Een website kan ontzettend mooi zijn. Maar een site werkt simpelweg niet als het ontwerp de bezoeker dwingt om zich anders te gedragen. Anders dan wij mensen gewend zijn ons te gedragen. Maar hoe weet je dan hoe mensen zich gedragen? Nou, laat de psychologie daar goede antwoorden op hebben. In deze blog delen we hoe ook jij slim gebruik maakt van psychologie op je website.
Een mooi voorbeeld van gedrag is de klapdeur. Op de deur vind je een grote trekknop. De knop nodigt je uit om eraan te trekken. Dan blijkt dat je juist moet dúwen om de deur te openen.
Om dit probleem op te lossen vind je vaak een bordje met het woord ‘duwen’ op de deur. Als gebruiker voel je je suf als je trekt terwijl je moet duwen, maar juist de ontwerper zit fout. Want waarom is er geen duwplaat op de deur gemaakt? Zo een die uitnodigt om te duwen. Dan is er ook geen gebruiksaanwijzing nodig.
In de digitale wereld werkt dat net zo. Wie heeft er een handleiding van WhatsApp gelezen? Iedereen snapt meteen hoe je de app gebruikt. Omdat de app werkt zoals gebruikers gewend zijn om zich te gedragen.
We delen drie gedragstheorieën die je óók terugziet bij je webbezoekers. En hoe je je bezoeker helpt door deze psychologie op je website te gebruiken. Want jij wil toch ook dat bezoekers je website begrijpen en snappen waarvoor ze bij jou moeten zijn? Alleen dan verander je webbezoekers in klanten.
Het seriële-positie-effect: let op de eerste en laatste items uit een lijst
Als je mensen een lijst laat zien, letten zij het meest op de eerste en laatste items uit die lijst. Ons brein ziet de items in het midden aan voor minder belangrijk.
Het positie effect kun je op je website bijvoorbeeld gebruiken in een lijst met unique selling points. Wat vinden je klanten het best aan jouw bedrijf? Zorg dat je dat op de eerste plek zet. Het punt dat daarna het meest belangrijk is, zet je dus niet op de tweede plek. Die zet je juist als láátste neer.
Je kunt het positie effect ook gebruiken in je menu. Waar is je bezoeker naar op zoek? Als je wil dat ze snel je aanbod zien, zet je dat menu item als eerste neer. Daarom staat contact vaak als laatste in het menu. Bezoekers willen zo snel mogelijk weten hoe ze contact kunnen opnemen.
Denk ook aan een lijst met submenu items. Maak die lijst niet te lang, en zet de belangrijkste items op de eerste en laatste plek.
De wet van Jakob: maak je website niet té origineel
Wij mensen hebben een aangeboren voorkeur voor dingen die we herkennen. De meeste bezoekers brengen een groot deel van hun tijd door op internet. Daarom helpt het je bezoekers als jouw site hetzelfde werkt als andere websites die ze bezoeken.
Dan werkt het goed als je gaat voor bepaalde standaard keuzes. Zoals het logo met link naar de homepagina in de linkerbovenhoek van je site.
Of het menu op je mobiele telefoon rechts bovenin. Je bezoekers verwachten het op die plek. Daarvan afwijken omdat je origineel wil zijn, is dus niét slim.
Hick’s Wet: ga niet voor te veel keuzes
Hoe meer keuzes wij mensen te zien krijgen, hoe langer we erover doen om een keuze te maken. Dat is waarom er maximaal twee of drie buttons staan onder de introductietekst op een website. Als je er meer deelt omdat je simpelweg alles kwijt wil, maak je het je bezoeker moeilijk. Met als gevolg dat ze níet kiezen.
Hick’s Wet gaat ook over complexiteit. Als je het je bezoekers makkelijk maakt om te kiezen, maken zij eerder een keuze. Als je een tekstschrijver bent en drie pakketten aanbiedt, kan het helpen om erbij te zetten welk pakket het meest gekozen wordt. Of voor wie elk pakket bedoeld is. Dan help je je bezoeker kiezen.
UX-design en psychologie op je website
UX-designers weten als geen ander dat psychologie op je website veel invloed heeft op het gedrag van je bezoekers. Een website die goed in elkaar zit, geeft je bezoeker een goed gevoel. Een bezoeker snapt hoe hij zich door je website moet bewegen. En wat je hem wil vertellen. En die goede gebruikerservaring is goud waard. Als bezoekers blij worden van je website keren ze terug en worden ze uiteindelijk je klant.
Er zijn boeken vol geschreven over hoe je psychologie op je site gebruikt om het gedrag op je website te verbeteren. In het boek Laws of UX, Using Psychology to Design Better Products & Services van Jon Yablonski vind je nog meer theorieën die je kunnen helpen.
Meer weten?
Eerder schreven we al over de valkuilen die je nog steeds tegenkomt op veel websites. Herken jij ze?