Uitgeven met de goeie ouwe knipselmap? 5 online content curation tools beschreven.

Uitgeven met de goeie ouwe knipselmap? 5 online content curation tools beschreven.

Waar zijn we als uitgevers bij uitstek goed in?

Het verzamelen en verwerken van een enorme brij aan informatie tot hapklare brokken lees-, luister-, of kijkvoer. Een manier om dit (goed) te doen is via de inzet van content curation tools.

Dankzij content curation tools verzamel en verwerk je grote hoeveelheden (digitale) content over één onderwerp tot een relevante selectie. ‘Relevant’ is hier het sleutelwoord: hoewel iedereen met een beetje digitale ervaring online materiaal kan verzamelen, ben je als uitgever bij uitstek gespecialiseerd in het in context plaatsen van de content.

Die selectie deel je vervolgens met je doelgroep, zodat zij een bruikbare en kant-en-klare online ‘knipselmap’ ter beschikking hebben. Op deze manier kun je bijvoorbeeld razendsnel deelnemers van congressen van een samenvatting of naslagwerk voorzien. Je kunt er als uitgever zelf uit putten bij het samenstellen van nieuwe content voor je abonnees. En je zou het zelfs kunnen inzetten je auteurs of andere contentmakers aan je te binden. Wat is er leuker dan de auteur die net een boek schreef over een onderwerp, een ‘knipselmap’ aan te bieden met daarin alle plekken op internet waar zijn boek besproken wordt?

Net als bij het maken van originele content is een van de belangrijkste punten het feit dat iedereen op de content kan reageren, dat er dus naar aanleiding van je publicatie sociale interactie ontstaat met en tussen jouw klanten.

De verhouding kosten-baten is bij het verzamelen en in context aanbieden van (deels) al bestaande content bovendien een stuk gezonder dan wanneer je 100% van de tijd met originele content komt.

Hieronder enkele voorbeelden van tools die je helpen via alle mogelijke bronnen content te verzamelen, verwerken en delen. Welke handig is om in te zetten, hangt af van het doel dat je ermee hebt en de doelgroep(en) die je ermee wilt bedienen. Het aantal tools dat beschikbaar is breidt zich bovendien razendsnel uit, en zijn alle ongetwijfeld even effectief als de tools die hierna genoemd worden. Laat bij de reacties onder dit artikel weten wat jouw favoriete content curation tool is.

Bundlr logoBundlr

Doet wat de naam doet vermoeden. Helpt je bij het maken van contentbundels via al je favoriete bronnen op internet. Je doorzoekt blogposts, artikelen, tweets, citaten, links, video’s en andere media en terwijl je dit doet kun je de content vastklippen aan je bundel.

Je voegt metadata aan ieder knipsel toe en publiceert vervolgens de bundel op een publieke webpagina die je kunt delen via sociale netwerken of je kunt de bundel in je eigen website of blog inplakken. Simpel, real-time en klik-en-klaar.

Prijs: gratis basisaccount. Premiumaccount vanaf 19,99 dollar per jaar.

curata logoCurata

Heeft – zeggen ze zelf – alles, tot aan opties tot het bijhouden van statistieken aan toe. Is door de vele functionaliteiten bij uitstek een tool voor grote organisaties met heel veel content om te scannen, een andere bestemming te geven en te herpubliceren.

Prijs: je hebt een basisaccount vanaf 349 dollar per maand. Je kunt daarboven nog voor het account professional (667 dollar per maand) en enterprise (999 dollar per maand) kiezen.

livebinders logoLiveBinders

Vervangt de ringmappen waarin je in het predigitale tijdperk al je informatie bewaarde. Er zijn verschillende soorten ‘ringmappen’ voor verschillende doeleinden die je kunt inrichten en vervolgens delen. Je kunt er documenten, webpagina’s, video’s, PDF’s en beeldmateriaal in slepen. Is populair in de educatieve branche, ook vanwege het eenvoudige gebruik van dit platform.

Prijs: gratis instapaccount. Je kunt upgraden naar een basisaccount van 29,95 dollar per jaar per gebruiker, en een Pro-account van 199,50 dollar per jaar per gebruiker.

pinterest logoPinterest

Bijna iedereen kent dit platform inmiddels, dus dat behoeft weinig uitleg, maar nog niet iedere uitgever heeft het als curation tool ‘ontdekt’. Je kunt per onderwerp, magazine, evenement of zelfs auteur een Pinboard maken waarop je artikelen en foto’s ‘pint’ die daarbij passen. Volgers kunnen dit vind-ik-leuken of ook pinnen, waarna je digitale knipselmap verder de wereld inrolt. Het Amerikaanse mediaconglomeraat Hearst is met al haar tijdschriften bijvoorbeeld actief op Pinterest, en geeft aan dat een groot voordeel van dit medium is, dat het ook bezoekers trekt met (veel) oudere content.

Prijs: Een account aanmaken is gratis.

Storify logoStorify

Maakt het je makkelijk om content te trekken uit sociale media-updates uit bijvoorbeeld YouTube, Facebook, Twitter en Instagram, nieuwsartikelen, blogs en andere bronnen. Je kunt vervolgens verhalen creëren waarbij je niet alleen uit vele bronnen put maar die je ook met je eigen opinie kunt verrijken. Daarnaast kun je ook verzamelde beelden, video’s, screenshots en meer verspreiden.

Er is ook een Storify WordPress plug-in.

Prijs: gratis basisaccount. Business account zou moeten beginnen bij 99 dollar per maand, en VIP bij 1000 dollar per maand.

 

Edwin de Kuiper www.nieuw-initiatief.nl

PS. Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs de komende tijd, geef u kosteloos op: