiness dan maar op te doeken? Welnee. Bedrijven zoeken nog steeds naar manieren om  hun klanten te laten zien: ‘Je moet bij ons zijn.’ En wie kunnen dit beter uitleggen, dan de vocabulairevirtuozen die de uitgeverijen bevolken? Help bedrijven hun klanten bereiken met contentmarketing.

Lees meer in: Drie business drivers voor de uitgever.

Tip 4: Standaardiseer, maar voorkom dit verkeerd om te doen.

Standaardisatie kan aannemelijke besparingen opleveren, als je het goed doet. Het komt geregeld voor dat bij standaardisatie gelijk naar techniek gegrepen wordt: een nieuw contentmanagementsysteem moet de uitgeverij een nieuw tijdperk binnenloodsen en daarmee bestaande problemen oplossen. Met als enig gevolg dat je er alleen maar een set problemen bij krijgt, want niemand die weet hoe het nieuwe systeem werkt, laat staan waar het goed voor is, en het oude werkte toch eigenlijk ook wel prima? Bij standaardisatie is het businessproces leidend.

Lees wat je nog meer kunt standaardiseren: Standaardiseren? Trap niet in de grootste valkuil.

Tip 5: Innoveer met hulp van standaardisatie.

Lego heeft het goed bekeken. Die komen zonder al te veel zichtbare moeite toch steeds weer jaarlijks met vele nieuwe producten op de markt. Hoe? Het ‘geheim’ – want geheim is het natuurlijk niet – zit ‘m in de begrenzing van hun innovaties. In plaats van steeds from scratch met iets nieuws op de proppen te komen, bevat ieder Lego-doosje slechts één volledig nieuw element naast al bestaande elementen. Dit kunnen uitgeverijen ook. Bijvoorbeeld wanneer zij aan ieder van hun producten een eigen website willen hangen. Iedere website from scratch bedenken? Dat zou enorm tijdrovend zijn en financieel een aderlating. Het Lego-principe biedt uitkomst.

Lees meer in: Hoe zet je snel een website voor nieuwe niches op?

Wat zijn jouw ervaringen met deze punten? Laat het me weten onder dit blog.

Edwin de Kuiper
www.nieuw-initiatief.nl

PS. Zien waar voor uw uitgeverij de kansen liggen? Vraag gratis mijn e-book ‘Contentmanagement als winstgevend proces’ aan